InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Dubbele nationaliteit

Dubbele nationaliteit

De dubbele nationaliteit is in Nederland een veelbesproken onderwerp. Onder een deel van de bevolking leeft al een tijdje het idee dat het niet wenselijk is om 2 nationaliteiten te hebben, en ondertussen is dit ook in de politiek doorgedrongen. Vooral Geert Wilders van de PVV en de VVD vinden dat iemand met 2 nationaliteiten 1 paspoort moet inleveren.

De dubbele nationaliteit

De dubbele nationaliteit komt in Nederland vaak voor bij mensen die in Nederland zijn komen wonen vanuit het buitenland. Ook kinderen van hen bezitten soms de dubbele nationaliteit. Vooral als het gaat om landen als Turkije en Marokko komen er veel dubbele nationaliteiten voor. Bij deze landen is het namelijk onmogelijk om je paspoort in te leveren. Ook hun kinderen krijgen automatisch deze nationaliteit, waarna ze er niet meer vanaf kunnen.

Geert Wilders over de dubbele nationaliteit

Geert Wilders van de PVV zwengelde, gevolgd door de VVD de discussie over de dubbele nationaliteit aan toen er 2 bewindslieden met een dubbele nationaliteit in het kabinet kwamen: Nebahat Albayrak (ook Turkse) en Ahmed Aboutaleb (ook Marokkaan). Hij achtte dit onwenselijk omdat nu de Turkse en de Marokkaanse regeringen in het Nederlandse machtscentrum zouden zijn geïnflitreerd. De dubbele nationaliteiten zouden namelijk zonder meer een dubbele loyaliteit betekenen. Hij vond dat deze aanstaande bewindslieden hun tweede nationaliteit moesten inleveren, anders mochten ze van hem niet in de Nederlandse regering. Hij vond weinig steun in de rest van de kamer, temeer omdat het voor deze bewinsdlieden onmogelijk is hun tweede nationaliteit op te geven. Bovendien zou een eed afleggen voor het lidmaatschap van het kabinet getuigen van voldoende loyaliteit.

Er is nog een aantal andere argumenten aangedragen voor de dubbele nationaliteit. Zo zouden mensen die hun tweede nationalieit mogen houden zich meer gewaardeerd en gerespecteerd voelen, waardoor ze makkelijker zouden kunnen aarden in de Nederlandse samenleving. Een gevoelsargument was, dat mensen het in het algemeen prettig zouden vinden om de nationaliteit van hun geboorteland te behouden, waar veel Nederlanders het waarschijnlijk mee eens zouden zijn. Een praktisch argument is daarnaast dat mensen met een paspoort van hun geboorteland makkelijker op bezoek zouden kunnen gaan bij hun familie.

In de periode dat dit debat gehouden werd kwam er ook kritiek op de persoon Geert Wilders zelf, omdat hij een Hongaarse vriendin heeft waarvan hij niet wilde zeggen of zij een dubbele nationaliteit bezat of niet. Deze kritiek is echter vrij snel weer overgewaaid.

De toekomst van de dubbele nationaliteit

De discussie over de dubbele nationaliteit is inmiddels weer wat gaan liggen, maar het probleem is er nog steeds: een hoop mensen in Nederland vindt dat deze dubbele nationaliteit niet wenselijk is. Het zal dan waarschijnlijk ook niet al te lang duren voordat deze discussie opnieuw oplaait.
© 2007 - 2019 Krohndehli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dubbele nationaliteit: wat zijn de regels?Dubbele nationaliteit: wat zijn de regels?Wetgeving met betrekking tot de dubbele nationaliteit is vaker dan eens een splijtzwam geweest in de Tweede Kamer. Mag j…
De dubbele nationaliteit van koningin BeatrixHet kabinet Balkenende IV zwijgt in alle talen over een eventuele dubbele nationaliteit van koningin Beatrix. Het staat…
Als het O.M. vrijspraak vraagtNormaal gesproken klaagt het Openbaar Ministerie of O.M. een verdachte aan en vraagt dan om een straf in haar requisitoi…
Verlies van de Nederlandse nationaliteit in het buitenlandVerlies van de Nederlandse nationaliteit in het buitenlandJe zou wellicht denken dat het bezit van de Nederlandse nationaliteit een vanzelfsprekendheid is wanneer je in Nederland…
PVV: Partij voor de VrijheidDe PVV is misschien wel de meest bekende politieke partij binnen Nederland. En ook buiten Nederland heeft deze partij al…

Reageer op het artikel "Dubbele nationaliteit"

Reacties

Hans, 16-07-2011 22:27 #3
Iets toleranter graag. Wij zijn een stip op de wereldkaart. Als Nederlander kom ik konstant in het buitenland en leef daar soms een tijdje. Wat is het probleem van 2 nationaliteiten? Je kan je toch op zo'n hoop plaatsen thuis voelen.? Nationalistische gevoelens overbooord en wereldburger. Ik wil in een ander land ook niet gedwongen worden mijn nederlanderschap af te staan en nooit meer terug te kunnen. Sowieso graag op naar een Europees paspoort en geen enkel probleem met dubbele nationaliteit. Weg met het enge nationalisme. Uit de tijd

Qwerty, 10-01-2011 09:49 #2
Wat de meesten vergeten is is dat in sommige gevallen je niet anders kan dan over een dubbele nationaliteit beschikken. Er zijn nou eenmaal landen waar je je nationaliteit niet af kan staat zoals Iran.

Elmas (infoteur), 04-12-2007 00:05 #1
Een dubbele nationaliteit vind ik wel "kunnen". Een Nederlander die in een ander land woont, zou toch ook niet zijn Nederlandse nationaliteit willen verruilen met die van dat land? Hij/zij zou dan nooit meer kunnen remigreren naar Nederland, omdat ie z'n Nederlandse nationaliteit niet bezit. Opnieuw een verblijfsvergunning aanvragen dus. Ik denk dat het wel duidelijk is en hoop dat de Nederlandse bevolking dan ook het nut van "het behouden van de nationaliteit" ziet.

Bedankt voor het artikel. Nog een kleine opmerking: het afstaan van de nationaliteit is wel toegestaan in Turkije, maar niet voor Marokko. Wel moeten de Turken dan een visum aanvragen voor ze hun geboorteland in willen.

Infoteur: Krohndehli
Gepubliceerd: 04-11-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 3
Schrijf mee!