InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > 7 meest voorkomende fobieën

7 meest voorkomende fobieën

Er zijn ontzettend veel fobieën in de wereld. Voor alles wat er op de wereld bestaat kan er een fobie ontwikkeld worden. Voor de meeste is er nog geen naam, omdat deze zelde voorkomen of nog niet eens bekend zijn. Bijna iedereen heeft wel ergens angst voor, de een erger dan de ander. Wanneer dit beperkingen in je leven brengt kun je het een fobie noemen. Wat zijn nou de meest voorkomende fobieën?

Fobieën

Arachnofobie

De bekendste en meest voorkomende fobie is die voor spinnen en spinachtige. De helft van de vrouwen lijdt eraan en van de mannen is dit 10%. Het gaat niet zozeer om hoe gevaarlijk de spin is, maar meer om hoe deze eruit ziet. Mensen die hier erg last van hebben zullen tropische oorden vermijden, maar ook zolders en andere donkere hoekjes. Ze zullen constant overal om zich heen kijken en ook nepspinnen van plastic kunnen paniekaanvallen veroorzaken.

Sociale fobie

Mensen met deze fobie zijn erg onzeker, verlegen en angstig voor sociale gelegenheden en interacties. Iedereen heeft hier een milde vorm van. Veel mensen hebben bijvoorbeeld moeite met presentaties geven en iedereen vraagt zich weleens af hoe andere je zien en beoordelen.

Aerofobie

Angst om te vliegen. Dit ontstaat meestal door een slechte ervaring met vliegen. Dit kan een eigen ervaring zijn, maar ook een film op tv. Deze fobie wordt gezien als meerder fobieën bij elkaar, zoals angst voor donkerte, controleverlies, hoogten, water, geen vertrouwen in techniek en kunde van de vliegers en cabinepersoneel, engtevrees, sociale angst, etc. Vliegen is voor vele makkelijk te vermijden, toch heeft 30% van de mensen die wel vliegen deze angst.

Agorafobie

Dit is angst voor onbekende omgevingen waarin er weinig tot geen controle uit te oefenen is. Het is een soort angst voor angstaanvallen. Het wordt ook wel pleinvrees genoemd. Er wordt gezegd dat het drinken van cafeïne de angstaanvallen erger maken. Mannen die hieronder lijden gaan eerder en vaker alcohol drinken, waardoor ze onder de alcoholisten vallen en niet meer onder de agorafobie.

Claustrofobie

Angst om vast te zitten in een kleine ruimte. Gemiddeld 6% van de wereldbevolkong lijdt aan deze fobie. Niet alleen een kleine ruimte speelt een rol, wanneer een ruimte moeilijk te verlaten is wekt dit ook angst op. Een auto en een lift kunnen problemen veroorzaken, maar ook een grote loods wanneer deze helemaal vol staat met mensen.

Acrofobie

Dit is de bekende hoogtevrees. Ieder mens heeft hier in bepaalde mate last van. Wanneer dit extreem is valt deze angst onder de acrofobie. Deze fobie gaat gepaard met bathofobie, de angst voor diepte. Bij beide gaat het om de angst voor vallen. Het lijkt ongevaarlijk, maar deze kan dodelijk zijn. Er zijn mensen die zich niet meer in de hand hebben door de paniekaanval, waardoor ze zich naar beneden laten vallen.

Emetofobie

De emetofobie is een fobie voor overgeven. In Nederland en België zijn er zeker 115.000 mensen die aan deze fobie lijden. Bij alles wat een emetofoob doet, vraagt die zich af 'kan ik hierdoor geconfronteerd worden met overgeven?'. Alle confrontatie zal deze vermijden.

Het kan zich uiten in verschillende vormen. Er kunnen smetvrees, straatvrees en paniekaanvallen ontstaan. Sommigen letten ontzettend goed op de houdbaarheidsdatum van voedsel en zullen nooit uit eten gaan. Emetofoben vermijden ook vaak cafés en discotheken, zodat ze niet in aanraking komen met dronken mensen.
© 2011 - 2019 Jikkes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.scientias.nl/top-10-meest-voorkomende-fobieen/1778
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "7 meest voorkomende fobieën"

Infoteur: Jikkes
Gepubliceerd: 12-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!