De Walt Disney Strategie
Walt Disney is natuurlijk bekend om het door hem opgebouwde imperium. Hij was als geen ander in staat om dromen om te vormen tot werkelijkheid. Hij gebruikte hiervoor vaak een NLP-techniek, die inmiddels naar hem is vernoemd als de Walt Disney Strategie.
De Walt Disney Strategie
Omdat Walt Disney het vermogen had om van dromen werkelijkheid te maken, heeft de ontwikkelaar van de NLP, Robert Dilts, de denkstrategie van Walt Disney in een model gegoten. Hij noemde dit de Walt Disney Strategie. Deze methode is te gebruiken om persoonlijke vernieuwing te realiseren, om in teams meer creativiteit en vernieuwing te brengen of om in brainstormsessies te gebruiken.
Walt Disney
Walt Disney had het vermogen om ideeën vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken en te bekijken. Vanuit die verschillende perspectieven zocht hij synergie. Hij begon het het creëren van een droom of een visie van een film en/of alle voorkomende personages. De volgende stap die hij zette was om te kijken of dit realiseerbaar was. Hij woog alles tegen elkaar af zoals bijvoorbeeld beschikbare middelen, tijd, bronnen, etc. Hij verzamelde hiervoor alle benodigde informatie die nodig was om de film te realiseren, ofwel de droom werkelijkheid te maken. In de derde rol keek hij vanuit het perspectief van de klant, de bioscoopbezoeker. Hij stelde daarin kritische vragen of de film wel interessant genoeg was, of hij onderhoudend genoeg was, was de film te lang, te kort, waren de karakters interessant genoeg en voegden ze iets toe aan de film, etc.
Drie verschillende posities
Hierboven heb je gelezen dat Disney van drie verschillende processen gebruikt maakte om tot realisatie te komen. Deze drie processen worden De Dromer, De Realist en De Criticus genoemd. In de rol van de dromer worden ongekende ideeën en doelen gegenereerd en geformuleerd. Er zijn in deze fase geen grenzen. De realist gaat vervolgens kijken of alle onderdelen van de "droom" in werkelijkheid omgezet zouden kunnen worden. Wat is er nodig, welke middelen zet je hiervoor in, welke mensen heb je nodig? Deze vragen stelt de realist zich en daarmee probeert hij een beeld te krijgen van het eindproduct. De criticus zal al deze ideeën toetsen, filteren en verfijnen. Neem altijd in ogenschouw dat de criticus niet de dromer of de realist bekritiseerd, maar het plan. In vergaderingen gebruikte Disney altijd één van deze rollen, maar zijn medewerkers waren niet op de hoogte van welke rol de overhand zou hebben. Disney probeerde balans aan te brengen in de vergadering en koos vaak de rol die in een vergadering ondervertegenwoordigd was.
Hoe pas je deze strategie toe?
Fase 1, de dromer
Creëer daadwerkelijk drie verschillende plekken. Bijvoorbeeld door drie stoelen neer te zetten. Voor iedere rol een stoel. Neem een probleem of doelstelling voor ogen waaraan je wilt werken en begin op de stoel van de dromer. Laat je fantasie hier de vrije loop. Laat realiteit, problemen en risico's voor wat ze zijn. Ze zijn hier niet aan de orde. Brainstorm alsof mislukken niet mogelijk is.
Fase 2, de realist
Ga nu op de stoel van de realist zitten. Denk nu goed na over het plan wat de dromer voor ogen heeft en stel de vraag in hoeverre die droom te realiseren is. Wat is er vervolgens voor nodig om te verwezenlijking te komen. Je kijkt hier niet naar risico's en belemmeringen, maar gaat er nog steeds van uit dat de droom werkelijkheid wordt.
Fase 3, de criticus
Stap nu over op de stoel van de criticus. De criticus kijkt wat er allemaal mis kan gaan. Wat ontbreekt er? Wat zijn de problemen en obstakels die we tegen zullen komen? Wat of wie kan ons tegenhouden? Levert dit plan voldoende op? Is het boeiend genoeg, etc.?
Vervolgens worden alle fases opnieuw doorlopen en dat doe je net zo lang totdat geen van de rollen nog enige toevoeging heeft. Als alle drie de rollen tevreden zijn met het plan, dan kun je daarmee verder aan de slag om tot realisatie te komen.
© 2011 - 2024 Dubbelu, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De eeuwige twijfelaarEr zijn nogal wat mensen die twijfel in het karakter meegekregen hebben. Zolang je er geen last van hebt, is er nog niet…
Bronnen en referenties
- http://www.wiredportfolio.com/blog/wp-content/uploads/2008/10/DisneyPaper.pdf
- http://swishout.com/walt-disneys-strategy.html
- http://www.youtube.com/watch?v=sg55igAi-9U