InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Handelen vanuit passie

Handelen vanuit passie

Handelen vanuit passie De een doet het met het grootste gemak (het gaat als het ware vanzelf), de ander heeft er de grootste moeite mee. Maar werken, handelen vanuit passie is niet iedereen gegeven. Toch is er veel voor te zeggen om passie toe te laten. Je moet er alleen wel iets voor doen.

Lichaam en geest

Inmiddels is aangetoond dat als alles wat je doet vanuit passie plaatsvindt, dit goed is voor lichaam en geest. Hoewel iets heel inspannend kan zijn, werk je meer ontspannen. Je focus is vele malen beter en de tijd vliegt. Als je dit wilt bewerkstelligen is het je mee laten drijven in "the flow" van belang. Aangezien we een erg controlerend volkje zijn, kan dit wel eens lastig worden. Toch zijn er talloze manieren om te komen tot dit gevoel en deze manier van werken. Neem een aantal zaken in acht en gaandeweg leer je het proces, zodra je je op stelt, op deze wijze aan te pakken.

Volg het proces

Waar word je blij van?

Het klinkt zo eenvoudig, maar bepaal eerst eens waar je echt blij van wordt en pak dit aan. Dit kan in werksituaties, maar ook in privé-situaties. Hoe vaker je dergelijke momenten opzoekt, hoe groter de kans is dat je langzaam maar zeker automatisch in een dergelijke flow terecht komt. Een flow waar je opgaat in wat je doet en waar je graag je ziel en zaligheid in legt.

Waar ga je voor?

In het verlengde van ergens blij van worden ligt waar je echt voor gaat. Feitelijk waar je concrete passie ligt, waar je van droomt. Toch kunnen veel mensen niet direct benoemen waar het over gaat, als je er naar vraagt. Dat klinkt vreemd, maar is wel de praktijk. Niet dat het er niet is, maar het is wel goed om een begin te maken en aan de slag te gaan met het proces. Het proces houdt in dat je echt gaat benoemen wat je wilt en bedenk hierbij dat er geen belemmeringen zijn. Pas als je alle reden om iets niet te doen, opzij geschoven hebt, kom je tot je werkelijke passie.

Waar wil je naartoe werken?

Bij alles wat je doet is het goed om je doel te bepalen. Daarmee niet uit het oog verliezend dat je in het "nu" moet leven. Maar een doel verhoogt je focus en helpt je te bepalen waar je prioriteiten liggen (en kan je er ook aan laten houden).

Echter, een doel bepalen zonder tussenstappen te benoemen, kan je ook chaotisch maken. Daarmee niet gezegd dat je alles tot in het kleinste detail uit moet werken, maar grofweg wat tussenstappen benoemen, verkleint je einddoel… wat mogelijk nog ver weg ligt (het haalt het gevoelsmatig net iets dichtbij en is te overzien). Vergeet niet dat je van je tussenstappen ook kunt of misschien wel moet genieten. Niet alleen blij worden als je het einddoel behaald heb dus.

Bron: Eommina / PixabayBron: Eommina / Pixabay
Er voor gaan...
We horen zo vaak… "ga er voor" en strikt genomen is dat natuurlijk ook zo. Je hart volgen is je gevoel betrekken en dat is belangrijk, want een stappenplan heeft een grote dosis ratio in zich en je hart volgen is meer de emotie toelaten. Zorg dat je in balans komt. Als je baan niet dat is wat je graag wil, maar je het vanwege de financiën nog moet doen, bouw dan een prettig moment in. Iets wat je wel als leuk ervaart. Mocht dit onverhoopt niet lukken op je werk, doe dit privé dan. In de flow komen, betekent ook dat je iedere dag met iets bezig bent, waar je bloed sneller van stroomt, je hart van open gaat etc.

Bovendien als je werk dusdanig is dat je er geen enkel leuk moment uit kunt halen, dan wordt het tijd een nieuwe baan te zoeken. Is het niet om je passie te volgen, dan toch zeker voor je gezondheid ... en indirect heeft het allemaal met elkaar te maken.

Vasthouden

Tenslotte zet je allerlei zaken in gang en het is belangrijk dat je jezelf er ook aan houdt. Dat wil dus zeggen dat je obstakels, om te komen tot je doel, uit de weg ruimt. Je doel vasthouden is, ook al is je focus goed, niet altijd gemakkelijk als de omgeving niet meewerkt. Je zult zeker getoetst worden op je kwaliteiten in hoeverre je ook vast kunt houden. Als je het belangrijk genoeg vindt, dan lukt het je zeker.

Tot slot

Als je doet waar je goed in bent en wat je leuk vindt, gaat alles een stuk gemakkelijker en prettiger. Je maakt het jezelf en je omgeving een stuk aangenamer. Als je een aantal stappen doorloopt, heb je een eerste belangrijk stap in de goede richting gezet. Maar het gevoel je passie te kunnen volgen, is zo groot, zo verslavend, dat je niet anders wilt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
7 kenmerken van succes7 kenmerken van succesHet ondernemen van grote stappen die tot uitzonderlijke resultaten leiden, begint met specifieke mentale en fysieke acti…
Waarom passie in het leven?Waarom passie in het leven?Hoewel iedereen er een eigen betekenis aan kan en zal hangen, weten we allemaal wat we bedoelen met ‘passie’. Ergens hel…
Werk of passie?Werk of passie?Heb je het geluk dat je werk je passie is of sleep je je iedere dag naar je werk? Is het wel verstandig om je passie te…
Rituals en AyurvedaRituals en AyurvedaRituals Home & Body Cosmetics heeft een filosofie: geluk zit in kleine dingen, het is hun passie om van de dagelijkse ro…
Gezondheid: Fit of futloosGezondheid: Fit of futloosVeel mensen hebben te weinig fut om na drukke werkzaamheden nog met kinderen aan de slag te gaan, lekker te gaan sporten…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Handelen vanuit passie"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!