Contextueel leren: leren met of zonder muziek?
Hoe kunnen we het beste studeren? Moeten we leren in een bepaalde omgeving of maakt het niet uit je waar je de informatie in je brein opslaat? Dit zijn vragen die veel mensen zichzelf stellen. Hoe kan ik het maximale uit mijn studietijd halen en hoe kan ik er voor zorgen dat ik het geleerde optimaal terug kan halen als ik die moeilijk toets of tentamen maak? In dit artikel lees je het.
Studeren: makkelijk of moeilijk
De één leert makkelijker dan de ander. Dat zijn vaak woorden die worden uitgesproken als iemand moeite heeft met studeren. Is dat wel echt zo? Is er veel verschil in de mogelijkheid van het leren. Kunnen sommige mensen echt beter leren? Vaak ligt het niet in de mogelijkheid van het leren, maar in de mogelijkheid en manier waarop je leert. Niet iedereen leert op een goede manier en kan de informatie die destijds geleerd is optimaal terughalen als dat moet.
Je hersenen
Als je leert of studeert wordt het geleerde in je hersenen of brein opgeslagen. Je hersenen maken associaties met het geleerde. Je brein is ontzettend complex en kent nog heel erg veel mysteries. Wetenschappers ontrafelen beetje bij beetje de grootste mysteries van de hersenen. Nog lang niet alles is in kaart gebracht en er is nog ontzettend veel onbekend. Recent onderzoek komt wel met steeds meer inzichten. Studeren op een bepaalde manier kan echt uitmaken.
Contextueel leren: wat is dat?
Wat is nou de gouden tip die je moet weten bij het optimaal studeren. Het is enorm belangrijk om te leren in de context waarin je de toets of tentamen maakt. Maak je het tentamen of je toets in een omgeving waar veel lawaai is? Leer dan ook in een omgeving waar lawaai is. Als je het tentamen maakt in een stille omgeving (waarschijnlijk is dit het geval), leer dan ook in een omgeving waar het stil is. De beste manier van leren is een omgeving waar het niet heel erg stil is. Er moet wel achtergrond geluid zijn. Denk aan een omgeving als de universiteitsbibliotheek. Deze omgeving komt het best overeen met de omgeving waar jij ook je tentamen zult maken. Het is niet aan te raden om te studeren met muziek.
Muziek zorgt er voor dat jij teveel afgeleid wordt en tevens is de context waarin je leert niet geschikt om optimaal de informatie weer terug te halen als je het tentamen gaat maken.
Natuurlijk geldt contextueel leren niet alleen voor het maken van tentamens. Ook daarbuiten is het heel belangrijk om ervaring en te leren in een omgeving die zo dicht mogelijk in de buurt komt van de daadwerkelijke situatie. Denk bijvoorbeeld aan het leren van je werk door middel van ‘’gewoon doen’’. Je leert in de omgeving waar je uiteindelijk je werk doet. Je ziet, ruikt en hoort je werk. Je hersenen slaan alle factoren en kleine details op en maken associaties. Zodra jij weer in dezelfde context aan het werk gaat, zal je in een bepaalde modus terecht komen en je werkzaamheid sneller oppakken.
Andere methoden van beter studeren?
Hoe zit het eigenlijk met leren in je slaap? Kan dat? Om gelijk maar met een antwoord aan te komen: nee, dat kan niet. Je kunt niet studeren terwijl je aan het slapen bent. In de nacht heeft je brein rust nodig. ’s Nachts wordt het geleerde als het ware verwerkt tot een stabiel patroon. Je hersenen knutselen alle informatie tot een mooi patroon, een patroon dat makkelijk weer terug te halen is. Het is soms lastig om een abstract fenomeen concreet te maken.
Cognitief neurowetenschapper
Cognitieve neurowetenschapper buigen zich over dit soort kwesties en komen met nieuwe ontdekkingen. Cognitief neurowetenschapper wordt je door het volgen van de studie psychologie. Het is een richting binnen de psychologie die zich bezighoudt met de anatomie van de hersenen, disfuncties van de hersenen en ontdekkingen binnen het domein van bijvoorbeeld cognitie en intelligentie.