InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Het brein: Neocortex; zoogdierenbrein en reptielenbrein

Het brein: Neocortex; zoogdierenbrein en reptielenbrein

Het brein: Neocortex; zoogdierenbrein en reptielenbrein Ons brein is complex en bestaat uit een aantal structuren. We onderscheiden drie lagen: de neocortex, het zoogdierenbrein en het reptielenbrein. De neocortex heeft de volgende hersenstructuren: de visuele cortex, de hogere corticale gebieden en de prefrontale kwab. Het zoogdierenbrein bestaat uit de thalamus, het limbische systeem, de amygdala en de hippocampus.

Lagen in het brein

Het brein kan verdeeld worden in drie evolutionair ontwikkelde lagen; de neocortex, het zoogdierenbrein en het reptielenbrein.

Neocortex

De neocortex is de evolutionair jongste laag van het brein. In vergelijking met andere zoogdieren is deze laag bij de mens het meest ontwikkeld. De neocortex is vooral verantwoordelijk voor het bewust verwerken van informatie en stelt ons in staat om rationeel te redeneren.

Zoogdierenbrein

Het zoogdierenbrein is de evolutionair oudere laag onder de neocortex. De laag regelt veel onbewuste processen, zoals onze emoties, onze persoonlijkheid en een deel va ons geheugen.

Reptielenbrein

Het reptielenbrein is de oudste laag in onze hersenen. Het reptielenbrein is verantwoordelijk voor onze primaire overlevingsdrang.

Neuronen

De lagen van ons brein bestaan uit miljarden neuronen (zenuwcellen) die de bouwstenen van onze hersenen vormen. Elke neuroon staat in verbinding met duizenden andere neuronen, waardoor neurale netwerken worden gevormd. Door deze structuur is het menselijke brein in staat een enorme hoeveelheid informatie te verwerken.

Hersenstructuren in het zoogdierenbrein

Thalamus

De thalamus ontvang informatie vanuit alle zintuigen en geeft deze informatie door.

Limbisch systeem

Belangrijke structuren binnen het limbisch systeem zijn de hippocampus (geheugen) en de amygdala (emoties).

Hippocampus

Lange termijn herinneringen worden opgeslagen in de neocortex via de hypocampus, die kan worden gezien als informatieopslag en ophaalmechanismee.

Amygdala

De amygdala speelt een belangrijke rol bij emotie en conditionering.

Hersenenstructuren in de neocortex

Visuele cortex

Bij deze structuur gaat het om de verwerking van visuele informatie.

Hogere corticale gebieden

De hogere corticale gebieden bestaan uit structuren die verantwoordelijk zijn voor heet menselijk rationele vermogen.

Prefrontale kwab

De prefrontale kwab is als onderdeel van de hogere corticale gebieden betrokkien bij oordelen, taalproductie, motorisch functioneren, seksueel gedrag, sociaal gedrag en keuzeprocessen.

Onbewust verwerken van informatie

Het onbewust verwerken van informatie is vooral de taak van het zoogdierenbrein. De neocortex is vooral verantwoordelijk voor het bewust verwerken van informatie.
Gerelateerde artikelen
Hersengrootte en de relatie tot gedragZoogdieren hebben in vergelijking tot hun lichaam grote hersenen, maar ook tussen verschillende soorten zoogdieren zit e…
Religie en het breinReligie en het breinWetenschappers suggereren een specifieke link met temporale kwab epilepsie, een visie die vandaag de dag wijdverspreid i…
Oefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houdenOefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houdenDe hersenen zijn een uiterst belangrijk onderdeel van het menselijk lichaam. Ze sturen het lichaam en slaan herinneringe…
De vorming van het geheugenDe vorming van het geheugenIedereen draagt herinneringen met zich mee. Goede ervaringen, maar ook slechte, maken je de persoon die je bent. Sommige…
De hersenen en het toetsen van gedachtenDe hersenen en het toetsen van gedachtenElektronen cirkelen rondom hun kern en creëren zo het atoom en de erdoor ingenomen ruimte. Op soortgelijke manier draaie…
Bronnen en referenties
  • Reclamepsychologie - R. Hoften

Reageer op het artikel "Het brein: Neocortex; zoogdierenbrein en reptielenbrein"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!