InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Omgaan met grote en belangrijke veranderingen in je leven

Omgaan met grote en belangrijke veranderingen in je leven

Omgaan met grote en belangrijke veranderingen in je leven Moe van alle illusies? Ben je toe aan een grote beslissing in je leven? Weet je dat je toe bent aan verandering? Aan een nieuwe stap in je leven? Vrees je een nieuwe verandering? Bang voor veranderingen? Niet flexibel genoeg om een besluit te nemen dat drastische gevolgen heeft op je persoonlijke leven? Hier enkele tips die je laten inspireren tot een flexibeler houding t.o.v. grote en belangrijke veranderingen in je leven. Wat is het grote voordeel van een verandering in je leven?

Hartkloppingen

Van het nemen van grote en belangrijke beslissingen kan iedereen hartkloppingen krijgen. Het zijn belangrijke beslissingen omdat ze grote veranderingen in iemands leven betekenen. Angst voor de onbekende en de twijfel zijn grote boosdoeners. Wat is het grote voordeel van veranderingen?

Nieuwe ervaring

Een grote verandering in iemands leven kan pijnlijk en ongemakkelijk zijn. Besef altijd dat verandering groei betekent. Je leert in het leven door te groeien. Alleen door veranderingen door te voeren leer je iets nieuws. Door veranderingen vergroot je je eigen levenservaring. Verandering geeft altijd nieuwe inzichten in iemands leven.

Omgaan

Hoe kan je omgaan met grote veranderingen in je leven? Iedereen heeft veranderingen in zijn leven gekend. Denk eens terug aan eerdere veranderingen in je leven. Hoe ben je met deze veranderingen omgegaan? Kan je deze ervaring nu toepassen op de toekomstige verandering in je leven? Wat heb je geleerd van eerdere veranderingen die nu bruikbaar zijn voor de toekomstige verandering in je leven?

Hulpbronnen

Een grote beslissing nemen moeilijk? Vraag om hulptroepen als je er niet meer uitkomt. Schakel hulp in, vraag om (deskundig) advies en onderzoek de mogelijke hulpvraag. Wie in je omgeving kan je van goed advies dienen? Wie in je omgeving kan onpartijdig zijn? Op wie kan je terugvallen? Bij wie kan je altijd, ongeacht je beslissing, op steun rekenen? Er is altijd iets of iemand die je raad geeft waardoor jij weer verder kan.

Oplossing

Het klinkt heel logisch, en dat is het ook: denk niet aan het probleem, maar denk aan de oplossing, Richt jezelf op de oplossing. Focus jezelf op de oplossing. Dompel jezelf niet onder in het probleem, maar probeer te denken in de oplossing. Als je de grote beslissing neemt, hoe ziet je leven er uit over een jaar?

Onverwacht

Als de verandering onverwacht komt, is dat een grote klap. Niemand heeft er naar toe kunnen leven, niemand heeft zich voldoende kunnen voorbereiden. Wat te doen met onverwachte veranderingen in je leven? Gun jezelf en de betrokkenen de tijd om deze grote onverwachte verandering te verwerken. Sluit het oude goed af, neem desnoods symbolisch afscheid. Maar neem afscheid, blijf niet te lang “hangen” in stil verdriet of andere emoties. Sluit het oude vertrouwde goed af, verwerk de nieuwe grote verandering en focus op je nieuwe leven.

Sterk

Iedereen die grote veranderingen in zijn leven moet doormaken, komt er sterker uit. Na een grote verandering ben je krachtiger. Ondanks de pijn tijdens het doormaken van de veranderin
Gerelateerde artikelen
Veranderen, hoe moeilijk is dat?Veranderen, hoe moeilijk is dat?Hoe houd je gedragsverandering vol? Hoe moeilijk is het om te veranderen? Hoe moeilijk is een verandering in je leven vo…
Angstig of bang zijn voor nieuwe dingen, ideeën of situatiesAngstig of bang zijn voor nieuwe dingen, ideeën of situatiesDe irrationele angst voor nieuwe dingen, nieuwe ideeën en/of nieuwe situaties wordt ook wel cainofobie, cainotofobie, ce…
Als angst je leven beheerstAls angst je leven beheerstAngst waarschuwt je voor naderend onheil en is dus een goede reactie. Als angst zonder aanleiding je leven beheerst is d…
Bang voor veranderingenBang voor veranderingenDoor dingen te veranderen in je leven, geef je jezelf de gelegenheid om je te ontwikkelen en te ontplooien. Nieuwe ervar…
Spreekangst bij kinderenVeel kinderen hebben last van spreekangst. Ze worden nerveus bij het idee om hardop een stukje te moeten voorlezen, een…
Bronnen en referenties
  • http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/recensies/22341-succes-voor-het-oprapen-anthony-robbins-boekbespreking.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/man-en-vrouw/62263-relatiebreuk-uit-elkaar-en-dan.html

Reageer op het artikel "Omgaan met grote en belangrijke veranderingen in je leven"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 21-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!