InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Toeval bestaat niet … of toch?

Toeval bestaat niet … of toch?

Toeval bestaat niet … of toch? Voor de een wel en de ander niet. Mensen verschillen, dus ook in hun mening over het feit of toeval bestaat of niet. Het heeft te maken met zaken die voorbestemd zouden zijn of niet, de controle loslaten en het leven op je loslaten zoals het komt. De een heeft er een rotsvast geloof in en de ander weer niet. Maar neem eens de proef op de som en bekijk hoe het leven zich ontwikkelt op het moment dat je het toelaat.

Controle

Zeker de huidige maatschappij is erg nadrukkelijk bezig met de maakbaarheid van het leven, alles onder controle willen houden. En niet alleen het westen, neem maar de radicalen moslims die vliegtuigen in gebouwen laten vliegen om “de vijand” op de knieën te krijgen. En net als men denkt dat het gaat lukken, roert de natuur zich door een aardbeving, tsunami of orkaan. Hoewel de doden uiteraard te betreuren zijn, is het wel de natuur die balans zoekt en valt er wat voor te zeggen om niet op een scheur in de aarde te gaan wonen, want dan is de kans natuurlijk ook aanwezig dat je een keer de dupe wordt van een aardbeving of tsunami. Om maar te zwijgen over de helling van een vulkaan, de grond is dan wel erg vruchtbaar, maar dat is niet voor niets. De uitbarstingen leveren uiteindelijk dat wat de mensen aantrekt, alleen niet in eerste instantie. Je bewust zijn van de risico’s is dus relevant en is het dan nog toeval? Ik denk het niet.

Vasthouden of teugels laten vieren?

Hoe dan ook, als je in een doorzonwoning in een willekeurige vinexwijk woont en je niet al te gekke dingen doet, is de kans beduidend groter dat je leven voorbij kabbelt. Door een loondienstbaan met een vast inkomen, een hypotheek die vele jaren vast staat en wat vaste vrijetijdsafspraken kun je een redelijke voorspelling van je leven maken. En volgens sommige mensen geldt zelfs dat de gezondheid en het levenspatroon in directe verbinding staan. Voor wie kiest voor het reguliere leven is dit oké en zoals uit cijfers uit 2010 blijkt (Universiteit van Berlijn) vindt 78% van de westerse mensheid dit een prima vooruitzicht. Van de ondervraagde volwassenen is men gelijk verdeeld over het feit of toeval bestaat. Van de 22% die het leven iets anders zien dan wel al toelaten, is een klein percentage hier bewust mee bezig (4%).

Zoek het toeval op

Door het toeval op te zoeken, en het is dus de vraag of je het echt “opzoekt”, kunnen zich zaken ontwikkelen die anders niet snel zullen plaatsvinden (als je het leven niet te veel geconditioneerd hebt). Enkele situaties die op eenvoudige wijze kunnen leiden tot toevallige ontmoetingen, gebeurtenissen, wetenswaardigheiden etc.

Zoek de ontmoeting op…

  • Het openbaar vervoer leent zich bij uitstek voor ontmoetingen. Pak de trein of bus en maak een langere rit. Dit ververgemakkelijkt het proces. Ga naast iemand zitten en bewonder openlijk iets wat de man of vrouw bij zich heeft of maak een praatje over iets opmerkelijks waar je langs komt.
  • Het terras wil ook nog wel eens werken. Zoek een plekje in de buurt van iemand die alleen is, of meerdere mensen die niet druk in gesprek zijn en maak een opmerking die tot een gesprek kan leiden.
  • Zet een openbare uitnodiging op twitter voor bijvoorbeeld een lunch of kopje koffie. Met de eerste die reageert ga je lunchen of het bakje koffie drinken.
  • Als je een feestje in het verschiet hebt, ga dan eens bewust praten met de mensen waar je normaal niet of nauwelijks mee praat.
  • Zoek bij de sportvereniging eens de mensen op waar je normaal niet snel mee op zou trekken.

Zoek de gebeurtenis / wetenswaardigheid op…

  • Als je altijd in een zelfde stijl gekleed gaat, kan je nu –bijvoorbeeld op een feestje- een iets heel anders aandoen en wacht de reacties af.
  • Als je een dagje voor jezelf gepland hebt, stap in de eerste de beste trein die op het perron gaat arriveren en laat je vervoeren naar ….
  • Ga eens niet naar de vertrouwde sportclub, maar zoek in de omgeving naar proeflessen voor allerlei sporten c.q. sportieve bezigheden.
  • Kijk in je omgeving naar de musea en zoek er een uit waar je normaal nooit zou komen.
  • Een weekendje weg? Niet plannen, maar richting het zuiden rijden en kijk waar je die avond aankomt en ga daar op zoek naar een overnachtingplaats.

Eng?

Is dit eng? Ja, wellicht. Maar je kunt je ook proberen te bedenken, wat je allemaal kan gebeuren. Het enige wat je anders doet is dat je niet op voorhand weet waar je uitkomt, met wie je praat of waar je gaat overnachten. Het levert altijd iets verrassends op, nieuwe inzichten of je houdt er wellicht een nieuwe vriend(in) aan over.

Tot slot

De vraag blijft echter nog steeds of toeval bestaat en helemaal ontrafelen lukt je niet. Maar door de controle wat los te laten, schep je wel meer geestelijke ruimte en dat is sowieso niet verkeerd. Het kan een begin zijn…
Gerelateerde artikelen
Wat is psychologie?Psychologie is een veel besproken onderwerp de laatste jaren, maar wat houdt het nou eigenlijk in? Definitie: Psychologi…
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, UniversiteitVeel studenten kiezen ervoor om psychologie te gaan studeren. Meer kennis over de beweegredenen van mensen is vaak de re…
Wat is positieve psychologie?Wat is positieve psychologie?Positieve psychologie wordt vaak verward met het ontkennen van negatief gedrag en wordt vaak bezien in een zweverige sfe…
Een verrassende broodtrommelBroodtrommels vullen doen mensen vaak dagelijks. Snel even wat boterhammen smeren met beleg wat voor het grijpen ligt en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Toeval bestaat niet … of toch?"

Reacties

Vrouw, 02-12-2016 22:33 #2
Ben het er niet mee eens. Uitleg die je geeft is, is doen wat je normaal gesproken niet zou doen maar toch doen, is niet echt natuurlijk… maar wat is dan het resultaat?

Resultaat is dat je een gevoel/ emoties oproept van: overwinning, bevestiging, zo kan het ook, etc, maar dit heeft niks met toeval te maken. Voorbestemd heeft altijd een tijd nodig om te concluderen of het wel of niet zo is, dat doe je niet in 1 dag. Afhankelijk wat je doet uiteraard… een mens heeft instinct en als je volgt leidt het ergens naar toe…

Namelijk je hart volgen… 5 keer per dag met een wildvreemde praten is niet natuurlijk… tenzij dit bij je beroep/karakter hoort… En blijf bij jezelf… dan kom je er vanzelf achter of de dingen die je tegen komt, voorbestemd zijn. Als je dood gaat dan weet je het zeker. Reactie infoteur, 05-12-2016
Ik snap wat je zegt, maar vind het jammer dat je schrijft vanuit "Dat iets zo is of niet zo is… " "Dat iets niet natuurlijk is… "… en dat je het resultaat wilt weten. Misschien uitproberen zou ik zeggen. Maar het is je eigen interpretatie en dat mag.

Azalaia, 24-03-2013 01:06 #1
Toeval of niet…Toeval of valt het je toe. Dat laatste zou dan betekenen dat het je moest overkomen (positief of negatief). Als jou dan iets MOEST overkomen, dan zou dit al vast liggen, dus voorbestemd zijn m.a.w. je had het niet kunnen ontlopen. Dat zou dan weer betekenen dat bij je geboorte je levensloop vastligt en dat het eigenlijk niet meer uitmaakt wat je doet en hoe je iets doet, want je leven en alles wat daarin gebeuren gaat ligt toch al vast, maar WAT ligt er dan vast…dat weet je niet, kom je ook niet te weten en moet je dus wèl je best doen om het juiste (levens) pad te kiezen om zelf mede te kunnen bepalen hoe je toekomst eruit zal zien en wat je wilt bereiken. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk hoe jij je leven en toekomst invult (dat is geen toeval) en dat is mede bepalend door waar je woont, je ouders en in welk land je bent geboren. Je kan wel iets willen maar de (economische / financiële) mogelijkheden moeten er dan wel zijn.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!