InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Wat is intuïtie?

Wat is intuïtie?

Je hoort vaak dat mensen afgaan op hun ‘intuïtie’ om keuzes te maken of om op een bepaalde situatie te reageren. Wat is intuïtie eigenlijk, en hebben we het allemaal?

Wat is intuïtie?

Intuïtie wordt gezien als een soort van directe ingeving, iets wat men meteen weet zonder erover te denken of het te beredeneren. Als iemand zijn intuïtie volgt om een keuze te maken, maakt hij doorgaans geen doordachte keuze, maar een keuze die gebaseerd is op een gevoel dat moeilijk te verklaren valt.

Intuïtie wordt wel eens gedefinieerd als “de directe perceptie van waarheid of feiten onafhankelijk van enig redeneerproces”. In filosofische middens wordt intuïtie gebruikt om kennis aan te duiden die niet uit eerder vergaarde kennis afgeleid kan worden.
Het woord intuïtie is afkomstig van het latijn en betekent letterlijk “innerlijk zien”.

Wie heeft intuïtie?

In principe heeft iedereen zijn eigen intuïtie. Men beweert wel dat intuïtie verder ontwikkeld kan worden door ervoor open te staan. Psychologen stellen dat intuïtie gevormd wordt als een vorm van automatische verwerking van eerder aangeleerde informatie, kennis of vaardigheden.
Ingewikkelde handelingen zoals bijvoorbeeld autorijden, vergen in het begin een zeer grote concentratie. Wie echter veel met de auto rijdt en veel ervaring heeft opgedaan, zal in bepaalde situaties intuïtief handelen omdat hij misschien eerder in die situatie is terechtgekomen of de situatie door zijn ervaring beter kan inschatten zonder erbij te hoeven nadenken.

Men hoort vaak dat iemand spreekt over “vrouwelijke intuïtie”. Men zou dus kunnen vermoeden dat vrouwen een sterkere en juistere intuïtie hebben dan mannen. Dit blijkt echter niet te kloppen. Wel is het zo dat vrouwen sneller openstaan voor een intuïtief gevoel en er vaker naar luisteren.
Mannen zullen eerder afgaan op hun logisch verstand en beredeneerde keuzes maken, terwijl vrouwen hun ‘buikgevoel’ durven volgen.

Het kan wel eens zijn dat men iets toewijst aan zijn intuïtie, terwijl het gevoel in feite te wijten is aan minimale signalen die men ‘ongemerkt toch merkt’ en dus toch te verklaren is.

Kiezen op basis van intuïtie

Keuzes gebaseerd op intuïtie zijn niet altijd de juiste keuzes. Als de intuïtie gebaseerd is op eerder opgedane kennis en ervaring kan ze vaak tot een juiste beslissing leiden. Als ze echter ‘uit het niet’ ontstaat, vanuit een innerlijk gevoel dat onverklaarbaar is, kan men wel eens een keuze maken die men niet zou gemaakt hebben als men logisch had geredeneerd.
Gerelateerde artikelen
Psychologie en intuïtie: het belang van de eerste indrukPsychologie en intuïtie: het belang van de eerste indrukDe eerste indruk die je van iemand krijgt is vaak bepalend voor je complete oordeel over die persoon. In de psychologie…
Wat is methodisch handelen?Methodisch handelen wordt ook in de verpleegkunde gebruikt. Dit wordt volgens een vaste manier zodat je zo goed en snel…
Hoe creativiteit je verder kan helpenHoe creativiteit je verder kan helpenSommige mensen vinden dat ze absoluut niet creatief zijn, maar creativiteit wordt dan ook vaak en ten onrechte gekoppeld…
Intuïtie en liefdeIntuïtie en liefdeTijdens het vinden van de grote liefde in het leven, kan intuïtie een grote hulp zijn. Intuïtie kan een onmisbaar hulpmi…
Stromingen binnen de psychologieStromingen binnen de psychologieDe psychologie heeft in de loop der tijd verschillende stromingen gekend, met verschillende aanhangers en bedenkers. In…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Intu%C3%AFtie_(psychologie)
  • http://ylia.be/Ylia/2010/01/wat-is-intuitie/

Reageer op het artikel "Wat is intuïtie?"

Reacties

Karin Apperloo, 20-08-2017 20:56 #2
Wat ik zelf erg belangrijk vind is dat je moet weten dat de intuïtie uit je onderbewuste komt. Dat is je eerste gedachten en onderbuik gevoel wat altijd klopt. Als je erna te lang logisch gaat nadenken over bijv een keuze maken, dan maak je vaak opeens met je gedachten een keuze en niet op je intuïtie. Vaak krijg je hierna spijt! Omdat dit rationeel de beste keuze is maar niet emotioneel. Probeer maar eens!

Floris, 08-02-2013 20:10 #1
Intuitie lijkt in dit verhaal niet meer toe te voegen aan logica dan simpelweg tijdgewin. Wie zijn gevoel verwaarloost en louter denkt in logica zal echter niet gelukkig worden. Intuitie is ook belangrijk bij wezenlijke keuzes in het leven: werk, partner, wel of geen kinderen. Logica heeft geen antwoord op vragen als: "wat wil ik, wat vind ik leuk", intuitie kan daar mee helpen. Hoewel ervaring ook daar belangrijk is.

Ik heb altijd het idee gehad dat intuitie gewoon snel oproepbaar geheugen is, of het nu iets logisch is of iets gevoelsmatigs.

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 19-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!