InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Dertigersdilemma: keuzestress van de dertiger

Dertigersdilemma: keuzestress van de dertiger

Dertigersdilemma: keuzestress van de dertiger Overvloed aan keuzes, maar niet weten welke keus goed voor je is. Rennend door het leven, om maar niets te hoeven missen. Wat is het dertigersdilemma? Wat is de keuzestress van de hoogopgeleide dertiger? Waarom hebben ze alles, maar zijn ze niet gelukkig?

Wat?

Wat is keuzestress? Als je alles kan kiezen, maar niet weet welke keus goed voor je is. Hierdoor ontstaat onvrede en stress. Dat onderdrukken we door nog harder door het leven te sjezen. Echt gelukkig worden we er niet van, we voelen ons eerder moe. Het gevoel ontstaat dat het leven door onze vingers glipt, de hoogopgeleide dertiger heeft geen houvast: ze hebben nooit hoeven nadenken over hun eigen echte leven.

Hoogopgeleid

Hoogopgeleide dertigers leven met het idee alles uit het leven te halen wat er in zit. Ze willen alles, en het liefst alles tegelijk:
  • Een koophuis kopen,
  • Een wereldreis maken,
  • Gekleed gaan volgens de laatste mode,
  • Een eigen bedrijf starten,
  • Een jaartje niets doen,
  • Kansarme kinderen redden,
  • Kinderen krijgen,
  • Verschillende banen,
  • Verschillende partners,
  • Cursus Spaans en een cursus management volgen,
  • Uitgaan,
  • Vriendschappen onderhouden en enz.

Gelukkig

Als twintiger neem je het leven zoals het is. Als dertiger twijfel je of je gelukkig bent. Dertigers hebben alles, maar welke keuze maakt hen gelukkig? En wat als je de verkeerde keuze maakt?

Haast

Hoogopgeleide dertigers hebben haast: bang dat ze de verkeerde keus maken en iets missen in het leven. Dan maar alles tegelijk kiezen. Dan moet de juiste keus erbij zitten. Deze haast wordt opgevoerd om het knagende gevoel van onvrede te onderdrukken.

Keuzebiologie

Vroeger (lees: veertig jaar geleden) was het simpel, de standaardlevensloop voor de mens was:
  • Opleiding,
  • Baan,
  • Relatie en
  • Kinderen.
Tegenwoordig stel je zelf je eigen levensloop samen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk.

Druk druk druk

De haast van de dertigers ontstaat ook door de overvloed aan ideaalplaatjes en tijdsdruk. Een dertiger wil binnen 5 jaar alles bereiken. Als iemand aan een dertiger vraagt hoe het gaat, is het antwoord: Druk druk druk!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dertigersdilemma: keuzestress van de dertiger"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 18-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!