InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De eeuwige twijfelaar

De eeuwige twijfelaar

De eeuwige twijfelaar Er zijn nogal wat mensen die twijfel in het karakter meegekregen hebben. Zolang je er geen last van hebt, is er nog niet zoveel aan de hand. Maar als het je functioneren belemmert of dreigt te belemmeren is het tijd er iets aan de doen. Hoe pak je jezelf als twijfelaar nu eens goed aan?!

Moeilijk, keuzes maken

Waar het voor de een gemakkelijk is om keuzes in het leven te maken, is het voor de ander een enorme klus. Je kunt niet altijd een reden vinden waarom iemand zo twijfelt, vaak is het een karaktertrek. Daarnaast zie je nogal eens mensen die in het verleden cruciale fouten (in ieder geval gevoelsmatig) hebben gemaakt toen ze keuzes moesten maken. Deze ervaring wordt meegenomen richting de toekomst en kan maken dat mensen bang zijn om nu opnieuw keuzes te maken.

Grappig te zien dat de gemakkelijke keuzemaker niets snapt van de eeuwige twijfelaar. Het kan zelfs tot conflicten leiden, want om verder te gaan met wat je ook aan het doen bent moet je een beslissing nemen. De twijfelaar wikt en weegt en dat kost tijd, maar hoe werkt het bij de twijfelaar en is er iets aan te doen?

Nadenken belangrijk?

De eeuwige twijfelaar is iemand die zich vaak voorhoudt dat hij of zij de tijd moet nemen voor een keuze. Goed overdenken en alle opties opnieuw in je hoofd de revue laten passeren, geeft je wat tijd. Maar feitelijk weet men vaak al wel wat het moet worden, maar zijn er ook opties voor het andere antwoord. Tijdrekken, dat is feitelijk wat er aan de hand is.
Overigens impliceert dit dat de snelle beslisser mogelijk te weinig tijd voor een beslissing neemt en dat is niet juist. Waarbij wel de kanttekening gemaakt moet worden dat de snelle beslisser niet ook de impulsieve geest hoeft te zijn.

De keuze

De twijfelaar die uiteindelijk zijn keuze heeft gemaakt, zal proberen toch nog wat opties achter de hand te houden. Om of in tweede instantie een nieuwe keuze te kunnen maken of om uitleg te geven vanuit het iedereen willen pleasen, wat nu eenmaal niet meer kan als je de keuze hebt gemaakt. Maar inmiddels is ook aangetoond dat dit proces je werkgeheugen voor een deel blokkeert. Zie het alsof het een deel van je hersenen bezig houdt, terwijl je het met andere (geheugen)zaken zou kunnen belasten.

Focus

Een belangrijke in het proces van keuzes maken is het goed focussen. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het proces van de twijfelaar en dan blijkt dat als mensen afgeleid worden, meestal heel subtiel, ze tot andere keuzes kunnen komen. Belangrijk dus voor de twijfelaar dat hij of zij bij het maken van de keuze een duidelijke focus heeft op het vraagstuk.

Tijd

Het proces om te komen tot een uitkomst wordt nogal eens onnodig opgerekt. Tijd winnen helpt namelijk niet in het proces en zodra je je daar bewust van bent, kan je ook komen tot de uitkomst. Het argument dat iemand zich opgejaagd voelt is meestal een non argument om vervolgens weer meer tijd te winnen, zeker als iemand anders dan de persoon in kwestie het proces probeert af te ronden.

Relativeren

Het belang van relativeren is in alle processen belangrijk, maar zeker bij de twijfelaar is het goed dat hij of zij relativeert waar het nu helemaal over gaat. Soms helpt het uitspreken hiervan ook bij de keuze die gemaakt moet worden.
Maar het belangrijkste is wel het bedenken wat de consequenties zijn als je de keuze voor je uitschuift of wat er gebeurt met hetgeen je niet gekozen hebt. Het leven bestaat immers uit keuzes maken en er onderuit komen doe je toch niet.

Tot slot

Wat in een karakter vastgelegd ligt haal je er zomaar niet uit. Maar als je wilt werken aan een verbetering van een proces als het eeuwige twijfelen. Wat overigens voor de persoon in kwestie ook vaak als lastig wordt ervaren.
Begin met het proces te analyseren, dan te relativeren en daarna bekijk je wat de consequenties van je beslissing zijn. Maar alleen als leerproces en niet om spijt te hebben. Vergelijk je procesgang ook eens met de procesgang van de snelle beslisser en hoe hij of zij hier mee omgaat. Spreek uit wat er in je hoofd gebeurt en leer ervan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is psychologie?Psychologie is een veel besproken onderwerp de laatste jaren, maar wat houdt het nou eigenlijk in? Definitie: Psychologi…
Stromingen binnen de psychologieStromingen binnen de psychologieDe psychologie heeft in de loop der tijd verschillende stromingen gekend, met verschillende aanhangers en bedenkers. In…
Psychologie: de universitaire opleidingIedereen vindt psychologie wel interessant. Iedereen is wel eens benieuwd waarom mensen doen wat ze doen, hoe ze dat ged…
Mythen en Sagen - Eros en PsycheMythen en Sagen - Eros en PsycheHet verhaal van Eros en Psyche is niet heel bekend in de Griekse Mythologie. Wel kent iedereen het liefdesengeltje Eros…
Te veel nadenken: besluiteloosheid, piekeren en twijfelenTe veel nadenken: besluiteloosheid, piekeren en twijfelenGecontroleerd nadenken is vaak nodig om tot een goede beslissing te komen, al moeten we kijken dat we onszelf niet verli…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De eeuwige twijfelaar"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!