InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Verlies van de Nederlandse nationaliteit in het buitenland

Verlies van de Nederlandse nationaliteit in het buitenland

Verlies van de Nederlandse nationaliteit in het buitenland Je zou wellicht denken dat het bezit van de Nederlandse nationaliteit een vanzelfsprekendheid is wanneer je in Nederland geboren bent en je bij je geboorte een Nederlands paspoort hebt gekregen. Je kunt echter je nationaliteit ook verliezen, bijvoorbeeld wanneer je jaren in het buitenland woont zonder je paspoort te verlengen en wanneer je een andere nationaliteit aanneemt waardoor de Nederlandse komt te vervallen. Hoe zit dit in elkaar en wat kun je doen om te voorkomen dat je je Nederlandse nationaliteit verliest?

Verlies Nederlandse nationaliteit

Verliezen Nederlandse nationaliteit

De Nederlandse nationaliteit kun vrijwillig 'afstaan' maar je kunt deze ook onvrijwillig verliezen. De meest voorkomende reden hiervoor is het aannemen van een andere nationaliteit door middel van naturalisatie. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid je Nederlandse paspoort te verliezen wanneer blijkt dat je bij het aanvragen hiervan fraude hebt gepleegd of langdurig in het buitenland woont.

Bij nationaliteitsverlies wordt er een onderscheid in regels gemaakt tussen volwassenen en kinderen. Als volwassene kun je om de volgende redenen je Nederlandse nationaliteit verliezen:
  • Je neemt vrijwillig een andere nationaliteit aan
  • Je legt een verklaring van afstand af
  • Je dient vrijwillig in het leger van een land dat tegen Nederland of een van de bondgenoten van de Nederlandse staat vecht
  • Je woont langer dan tien jaar met een dubbele nationaliteit buiten Nederland

Op de eerste en laatste regel wordt een uitzondering gemaakt voor personen die de nationaliteit van hun echtgenoot of degene met wie ze een geregistreerd partnerschap aangaan aannemen. Wanneer je wilt weten of je zelf aan de hiervoor gestelde eisen voldoet kun je de exacte regels nalezen in het document 'Uitzonderingen en toelichting op het verliezen van de Nederlandse nationaliteit'.

Andere regels voor minderjarigen

Wanneer je minderjarig bent zijn er andere regels van toepassing. Als kind kun je in de volgende situaties je Nederlandse paspoort verliezen:
  • Je vader ontkent zijn vaderschap
  • Je adoptie wordt herroepen
  • In het geval van vernietiging van de erkenning

Meer informatie en uitzonderingen op de bovengenoemde regel zijn te vinden in het door de Rijksoverheid uitgegeven document 'Regelgeving verliezen Nederlandse nationaliteit door minderjarigen'.

Verlies van nationaliteit door fraude

Ben je van oorsprong niet-Nederlander maar ben je hier genaturaliseerd dan kan de overheid je je Nederlandse paspoort afnemen wanneer blijkt dat je bij het aanvraagproces fraude hebt gepleegd. Dit valt onder de bevoegdheden van de Minister van Binnenlandse Zaken. Dit kan te maken hebben met een valse verklaring, bedrog of het verzwijgen van belangrijke feiten die hebben bijgedragen aan de toekenning van de Nederlandse nationaliteit. Deze mogelijkheid vervalt na 12 jaar, met als enige uitzondering intrekking als gevolg van een veroordeling voor oorlogsmisdrijven, misdaden tegen de menselijkheid en genocide.

Bij fraude tijdens de optie- of naturalisatieprocedure, kun je de Nederlandse nationaliteit verliezen. De minister van BZK is bij fraude bevoegd het Nederlanderschap in te trekken. Er is sprake van fraude als je een valse verklaring hebt afgelegd, bedrog hebt gepleegd of relevante feiten hebt verzwegen en op basis daarvan Nederlander bent geworden.

Je kunt de Nederlandse nationaliteit overigens alleen kwijtraken wanneer je een andere nationaliteit hebt (behalve bij fraude). Zo wordt voorkomen dat iemand stateloos wordt.

Verliezen van Nederlandse nationaliteit voor mensen die in het buitenland wonen

Wanneer je langer dan tien jaar een dubbele nationaliteit hebt welke niet het gevolg is van een huwelijk en waarbij je buiten de Europese Unie woont dan kun je je Nederlandse paspoort kwijtraken. Deze tien jaar zijn ingegaan in 2013. Je kunt voorkomen dat dit gebeurt door tussen 2003 en 2013 minimaal een jaar in Nederland te wonen en hier dus je hoofdverblijf te hebben. Vervolgens gaan de tien jaar weer opnieuw in. Je kunt je Nederlandse nationaliteit tevens behouden door ervoor te zorgen dat je onafgebroken in het bezit bent van een geldig paspoort. Je moet deze dan dus steeds tijdig verlengen. Dit is ook van belang wanneer je je stemrecht wilt blijven behouden. Dit is bijvoorbeeld van belang voor mensen die enkel een tweede paspoort hebben aangevraagd omdat ze in het buitenland voor de overheid of in het onderwijs werken.

Veel mensen die kort na de Tweede Wereldoorlog naar landen als Amerika, Canada en Australië geëmigreerd zijn worden zwaar getroffen door deze regelgeving. Zij zijn vaak inmiddels hun paspoort al verloren en ondervinden veel problemen bij het herstellen hiervan, als dit al lukt.
Gerelateerde artikelen
Dubbele nationaliteit: wat zijn de regels?Dubbele nationaliteit: wat zijn de regels?Wetgeving met betrekking tot de dubbele nationaliteit is vaker dan eens een splijtzwam geweest in de Tweede Kamer. Mag j…
Dubbele nationaliteitDe dubbele nationaliteit is in Nederland een veelbesproken onderwerp. Onder een deel van de bevolking leeft al een tijdj…
De dubbele nationaliteit van koningin BeatrixHet kabinet Balkenende IV zwijgt in alle talen over een eventuele dubbele nationaliteit van koningin Beatrix. Het staat…
Identificatieplicht: wanneer moet iemand zich identificeren?Sinds 1 januari 2005 moet iedereen in Nederland zich kunnen identificeren. Dit om criminaliteit beter aan te pakken en d…
Turkse dienstplicht afkopen eenvoudiger gewordennieuws uitgelichtTurkse dienstplicht afkopen eenvoudiger gewordenTurken, waar ook ter wereld moeten hun dienstplicht van 15 maanden vervullen. Deden ze dat eerder niet dan verviel daarm…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Verlies van de Nederlandse nationaliteit in het buitenland"

Reacties

Ben, 16-07-2018 21:02 #6
Hoe komt de Nederlandse overheid erachter dat men eventueel een nieuwe nationaliteit heeft aangenomen?

Wanneer dit wordt verzwegen op de paspoortaanvraag, hoe willen ze dit verder achterhalen? Ik denk erover om de Amerikaanse nationaliteit aan te nemen door naturalisatie en kan me haast niet voorstellen dat de VS vervolgend een brief stuurt aan de Nederlandse overheid om even te melden dat ik nu bezit ben van de VS!

Heeft iemand hier ervaring mee?

Nora Hak, 24-04-2018 22:34 #5
Hoe lang moet ik getrouwd zijn met mijn Canadese man voor ik ook Canadees kan worden zonder mijn Nederlanderschap te verliezen? Ik woon in Canada.

Frits, 06-06-2017 18:58 #4
Mijn vrouw is Colombiaanse en heeft sinds 2,5 jaar haar Nederlandse paspoort. Bijna een jaar geleden zijn we vertrokken naar Curaçao, mijn vrouw heeft een verblijfsvergunning en staat geregistreerd samen met ons zoontje op Curaçao, ikzelf sta nog in Nederland geregistreerd. Nu hebben we het plan om naar Colombia te vertrekken.

Wat heeft dit voor gevolgen voor haar Nederlandse paspoort en het Nederlandse paspoort van ons zoontje? Of is het gewoon een kwestie van het paspoort telkens ruim op tijd te verlengen bij de Nederlandse ambassade in Colombia?
Alvast bedankt voor de reacties.

Harmannus Noordhuis, 18-08-2016 23:40 #3
Welke consequenties* heeft het als iemand zijn Nederlandse nationaliteit verliest wanneer deze in het buitenland woont en zijn nieuwe paspoort die 10 jaar geldig is, is verlopen en er geen nieuwe is aangevraagd binnen het gestelde termijn?

*uitkeringen zoals aow, wao etc.

Graag ontvang ik een antwoord per email. Dank u wel. Groeten uit Barcelona. Harmannus.

Eva Staal, 04-05-2016 18:59 #2
In 1960 trouwde ik met een Duitser in Buederich/Duesseldorf. De ambtenaar vroeg mij: wil je duitser worden of nederlander blijven. Ik antwoorde: ik wil nederlandse blijven. Dit heb ik geweten: kort hierna moest ik bij het Nederlandse Consulaat mijn paspoort inleveren en werd ik statenloos! Ik moest toen als ik op bezoek bij mijn ouders wilde gaan een visum aanvragen. Hetgeen een dure aangelegenheid was. In de trein keek de douane me vreemd aan… Ik voelde mij totaal uitgeburgerd en
mijn gevoel van nationale trots verdween. Doordat alles onduidelijk was, werd mijn reis naar Magdeburg ook een drama.
Het gevolg van onduidelijke papieren. Bij de grensovergang Oebisfelde / Helmstedt ging het bericht naar Magdeburg en twee VOPO vrouwen stonden op het station en namen mij mee naar een gevangenis. Dit vergeet ik nooit!Later moest ik de duitse nationaliteit aannemen en toen wij naar Roermond verhuisde moest ik mij elke jaar bij de Vreemdelingenpolitie melden! Zo gingen ze vroeger met Nederlanders om. Tegenwoordig komt iedereen zonder geldige papieren binnen en krijgen ze alle noodzakelijk voorzieningen. Ik heb niet meer het gevoel Nederlander te zijn. Ben nog steeds kwaad!

Obscura, 06-10-2014 23:44 #1
Ik vraag me af als geboren Nederlander met oerhollands bloed zonder dubbel paspoort of mijn identiteit kan worden afgenomen als ik mij zou actief zou verzetten tegen het huidig kabinet. Dit Kabinet dat buitensporig geweld aanwend, onze privacy ondermijnt met middelen als SyRI en het doden van burgers accepteert kan mij als vreedzame burger arg doen tegenstaan. Ik zou daarom graag ons kabinet een halt willen doen toeroepen want dit mij te ver. Welk is de scheidslijn voor natuurlijke Nederlanders die niet langer willen toezien hoe zijn geliefd Vaderland verandert in een politie staat. Welke rechten staan mij toe?Hoever kan ik gaan in het toepassen van verzet welk ik mag aanwenden om de publieke opinie zo te beïnvloeden dat er een ommekeer komt binnen de staat Nederland zonder mijn recht op Nederlander te worden ontnomen en te worden betiteld als staat gevaarlijk element? Heeft een natuurlijke blanke niet gelovige gematigde Nederlandse vrijheid strijder überhaupt rechten? Ik vindt geen artikel waaruit duidelijkheid naar voren komt, maar komt dit door de gedachte dat wij nooit in opstand zouden komen, dat wij alles maar pikken of is het een vergeten issue? Dus maar verder zoeken want ja een vrije Nederlander zijn en blijven daar doe ik het voor. wie nog?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-09-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 6
Schrijf mee!