InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > NLP Kindercoaching voor Nederlandse weeskinderen

NLP Kindercoaching voor Nederlandse weeskinderen

NLP Kindercoaching voor Nederlandse weeskinderen Kindercoaching is een vrij nieuwe vorm van dienstverlening. De zwaarte van de psychologische behandeling is eraf. Coaching is vooral praktisch, positief en bevestigend. Een specialisme binnen kindercoaching is dan weer de benadering van een specifieke doelgroep. Gerda Brussé is kindercoach in de NLP-methode, ofwel Neuro Linguistisch Programmeren. Omdat ze constateerde dat er voor Nederlandse weeskinderen weinig aandacht bestaat, richt ze zich nu op deze kinderen met een coachingprogramma. Weeskind. Het heeft vanouds een nogal beladen inhoud, die term. Het woord doet denken aan vervlogen tijden, of anders aan verre landen waar ziekte en oorlog gezinnen uit elkaar kunnen scheuren. Maar ook in onze tijd en in ons land zijn er natuurlijk kinderen die hun ouders verliezen, op een leeftijd dat dat verlies extra grote problemen veroorzaakt. NLP Kindercoach Gerda Brussé uit Dordrecht vroeg zich af: hoe zit het met de zorg voor Nederlandse weeskinderen?

Nederlandse weeskinderen: niet te 'googelen'

Gerda Brussé deed een orientatierondje op internet via Google. Maar ondanks het gebruik van allerlei verschillende zoektermen, bleek de noemer 'weeskind' telkens weer te verwijzen naar content over buitenlandse kinderen en de diverse organisaties die zich voor die doelgroep inspannen. Brussé vroeg zich af, hoe het mogelijk was dat er vrijwel geen informatie te vinden is op het internet over Nederlandse weeskinderen. Juist omdat het verhaal van welk kind dat de ouders heeft verloren dan ook, getuigt van een groot verlies.

Wees op zevenjarige leeftijd

Brussé verloor zelf haar biologische vader toen ze zeven was. Haar moeder hertrouwde twee jaar later met de man, die Gerda vanaf die tijd als haar eigen vader ging zien. Vanuit haar eigen achtergrond én haar werkgebied, besloot ze om zich te gaan richten op de doelgroep van weeskinderen, en wel via NLP Kindercoaching. Om de twee weken geeft ze gratis kennismakingsworkshops. Gerda betrekt in haar benadering ook degenen die de kinderen opvoeden en verzorgen, begeleiders en leerkrachten.

NLP Kindercoaching

Gerda was jarenlang schippersvrouw op de binnenvaart, en moeder van twee kinderen. Toen was het tijd voor een leven aan wal. In vrijwilligerswerk met kinderen vond ze niet echt alles wat ze zocht. Ze deed een studie NLP, (ofwel Neuro Linguistisch Programmeren). Daarbij ontdekte ze dat NLP voor haar een mooie combinatie vormde met het werken met kinderen. Daarmee ontstond haar specialisme, NLP Kindercoaching. Als coach helpt Brussé kinderen om positief met moeilijke situaties om te gaan en negatieve gevoelens in goede banen te leiden. In lijn met de huidige trend in de psychologie, ligt het accent niet op de vraag waar in het verleden de bron van de huidige situatie ligt en hoe het in dat verleden allemaal precies zat. Het gaat juist om de vraag hoe je je situatie in het heden kunt verbeteren. Gerda: "Door mijn NLP-opleiding weet ik nu dat je al op vrij jonge leeftijd positieve emoties kunt aanleren, net zoals een gebrek hieraan; het is voor mij duidelijk dat ik hier iets kan betekenen.

Over Gerda Brussé

Gerda Brussé (1965) is gediplomeerd NLP Master en past NLP toe op kinderen. Ze heeft van haar passie haar werk gemaakt en wil kinderen, ouders en begeleiders van Nederlandse weeskinderen helpen bij het verwerken van het verlies door middel van NLP Kindercoaching. Haar website is www.denlpkindercoach.nl
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht PST Media / Gerda Brussé, NLP Kindercoach

Reageer op het artikel "NLP Kindercoaching voor Nederlandse weeskinderen"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 26-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!