InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De Helende Reis

De Helende Reis

De Helende Reis De Helende Reis is een therapeutische manier om oudzeer op te ruimen. Brandon Bays werkt in Zuid-Afrika met de kindsoldaten, die als geen ander weten wat emotionele ballast is.

Wie is Brandon Bays?

Brandon Bays kreeg in 1992 een gezwel in haar buik ter grootte van een basketbal. Chirurgen wilden de tumor weghalen, maar zelf wilde ze onderzoeken met behulp van andere geneeswijzen waarom zij juist op die plek een tumor had. Het werd een spirituele reis naar binnen. Op die reis ontdekte ze de oorsprong van haar emotionele ballast, wat, zo zegt zij, opgeslagen lag in haar cellen. Om die ballast kwijt te raken ontdekte zij dat uiteindelijk vergeving vanuit je hart het punt is waar het om draait. Want vaak worden ons dingen aangedaan door anderen (vader, moeder, partner, familie etc) en blijven we met wrok zitten. Dat gaat woekeren in ons fysieke lichaam. Toen ze de emotionele ballast kwijt was, was de tumor verdwenen, terwijl ze dacht dat ze alles al een plek had gegeven in verschillende therapeutische zettingen.

Wat is emotionele ballast?

In de eerste drie jaar van ons leven worden in ons brein de emotionele verbindingen gelegd. Ze sturen ons aan tot de dag van vandaag. Dat wat plaats vond in die belangrijke tijd kunnen we niet oproepen, maar de emotionele gebeurtenissen zijn vast gelegd. In de babytijd leren we dat het leven zijn beperkingen heeft; we ontdekken wat eenzaamheid is, teleurstelling, afwijzing. Niet omdat onze ouders slecht voor ons zorgden, maar omdat we ervaringen opdeden en onze ouders niet konden overzien wat er emotioneel gebeurde. Een kraamhulp in de geschiedenis van onze ouders stond voor de deur van de babykamer als de baby huilde en verbood de moeder te voeden, omdat de geldende norm was dat er om de vier uur gevoed werd. De baby leerde dat er geen gehoor werd gegeven aan zijn behoefte aan nabijheid en warmte en die ervaring werd in hem verankert. Als keer op keer in het leven van een kinderen er emotionele dingen gebeuren die zich stapelen, worden de emoties opgeslagen. Dat kan goed verlopen tot het moment dat er in de volwassenheid een zogenaamde emotionele trigger is die ineens dat oude stuk aanraakt.

Op reis naar binnen, naar je bron

Helen is opruimen en Brandon heelde oude stukken en vergaf de mensen die haar dit aan hadden gedaan. Ze deed dit door in een geleidde visualisatie, die personen uit te nodigen bij het vuur van Eeuwige liefde. Aan dat kampvuur ontmoette ze haar innerlijk kind, de kleine Brandon en dit kleine meisje sprak zich uit over haar verdriet, boosheid, kortom ze kon ongelimiteerd uitleggen wat het met haar gedaan had. En toen vergaf ze haar moeder, die nooit in de gaten had gehad hoe pijnlijk ze zich aan de kant geschoven had gevoeld. Met haar moeder kon ze helaas niet in het heden spreken over die dingen. Dat was te kwetsbaar voor beiden, dat kon niet landen. Maar met het vergeven heelde er iets in haarzelf.

Pijnlijke cellen

Emotionele pijn reist mee in onze cellen. Iedereen heeft zijn eigen zwakke plek en veelal is dat juist de plek waar een emotionele opeenhoping zit. Doordat we ons vaak blindstaren op een fysieke oplossing, gaan we voorbij aan het feit dat geest en lichaam één zijn, de zogenaamde holistische visie: alles heeft met elkaar te maken. Is de geest (lees emotie) uit balans dan kan dat zich lichamelijk vertalen. Bij Brandon was dat duidelijk. Emotioneel opruimen betekent dan dat we ons lichamelijk ook bevrijden, naast het feit dat we emotioneel beter in balans zijn.

Het pellen van een ui

Verdriet en boosheid kan in lagen in ons systeem zitten. Opruimen van oudzeer is dan ook niet in één reis klaar. Het kan lijken op het pellen van een ui; laag voor laag doorvoelen, uitspreken, helen. Soms kom je voor het één en blijkt tijdens de reis dat er een laag voorzit die eerst opgeruimd moet worden. Het effect op ons lichamelijk welzijn is groot.

Kinderen en de Helende Reis

Een Helende Reis met kinderen is vaak een kwestie van 20 minuten tot een half uur. Kinderen zitten veel dichter bij hun emotie, hebben ook vaak minder lagen. Op kinderen na die ernstige trauma's hebben, bijvoorbeeld de kindsoldaten. In Zuid-Afrika wordt met deze groep kinderen Helende Reizen gedaan. We kunnen ons voorstellen dat juist daar het vergeven in kleine stapjes moet gebeuren, maar het is prachtig om te zien dat ook in deze kinderen iets kan worden verwerkt dat haast te groot is voor woorden.
© 2012 - 2019 Opvoedcoach, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Helende Reis-Brandon Bays

Reageer op het artikel "De Helende Reis"

Infoteur: Opvoedcoach
Gepubliceerd: 02-07-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!