InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Dubbele nationaliteit: wat zijn de regels?

Dubbele nationaliteit: wat zijn de regels?

Dubbele nationaliteit: wat zijn de regels? Wetgeving met betrekking tot de dubbele nationaliteit is vaker dan eens een splijtzwam geweest in de Tweede Kamer. Mag je nu wel of niet de oorspronkelijke nationaliteit behouden wanneer je Nederlander wordt? En wat als je in het buitenland gaat wonen en op een gegeven moment bijvoorbeeld Amerikaan wilt worden, mag je dan je Nederlandse paspoort houden of raak je deze dan kwijt? Lees het hier allemaal.

Dubbele nationaliteit bij je geboorte en via de optieprocedure

Je kunt geboren worden met twee nationaliteiten. Het staat namelijk in sommige landen in de wet vastgelegd dat wanneer je ouders hebt met beide een ander paspoort, dat je dan van allebei de nationaliteit krijgt. Ook kun je via de optieprocedure het Nederlanderschap verkrijgen. In dat geval hoef je meestal niet verplicht afstand te doen van je oorspronkelijke of eerste paspoort. In Nederland is het echter zo dat wanneer je ouder dan achttien jaar bent en je sinds je vierde levensjaar al in Nederland woont, je verplicht afstand moet doen van je oorspronkelijke nationaliteit.

Deze regel geldt sinds oktober 2010. Het kan echter zo zijn dat je geboorteland je verplicht je oorspronkelijke paspoort te houden, dat wil zeggen dat 'nationaliteitsverlies' juridisch onmogelijk is. Is dat geval, wat we bijvoorbeeld kennen uit Marokko, kan de Nederlandse overheid je natuurlijk tot niets verplichten. Wanneer de wet van je geboorteland echter voorschrijft dat je je nationaliteit mag houden, dat wil zeggen dat het optioneel is, dan kan de Nederlandse overheid je verplichten er afstand van te doen en raak je het dus onherroepelijk kwijt. Dit heet afstandsplicht.

Afstandsplicht bij naturalisatie

Een van de redenen dat de Nederlandse overheid het bezit van meerdere nationaliteiten wil beperken, is de onduidelijkheid die ontstaat over je rechtspositie. Zo kunnen er bijvoorbeeld problemen ontstaan wanneer je in landen als Turkije, Israël of Oostenrijk de dienstplicht moet vervullen. Verschuil je je dan achter je Nederlandse paspoort of doe je je burgerplicht in je moeder- of vaderland? De regering hier heeft liever dat een dergelijk probleem niet de kans krijgt om op te doemen. Zodoende kennen we hier de afstandsplicht, maar enige uitzonderingen moeten in acht genomen worden.

Zoals al eerder aangegeven zijn er landen die hen onderdanen niet toestaan hun nationaliteit op te geven, zoals Marokko en Griekenland. Het is altijd het land van herkomst dat dit bepaald en de Nederlandse overheid moet zich daar naar schikken. Marokkanen en Grieken kunnen zo dus probleemloos een dubbele nationaliteit aanhouden. Ook wanneer je met een Nederlander trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat kun je je eigen nationaliteit behouden en daarnaast de Nederlandse aanvragen. Nationaliteitsbehoud is daarnaast mogelijk voor vluchtelingen die als zodanig hier of op Aruba, Curaçao of Sint Maarten erkend zijn.

Aanscherping van de regels met betrekking tot de dubbele nationaliteit

Gezien het streven van het kabinet is om er zo veel als mogelijk voor te zorgen dat eenieder maar één enkele nationaliteit heeft, is in maart 2012 ingestemd met een wet die de Rijkswet op het Nederlanderschap extra aanscherpt. Naast het al genoemde verlies van de eerst nationaliteit heeft het kabinet ook inkomens- en opleidingseisen gesteld aan hen die door middel van naturalisatie het Nederlanderschap willen verkrijgen en dat niet doen onder een van de bovengenoemde omstandigheden.
Gerelateerde artikelen
Dubbele nationaliteitDe dubbele nationaliteit is in Nederland een veelbesproken onderwerp. Onder een deel van de bevolking leeft al een tijdj…
Verlies van de Nederlandse nationaliteit in het buitenlandVerlies van de Nederlandse nationaliteit in het buitenlandJe zou wellicht denken dat het bezit van de Nederlandse nationaliteit een vanzelfsprekendheid is wanneer je in Nederland…
Personen- en familierecht, belang van de nationaliteitPersonen- en familierecht, belang van de nationaliteitEen belangrijk onderdeel van onze gegevens, is onze nationaliteit. Dit begrip lijkt voor zichzelf te spreken, maar dat i…
De dubbele nationaliteit van koningin BeatrixHet kabinet Balkenende IV zwijgt in alle talen over een eventuele dubbele nationaliteit van koningin Beatrix. Het staat…
Identificatieplicht: wanneer moet iemand zich identificeren?Sinds 1 januari 2005 moet iedereen in Nederland zich kunnen identificeren. Dit om criminaliteit beter aan te pakken en d…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Dubbele nationaliteit: wat zijn de regels?"

Reacties

Mariska, 28-12-2016 23:53 #3
Welke nationaliteit(en) heeft een kind van een Nederlandse vader en een moeder met zowel de Nederlandse als de Turkse nationaliteit? Het kind is in Nederland geboren.
De ouders zijn uit elkaar en waren niet getrouwd. Het kind is wel door de vader erkend en heeft zijn achternaam. De ouders hebben co-ouderschap. Moeder is in Nederland geboren en woont hier al haar hele leven.
Kan de moeder (evt. zonder overleg met de vader ) naast de Nederlandse nationaliteit ook een Turkse nationaliteit voor het kind aanvragen/regelen? Of heeft het kind automatisch ook beide nationaliteiten?
Ik hoor het graag.

Herman, 12-05-2016 13:21 #2
Een vriend van mij, geboren in Nederland, heeft nu nog een Nederlands paspoort. Heeft sinds twee jaar ook een Indonesisch paspoort. Zijn Nederlands paspoort moet worden verlengd.
Is verlenging mogelijk of vervalt zijn Nederlanderschap. Gezien zijn zakelijke belangen in Nederland en het veelvuldig reizen over de wereld komt hij hierdoor regelmatig in de problemen.
Hoor graag van U.

Frank, 06-12-2014 10:43 #1
Mijn vraag is als je een Thais paspoort hebt en een Nederlands paspoort, is dit toegestaan?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 04-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 3
Schrijf mee!