InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Winkeldiefstal: wat zegt de Bijbel over stelen

Winkeldiefstal: wat zegt de Bijbel over stelen

Winkeldiefstal: wat zegt de Bijbel over stelen Winkeldiefstallen komen het meest voor onder jongeren in de leeftijd van veertien tot zestien jaar. Het Platform voor Detailhandel doet jaarlijks onderzoek naar winkeldiefstal. Het platform concludeert na de puberteit een afname van het aantal winkeldiefstallen in die leeftijdscategorie. Diefstal is volgens de Bijbel een zonde. Ook volgens de Nederlandse wetgeving is stelen strafbaar. Het handboek DSM-4 van de psychiatrie spreekt van een aandoening die behandeld moet worden. Volgens de Bijbel is stelen aanleiding tot steeds meer negatief gedrag.

Winkeldiefstal geeft spanning

Platform Detailhandel (PDN) ziet in de leeftijd van 14 tot 16 jaar bij jongeren een toename in het aantal winkeldiefstallen. PDN doet jaarlijks onderzoek onder winkeliers. Uit die onderzoeken blijkt dat de meeste diefstallen door tieners van 14 tot 16 jaar word gepleegd. Het PDN denkt dat jongeren op die leeftijd op zoek zijn naar spanning. Op latere leeftijd is die spanning weer wat afgenomen. Meisjes doen trouwens net zo veel mee als de jongens. Het valt op dat vooral kleding en make-up heel populair is. Volgens het PDN ligt het ook niet aan geldgebrek. Het gaat om de kick, de spanning, het voorbereiden van een diefstal. Groepsdruk speelt hier ook een grote rol. Zelfs morning-after pillen en condooms worden gestolen. Dit zijn signalen dat het met de tieners zorgelijk gesteld is.

Straf voor stelen en winkeldiefstal
De meeste jongeren worden op basis van heterdaad en camera beelden vrij snel aangehouden. Een taakstraf, winkelverbod of een geldboete zijn de meest voorkomende straffen. Daarnaast treffen de meeste ouders zelf ook maatregelen. Volgens het PDN zijn de ouders meer benadeeld dan de jongeren. Ouders moeten tijd vrij maken en vaak ook nog voor de kosten opdraaien. Tenslotte is er natuurlijk de schaamte over het feit dat je kind een diefstal heeft gepleegd.

Is stelen een psychische aandoening?
Volgens de DSM-4 is stelen (kleptomanie) een psychische aandoening. Men spreekt dan ook wel over steelzucht .
De persoon is zichzelf vaak niet bewust van zijn steelbehoefte. De oorzaken van dit gedrag zijn verschillend. Meestal heeft het te maken met een gebrek aan aandacht of groepsdruk. Het steelgedrag is volgens de DSM-4 redelijk goed te behandelen.

Wat zegt de bijbel over stelen: kleptomanie

Stelen tijdens de pubertijd kan zich ontwikkelen tot een erger moeilijk gedrag. In de Griekse grondtekst van de Bijbel wordt over 'kleptomanie' gesproken. Kleptomanie komt onder andere voor in het Nieuwe testament. Daar wordt in Marcus 10: 19 over 'klepto' gesproken en het woord 'kleptomaan' stamt er van af. Klepto betekent in het Grieks 'in het geheim iets wegnemen' . iets wat je in het geheim wegneemt, moet je in het geheim bewaren. Dit geeft extra spanning en stres. Wie steelt is een dief; 'wie een dief was, stele niet meer' zegt Paulus in Efeze 4: 28.

Geheimen kunnen aansporen tot meer verkeerd gedrag, stelen en winkeldiefstal

Jezus noemt stelen in één adem met overspel, doden, en liegen. Markus 10: 19. Allemaal zaken die vaak in het geheim gebeuren. Jezus besluit die zin echter ook met 'niemand tekort doen' en 'eert uw vader en uw moeder'. Geheimen kunnen aanleiding zijn tot conflicten en moeilijk gedrag. Er is dus meer nodig dan alleen straffen door de overheid en straffen door de ouders. Het gaat hier om een bewustwordingsproces bij het kind en de ouders.

Kosten van winkeldiefstal voor detailhandel in Nederland
Volgens de website Beveiliging.nl was Nederland in 2015 'kampioen' in winkeldiefstallen'. Hiermee maakt Nederland ten opzichte van andere landen een grotere kostenpost van meer dan een miljard euro. In De kosten van winkeldiefstal in Nederland zijn bij de verkoopprijs inbegrepen. De winkeliers houden rekening met een bepaald percentage aan verlies door winkeldiefstal. Hierdoor stijgt de verkoopprijs van een product dus enorm voor de consumenten. Wat natuurlijk ook weer juist winkeldiefstal in de hand werkt omdat bepaalde doelgroep het niet kan betalen.

Zelfreflectie vanuit de Bijbel op diefstal

Paulus schrijft in Romeinen 2: 21; 'hoe nu gij die een ander onderwijst, onderwijst gij u zelf niet? Gij, die predikt dat men niet stelen mag, steelt gij?' Jongeren hebben een gevoelige antenne om gedrag, normen en waarden over te nemen van de omgeving. Jongeren die stelen geven signalen af dat er iets aan de hand is. Denk niet nadat uw kind één keer iets heeft gestolen dat het pubergedrag is. Dat is het enerzijds ook maar er zit meer achter. Het is raadzaam altijd iets te doen. Spreek met anderen er over, doe aan zelfreflectie, vraag huisarts om advies. Voorkomen is beter dan genezen.
Gerelateerde artikelen
De Bijbel (Christendom)De Bijbel. Het is een van de oudste en meest verkochte boeken ooit. Mensen weten echter nog veel niet over de Bijbel. Ho…
Kleptomanie: Stelen zonder dat echt te willen doenKleptomanie is de onbedwingbare neiging om in winkels of bij mensen thuis spullen mee te nemen, die niet van jou zijn. V…
Leiderschap in organisaties volgens Bijbelse richtlijnenLeiderschap in organisaties volgens Bijbelse richtlijnenVanuit bijbels oogpunt zijn verschillende manieren van leiderschap te onderscheiden. Het soort leiderschap wat berust is…
Kleptomanie: verslaafd aan stelenKleptomanie: verslaafd aan stelenKleptomanie: verslaafd aan stelen. Een verslaving is een onbedwingbare drang om een handeling te verrichten. Kleptomanie…
Mag een vrouw spreken in de gemeente/kerk?Er is al veel geschreven, gezegd en geargumenteerd over de vrouw in de gemeente (kerk). Niet allen door mannen, maar ook…
Bronnen en referenties
  • Importantia Studiebijbel Nieuwe Testament.
  • NBG 1951 Bijbelvertaling
  • Kidsweek 27 maart 2009. 7e jaargang nr. 13
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleptomanie
  • https://www.beveiliging.nl/nieuws/nederland-europees-kampioen-winkeldiefstal

Reageer op het artikel "Winkeldiefstal: wat zegt de Bijbel over stelen"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 26-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!