InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Zelfbewustzijn om onszelf beter te begrijpen

Zelfbewustzijn om onszelf beter te begrijpen

Zelfbewustzijn om onszelf beter te begrijpen Wat is zelfbewustzijn? Zelfbewustzijn is een onderdeel van ons emotionele volwassenheid. Als je op jezelf vertrouwt, bezit je dan zelfbewustzijn? Is het een manier om onszelf beter te begrijpen? Wat bereik je in het leven met zelfbewustzijn? Wat is het voordeel van zelfbewustzijn? Ben jij echt een aardig persoon die nooit iemand kwaad doet, of ligt het in werkelijkheid iets subtieler?

Wat is het?

Wat is zelfbewustzijn? Zelfbewustzijn is dat jij op jezelf vertrouwt, dat je beseft dat je een persoonlijkheid bent. Dat je bestaat en je eigen beslissingen kan nemen. Je vertrouwt op je eigen genomen beslissingen, terwijl je rekening houdt met je eigen beperkingen maar ook dat je rekening houdt met je eigen kwaliteiten. Zelfbewustzijn is het vermogen om met jezelf om te gaan.

Niveau

Het niveau van zelfbewustzijn maakt het mogelijk om jezelf:
  • Objectief en
  • Op een juiste wijze te omschrijven.
Bijvoorbeeld: “Ik ben heel aardig en ik zou nooit iemand kwaad kunnen doen.” Dat is tot op zekere hoogte correct, totdat er iemand aan mijn kind heeft gezeten. Dan ben ik in staat om… Ik moet rekening houden met mijn beperkingen, omdat ik in staat ben om iemand die aan mijn kind heeft gezeten de…Mijn zelfbewustzijn niveau omvat mijn beperkingen en daar ben ik mezelf bewust van. Denk bij jezelf maar eens over hetzelfde zinnetje als van mij hierboven en denk vervolgens aan:
  • Dierenmishandeling,
  • Kindermishandeling,
  • Mensen smokkel.
Wellicht wil je jezelf nu anders omschrijven?

Extreem

Natuurlijk zijn bovenstaande voorbeelden extremen. In het dagelijks leven is het inderdaad een stuk subtieler. Bijvoorbeeld: “Ik ben heel aardig en ik zou nooit iemand kwaad kunnen doen.” Totdat iemand mijn parkeerplekje inpikt, of me afsnijd. Of ik twijfel ergens dusdanig (lang) over dat ik mezelf wel iets kan aandoen (bij wijze van spreken!). In het dagelijks leven is het niveau van zelfbewustzijn iets subtieler.

Volwassen

Emotionele volwassenheid is van invloed op ons leven en is van invloed wat wij kunnen bereiken in ons leven. Een basis van deze emotionele volwassenheid is het vermogen om met onszelf om te kunnen gaan. Ons zelfbewustzijn is een persoonlijke competentie – het vermogen met onszelf om te gaan – en afhankelijk hoe goed het ontwikkeld is, ken jij jezelf goed, redelijk of onvoldoende.

Wat kan je ermee?

Wat kan je met zelfbewustzijn in het leven? Wat kan je ermee? Als je in voldoende mate zelfbewustzijn bezit, ben je in staat om zowel jezelf als je gevoelens accuraat te omschrijven. Als je in voldoende mate zelfbewustzijn bezit, kan je zonder te haperen, accuraat antwoord geven op de volgende vragen:
  • Hoe gaat het met je?
  • Hoe voel je je?
  • Hoe gaat het met je carrière en hoe voel je je daarbij?
  • Hoe gaat het met je sociale leven en hoe voel je je daarbij?
  • Hoe gaat het met je relatie en hoe voel je je daarbij?

Hoe zelfbewust ben jij?

Vraag jij je inmiddels ook af hoe zelfbewust je bent? Beantwoord onderstaande vragen met iemand die je behalve goed kent ook zijn of haar oordeel waardeert:
  • Wat zijn je sterke punten?
  • Waar waarderen anderen je daadwerkelijk voor?
  • Wat zijn je zwakke punten?
  • Welke punten moeten echt verbeterd worden?
  • Hoe ervaren anderen jou?
  • Hoe omschrijven anderen jou als ze je moesten omschrijven in alle eerlijkheid?
  • Hoe anders ben jij als je onder druk staat?
  • Wat zou je vaker moeten doen?
  • Wat zou je absoluut moeten laten?
Gerelateerde artikelen
Zelfbewustzijn ontwikkelen en vergrotenZelfbewustzijn ontwikkelen en vergrotenKan jij op jezelf vertrouwen? Of twijfel je als je een belangrijke beslissing in het leven moet nemen? Weet jij wat jouw…
Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Wat is emotionele volwassenheid? Is emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid in ons gedrag en emoties? O…
Anatomie hersenen: hersenschorsElke dag doen mensen dingen zoals praten, denken, luisteren, plannen en kijken. Terwijl dit wordt gedaan, vindt er een c…
De sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindDe sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindVeel mensen denken dat hoogbegaafde kinderen vanzelf goed en snel kunnen leren, dat is iet wat ze makkelijk afgaat. Maar…
Wat is PDD-NOS?Wat is PDD-NOS?PDD NOS is de afkorting van Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified, PDD NOS behoort tot de pervasieve…
Bronnen en referenties
  • Emotionele volwassenheid en coaching – Praktijkgids voor coaches – Julie Starr – Academic services – 2008
  • http://www.altractive.nl/index.php?parentContentID=6c80071f-c001-441d-837d-dea0e4b1a0b5&contentid=49cb5a6e-25f8-4f80-b375-5c3cbcc06e95

Reageer op het artikel "Zelfbewustzijn om onszelf beter te begrijpen"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 22-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!