InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Kleptomanie: verslaafd aan stelen

Kleptomanie: verslaafd aan stelen

Kleptomanie: verslaafd aan stelen Kleptomanie: verslaafd aan stelen. Een verslaving is een onbedwingbare drang om een handeling te verrichten. Kleptomanie is het stelen van goederen van anderen, thuis of uit een winkel. Kleptomanie is een verslaving aan het stelen en behoort tot de psychische aandoeningen en het onbedwingbare impulsgedrag. Hoe ontstaat het en hoe herken je een kleptomaan?

Wat is kleptomanie?

Soms wordt kleptomanie verward met pyromanie. Pyromanie is vuurzucht, kleptomanie is steelzucht. Het gaat hier om een onbedwingbare drang tot stelen. Dit stelen kan in een winkel zijn, maar ook bij andere mensen thuis. Kleptomanie behoort tot de psychische aandoeningen.

Wie kan kleptomaan worden?

Meestal komt kleptomanie voor bij mensen die tijdens hun jeugd zijn verwaarloosd en geen aandacht hebben gekregen. Het komt ook voor bij mensen die een gemis ervaren. meestal in de seksuele sfeer. Vooral vrouwen hebben vaker last van dit gedrag, en dan meestal in de (pre)menstruele periode en tijdens de overgang. Vaak komt dit voort uit een concurrentiestrijd met een man, of heeft de vrouw een verlangen naar een kind. Kleptomanie komt niet veel voor. Vaak wordt gedacht dat een winkeldief een kleptomaan is: maar slechts een klein gedeelte is dit ook daadwerkelijk.

Een kleptomaan is geen persoon uit de lagere bevolking, zoals vaak wordt gedacht. Kleptomanie komt voor bij mensen uit alle lagen van de bevolking.

Ben ik kleptomaan of crimineel?

Het verschil tussen een kleptomaan en een crimineel is groot: een kleptomaan steelt vanuit een onbedwingbare drang, een crimineel steelt uit winstoogmerk. Dit wordt terug gezien in de spullen die gestolen worden: bij een crimineel zijn ze groot of duur, bij een kleptommaan klein en onbenullig. in onderstaand overzicht is duidelijk het verschil tussen kleptomaan en crimineel te zien.

KleptomaanCrimineel
Kan zich niet bedwingen om iets te stelenKan zich goed bedwingen en steelt niet wanneer de kust onveilig is
Steelt kleine dingen als een pen, een flesje, onbenullige dingenSteelt op waarde: hoe duurder hoe beter
Gooit het gestolen goed soms wegGebruikt het gestolen goed zelf of verkoopt dit door
Is zich soms niet bewust van het stelenIs zich altijd bewust van het stelen
Heeft een gedragsstoornis of persoonlijkheidsstoornisHeeft soms een gedragsstoornis of een persoonlijkheidsstoornis maar is geen reden tot stelen
Voelt geen wraak of woede jegens anderen of de maatschappijSteelt soms uit wraak of woede jegens anderen of de maatschappij
Voelt opluchting of bevrediging tijdens het stelenVoelt spanning tijdens het stelen

Een kleptomaan steelt meestal om zo beter met zijn of haar emoties om te kunnen gaan. In veel gevallen heeft de kleptomaan zelf niet door dat hij of zij steelt. Soms is het zo erg, dat de kleptomaan thuis pas erachter komt dat hij/zij iets mee heeft genomen van een ander of uit een winkel. Vaak hebben kleptomanen ook een voorkeur voor een bepaald voorwerp, waardoor veelal telkens dezelfde voorwerpen worden gestolen. Gestolen voorwerpen worden vaak ook weer ongebruikt weggegooid.

Behandeling

Belangrijk is om de kleptomaan om te leren gaan met zijn gevoelens. Door de patiënt een andere activiteit aan te bieden, kan voorkomen worden dat er dwangmatig wordt gestolen. Deze activiteit miet wel aansluiten bij de interesse van de patiënt, omdat hij anders weer zal terugvallen in zijn oude gedrag.

Ook zal de patiënt ervan bewust moeten worden dat het stelende gedrag anderen schade toebrengt. Dit kan het beste worden uitgelegd middels een rollenspel, waarbij een kostbaar bezit van de patiënt wordt afgenomen binnen een spel. Doordat de patiënt hier negatieve gevoelens bij krijgt, kan worden uitgelegd dat een ander deze negatieve gevoelens ook krijgt wanneer er iets wordt weggenomen. Vooral bij kinderen helpt deze methode goed om zijn gedrag uit te leggen.

Soms is medicatie nodig in de vorm van antidepressiva. Doordat met behulp van medicijnen de depressieve gevoelens verminderen, kan ook het steelgedrag verminderen of afnemen. Psychische hulp in de vorm van (groeps)gesprekken kan ook helpen.
Gerelateerde artikelen
Kleptomanie: Stelen zonder dat echt te willen doenKleptomanie is de onbedwingbare neiging om in winkels of bij mensen thuis spullen mee te nemen, die niet van jou zijn. V…
Winkeldiefstal en wat zegt de Bijbel over stelenWinkeldiefstal en wat zegt de Bijbel over stelenWinkeldiefstallen komen het meest voor onder jongeren in de leeftijd van veertien tot zestien jaar. Het Platform voor De…
Drie theorieën ter verklaring van crimineel gedragIn dit essay worden er drie theorieën behandeld waarom er mensen zijn die crimineel gedrag vertonen of kunnen gaan verto…
Help, mijn kind heeft verkeerde vriendenHelp, mijn kind heeft verkeerde vriendenU probeert uw kinderen zo goed mogelijk op te voeden, maar op een bepaalde leeftijd moet u ze loslaten. Ook als het pube…
Sociale netwerken en jeugdcriminaliteit: netwerk jongerenSociale netwerken en jeugdcriminaliteit: netwerk jongerenSociale netwerken en jeugdcriminaliteit. Uit de literatuur blijkt dat het sociale netwerk van jongeren een belangrijke r…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleptomanie

Reageer op het artikel "Kleptomanie: verslaafd aan stelen"

Reacties

C., 27-05-2016 16:18 #3
Heb een vriendin, die de prijs kaartjes omwisseld
En onbenullige dingen steelt.
Ik heb haar hier ook tot 3 keer toe betrapt.,en voel mij hier ontzettend ongemakkelijk over.
Heb haar hier over aangesproken, maar zij gaf dit niet toe.
Heb er dan ook verteld dat ik onze vriendschap wil beëindigen,
Dit wilde zij niet.toen gaf ze het wel toe, ze schaamde haar eigen diep, en haar man mocht dit niet weten.
Maar nu heeft ze het gewoon weer gedaan, en ik voel mij hier weer ongemakkelijk bij.
Ben ook bang als ze haar betrappen, dat ik er ook voor op aangekeken word.
Ik vind deze vriendschap niet fijn.
C

Robert V. C., 18-02-2016 20:05 #2
Ik heb met een soortgelijk probleem te maken.

Onlans werd mijn ipod gestolen in de klas. We hadden een les met vijf personen en ik ben vrij zeker dat ik weet wie het heeft gedaan, gezien ik van de persoon in kwestie al langer een vermoeden had dat ze dingen steelt.

Nu zit ik in de nogal ongemakkelijke situatie dat ik haar niet zomaar kan beschuldigen zonder 'bewijs'.
Ook is het zo dat ik met de persoon aan een belangrijk project werk en de relatie niet al te veel wil verstoren door haar te confronteren met wat ik denk.

Kan u me zeggen wat de meest tactvolle manier is om de persoon er toch op aan te spreken en niet al te veel problemen uit te lokken?

Alvast bedankt,
Robert V.C.

A. Beekman, 02-07-2013 14:10 #1
Kan ik iemand er op aanspreken dat ze dingen van mij heeft mee genomen? Voor mij belangrijke dingen… Ze is altijd een goede vriendin geweest. Ze kwam 3 dagen logeren, en er is niemand anders geweest. Reactie infoteur, 03-07-2013
Als je het zeker weet, kan je hier iemand op aanspreken ja. Als je het niet zeker weet, kan je je vermoeden uiten zonder haar direct te beschuldigen. Overigens wil dit niet zeggen dat ze kleptomaan is, tenzij ze dit erg vaak doet.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 27-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 3
Schrijf mee!