InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Energieleveranciers België: overzicht

Energieleveranciers België: overzicht

Momenteel zijn er volgende energieleveranciers (gas+elektriciteit) in België: Electrabel, Luminus Octa+, Belpower, Essent, Lampiris, Ecopower en Nuon. Hieronder een kort overzicht.

Electrabel

Electrabel is de marktleider in België voor de aanlevering van de energiediensten en is tevens een belangrijke werkgever. De maatschappelijke zetel bevindt zich te Brussel. Belangrijk om te vermelden is dat Electrabel een onderdeel is van de GDF Suez Group, die trouwens de wereldleider is voor de aanlevering van energie. De naam Electrabel ontstond in 1990 uit de samensmelting van Ebes, Intercom en Unerg.

Luminus

Op de tweede plaats bevindt zich de groep EDF Luminus, die onder het merk Luminus gas en elektriciteit aanbiedt. Luminus heeft verschillende elektriciteitscentrales in Vlaanderen en Wallonië. De elektriciteit wordt opgewekt door hernieuwbare energiebronnen (86%), en kwalitatieve warmtekrachtinstallaties (14%). Luminus startte de activiteiten in 2003.

Octa+

Een speciale vermelding voor de energieleverancier Ocat+, die sinds 2010 naast de levering van brandstof en mazout dus ook elektriciteit en aardgas aanbiedt. Het is de enige in België die deze 4 combineert.

Belpower

De spreuk van Belpower 'driven by nature' toon het belang aan dat Belpower hecht aan de toelevering van energie via natuurlijke bronnen. Belpower is een afdeling van de Belgische vereniging Reibel en ontstond in 2002. Reibel is verantwoordelijk voor de aanbieding van transport en logistieke activiteiten aan wereldwijde hulporganisaties. Uit deze aanbieding van hulp werd Reibel op een dag geconfronteerd met een ontwikkelingsproject voor een afgelegen dorp waar een oplossing op basis van aanlevering van energie moest gevonden worden. Meteen was het startschot gegeven voor de doop van de afdeling 'Belpower', die zich ging bezighouden met 'hernieuwbare energieën'. Belpower is hedendaags een dochtermaatschappij van de 'Belpower international group', dewelke dus behoort tot Reibel.

Essent

Ook Essent gaat voor 100% groene energie aanlevering. Dankzij het partnerschip met de group RWE in 2009 slaagde Essent erin om meer dan 200000 Belgische gezinnen te bereiken en dus energie aan te leveren. Door deze fusie mag Essent zich trouwens tot de 5 grootste energiebedrijven van Belgie rekenen.

Ecopower

Ecopower CVBA is een coöperatieve vennootschap die net als de eerder besproken leveranciers zich inzet voor de aanlevering van 100% groene energie. De pijlers hier zijn cogeneratie (gelijktijd opwekken van warmte en kracht), fotovoltaïsche- en windenergie. Het bedrijf startte zijn activiteiten in 2002.

Nuon

Nuon, oorspronkelijk uit Nederland afkomstig, is sinds 2002 ook in België actief onder de naam Nuon Belgium. Hun doel is de betrouwbaar aanlevering van elektriciteit, gas en het energieverbruik verminderen. Naast België en Nederland is het bedrijf ook actief in Duitsland.
Gerelateerde artikelen
Stroomprijzen: de prijs van elektriciteitStroomprijzen: de prijs van elektriciteitHet kan voordelig zijn om prijzen te vergelijken tussen de verschillende Nederlandse energieleveranciers. De stroomprijz…
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…
Energie aanbieding: waar op letten?Energie aanbieding: waar op letten?De aanbiedingen voor goedkope energie vliegen je om de oren. Waar moet je nu op letten bij deze energie aanbiedingen? Ho…
Energieprijzen vergelijken levert veel geld opEnergieprijzen vergelijken levert veel geld opEen gemiddeld huishouden (2,2 personen) verbruikt ongeveer 3500 KwH (kilowattuur) aan elektriciteit en 1.600 m3 aan gas.…
De verschillen tussen groene en grijze energieDe laatste jaren wordt er veel gesproken over groene energie. Veel mensen zijn al overgestapt en een groot aantal mensen…
Bronnen en referenties
  • http://www.energienieuws.info/2011/09/grootverbruikers-van-energie-kunnen.html

Reageer op het artikel "Energieleveranciers België: overzicht"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 13-02-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!