InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Succes of falen

Succes of falen

Succes of falen Neurologen hebben baanbrekende ontdekkingen gedaan ten aanzien van de werking van het menselijk brein. Zo heeft men recentelijk ontdekt dat het denkproces van elk individu net zo uniek is als een vingerafdruk. Binnen het denkproces liggen de gaven, talenten, en bekwaamheden van een persoon besloten. Verloopt het denkproces vlekkeloos dan wordt dit gemanifesteerd in een succesvol leven. Zijn er echter, binnen het denkproces, obstakels op de weg dan zal het individu zijn levensdoel missen.

Het brein bestaat uit zeven gebieden

Het brein kan in zeven gebieden opgedeeld worden die allen te maken hebben met het verwerken van informatie:
  1. het interpersoonlijke (het diep nadenken, het nemen van beslissingen, naar binnen kijken)
  2. het communiceren,
  3. het logisch denken,
  4. het bewegen,
  5. het muzikale,
  6. de intuïtie,
  7. het zien van afbeeldingen.

Het denkproces

Bij het opnemen en verwerken van informatie gaat de mens door deze 7 stadia heen. Het denkproces begint bij iedereen in het eerste gebied; deze opent de deur om de informatie te ontvangen. Daarna zullen de combinaties van de resterende gebieden per persoon verschillen. Het denkproces is uniek in de volgorde waarop het individu door de 7 gebieden heen gaat, maar ook in de tijd die de persoon besteedt per gebied. Bijvoorbeeld het denkproces van Piet ziet er als volgt uit: 1-5-1-4-1-3-1-6-1-7-1-2 en van Kees ziet er als volgt uit: 1-2-1-4-1-7-1-6-1-5-1-3-1-6-1-3-1-2. Piet besteedt in zijn denken meer tijd in het interpersoonlijke. Dit maakt hem bekwaam als een interviewer of een detective. Kees is in zijn denken meer in het muzikale gebied. Hij zal in zijn gaven dus meer neigen naar zang en/of muziekinstrumenten.

Het denkproces is uniek en weergeeft de bekwaamheden van het individu. Er bestaan geen sterke en zwakke denkpatronen. Ieder persoon heeft een unieke manier om informatie te verwerken, en daarin besloten, een unieke gave meegekregen. De mens is op zich enig in zijn soort, er zijn bijvoorbeeld miljoenen zangers in de wereld die allen op hun eigen unieke wijze zingen.

Intelligentiequotiënt en emotionele intelligentie

Bij de meting van het Intelligentiequotiënt en de emotionele intelligentie wordt er gebruik gemaakt van een bepaalde standaard. Bij het niet voldoen aan het standaard wordt de persoon afgewezen, terwijl het probleem aan het standaard zelf ligt. Vanwege zijn uniekheid is het niet realistisch om de mens te meten aan standaarden. Mensen kunnen visueel (gericht op het kijken), auditief (gericht op het horen) of kinesthetisch (gericht op het gevoel) ingesteld zijn. Over het algemeen zijn het de visueel en kinesthetisch gerichte personen die afgewezen worden bij de metingen van het Intelligentiequotiënt.

Blokkades op de weg

Wanneer een persoon ongestoord van het ene gebied naar het andere gaat in zijn denkproces dan wordt de door de zintuigen opgevangen informatie op een adequate wijze verwerkt. Zo iemand zal al gauw ontdekken tot welke gebieden hij/zij zich aangetrokken voelt en waarin hij/zij goed is. Dit zal het individu in staat stellen om de juiste beslissingen te maken ten aanzien van scholing, carrière, hobby's en een levenspartner. Een dergelijke persoon zal aan de hand van zijn/haar unieke denkpatroon zijn/haar levensdoel vinden en succesvol zijn. Anders is het wanneer het denkproces wordt verstoord. In het brein zijn negatieve gedachten en emoties fysiek aanwezig als doornige bomen (Lees meer hierover in het artikel: Het brein is een weerspiegeling van het persoonlijk leven).

De negatieve emoties verstoren het denkproces, omdat de mens op positief is ingesteld.

De route die de informatie moet afleggen kan vergeleken worden met het rijden in een auto. Stel dat het unieke denkpatroon van een bepaalde persoon 1-4-1-3-1-2-1-7-1-6-1-5 is. De auto rijdt dan van 1 naar 4, maar merkt dat bij 3 een omgevallen doornige boom de weg verspert. De informatie zal dan vast zitten bij 4 en opeens springen naar 2. Wanneer er ook blokkades zitten op 7 en 5 dan zullen deze ook overgeslagen worden. De blokkades (doornige bomen) zijn negatieve emoties die de persoon beheersen, zoals depressie, minderwaardigheidscomplex, trauma, wrok, bitterheid, enzovoorts. Wanneer het denkproces van een persoon wordt geblokkeerd en de informatie niet conform de unieke route verwerkt kan worden zal de persoon niet helder kunnen denken. Deze persoon zal dus niet in staat zijn om juiste beslissingen te nemen en goede opportuniteiten missen. Het levensdoel wordt niet bereikt en de persoon voelt zich als een mislukkeling. Negatieve gedachten veroorzaken stress en daaraan gerelateerde ziekten. Bij het falen in de maatschappij verergert dit de bestaande negativiteit en daarmee de stress en de ziekten. Gelukkig kan deze negatieve staat binnen drie weken terug gedraaid worden. De persoon zal moeten vergeven/los laten en zich concentreren op positieve zaken. De negatieve emoties maken dan plaats voor positieve, waardoor de blokkades letterlijk weg smelten en het denkproces onverstoord zijn cyclus kan afwerken.

Lees verder

© 2012 - 2019 Carol70, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Betalen met je vingerafdrukBetalen met je vingerafdrukIn 2008 startte de supermarkt Albert Hein al met een test om te betalen met een vingerafdruk. Omdat dit systeem niet vei…
Vingerafdrukken, wat zijn dat?Vingerafdrukken, wat zijn dat?De groeven in onze vingertoppen zijn bedoeld om informatie door te spelen tijdens het tasten, en geven ook grip bij het…
Vingerafdrukken onderzoekenVingerafdrukken onderzoekenVinger afdrukken zijn uniek, iedereen heeft een eigen afdruk zelfs eeneiige tweelingen. De lijnen bij een vingerafdruk h…
De beginselen van succesvol denkenHet is een feit dat de mate van controle over ons bewustzijn, de kwaliteit van onze levens bepaalt en de mogelijkheid om…
Krijg wat je wilt en wil wat je hebtKrijg wat je wilt en wil wat je hebtDit is een enorme uitdaging in het leven, krijg wat je wilt en wil wat je hebt. Veel mensen hebben uiteindelijk iets gek…
Bronnen en referenties
  • http://www.sid-roth.net/2010/10/25/sid-roth-welcomes-dr-caroline-leaf/
  • http://hersenstorm.antenna.nl/Hoogbegaafdheid.html
  • http://www.leerwiki.nl/Hoe_betrouwbaar_is_een_IQ_test%3F

Reageer op het artikel "Succes of falen"

Reactie

Marjolein, 15-01-2012 13:26 #1
Op zich een interessant artikel en er zit zeker een groot deel van waarheid in. Echter, voordat een kind psychologisch getest wordt, heeft hij al een tijdje een ontwikkeling doorgemaakt. Die mate van ontwikkeling in bepaalde gebieden bepaalt ook de kennis en het talent van een bepaalde eigenschap. Als een kind bijv. veel aan muziek heeft gedaan, veel heeft gehoord van ouders/juffrouw e.d. zal hij op dat gebied beter scoren dan een kind waarbij er thuis niets aan muziek wordt gedaan. Hij heeft dus al een stukje geleerd op dat gebied en als hij dan meer van dat onderwerp doet, gaat het hem makkelijker af dan een kind die die basisontwikkeling over dat onderwerp niet heeft gehad. Bepaalde gebieden in de hersenen worden tijdens de ontwikkeling gestimuleerd, waardoor er een bepaalde ervaring opgedaan wordt. Dan lijkt het alsof er een talent bij voorbaat al aanwezig was en in het geval van het artikel, een bepaald soort denkpatroon. Dit is aan de ene kant dus wel zo, maar aan de andere kant ontstaat het ook door het gebruik van de bepaalde hersendelen.

Infoteur: Carol70
Laatste update: 19-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!