Wat is intuïtie?

Je hoort vaak dat mensen afgaan op hun ‘intuïtie’ om keuzes te maken of om op een bepaalde situatie te reageren. Wat is intuïtie eigenlijk, en hebben we het allemaal?

Wat is intuïtie?

Intuïtie wordt gezien als een soort van directe ingeving, iets wat men meteen weet zonder erover te denken of het te beredeneren. Als iemand zijn intuïtie volgt om een keuze te maken, maakt hij doorgaans geen doordachte keuze, maar een keuze die gebaseerd is op een gevoel dat moeilijk te verklaren valt.

Intuïtie wordt wel eens gedefinieerd als “de directe perceptie van waarheid of feiten onafhankelijk van enig redeneerproces”. In filosofische middens wordt intuïtie gebruikt om kennis aan te duiden die niet uit eerder vergaarde kennis afgeleid kan worden.
Het woord intuïtie is afkomstig van het latijn en betekent letterlijk “innerlijk zien”.

Wie heeft intuïtie?

In principe heeft iedereen zijn eigen intuïtie. Men beweert wel dat intuïtie verder ontwikkeld kan worden door ervoor open te staan. Psychologen stellen dat intuïtie gevormd wordt als een vorm van automatische verwerking van eerder aangeleerde informatie, kennis of vaardigheden.
Ingewikkelde handelingen zoals bijvoorbeeld autorijden, vergen in het begin een zeer grote concentratie. Wie echter veel met de auto rijdt en veel ervaring heeft opgedaan, zal in bepaalde situaties intuïtief handelen omdat hij misschien eerder in die situatie is terechtgekomen of de situatie door zijn ervaring beter kan inschatten zonder erbij te hoeven nadenken.

Men hoort vaak dat iemand spreekt over “vrouwelijke intuïtie”. Men zou dus kunnen vermoeden dat vrouwen een sterkere en juistere intuïtie hebben dan mannen. Dit blijkt echter niet te kloppen. Wel is het zo dat vrouwen sneller openstaan voor een intuïtief gevoel en er vaker naar luisteren.
Mannen zullen eerder afgaan op hun logisch verstand en beredeneerde keuzes maken, terwijl vrouwen hun ‘buikgevoel’ durven volgen.

Het kan wel eens zijn dat men iets toewijst aan zijn intuïtie, terwijl het gevoel in feite te wijten is aan minimale signalen die men ‘ongemerkt toch merkt’ en dus toch te verklaren is.

Kiezen op basis van intuïtie

Keuzes gebaseerd op intuïtie zijn niet altijd de juiste keuzes. Als de intuïtie gebaseerd is op eerder opgedane kennis en ervaring kan ze vaak tot een juiste beslissing leiden. Als ze echter ‘uit het niet’ ontstaat, vanuit een innerlijk gevoel dat onverklaarbaar is, kan men wel eens een keuze maken die men niet zou gemaakt hebben als men logisch had geredeneerd.
Gerelateerde artikelen
Rationeel redeneren en irrationaliteitRationeel redeneren en irrationaliteitRationeel redeneren is een manier van denken waarbij niet enkel het nadenken over iets op de voorgrond staat, maar ook d…
Wat is methodisch handelen?Methodisch handelen wordt ook in de verpleegkunde gebruikt. Dit wordt volgens een vaste manier zodat je zo goed en snel…
Wat is intuïtie en hoe verbeter je het?Wat is intuïtie en hoe verbeter je het?Wat is intuïtie? Er zijn verschillende manieren om dit begrip uit te leggen, en er bestaan ook meerdere uitdrukkingen vo…

Sjamanisme en Soul RetrievalWat is sjamanisme? Uit het sjamanisme is een ritueel afkomstig dat bekend staat onder de naam 'Soul Retrieval'. Door dat…
Het DISC model: omgaan met groene types of S-typesHet DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Intu%C3%AFtie_(psychologie)
  • http://ylia.be/Ylia/2010/01/wat-is-intuitie/

Reageer op het artikel "Wat is intuïtie?"

Reacties

Mesmand (infoteur), 03-11-2017 18:03 #3
Zo het verstand in het hoofd te lokaliseren is, concludeer ik uit uw artikel, dat de intuïtie in de buik zetelt. Is dat juist? Of zetelt het ook gedeeltelijk in het hart?

vriendelijke groet,
Maria Mesman

Karin Apperloo, 20-08-2017 20:56 #2
Wat ik zelf erg belangrijk vind is dat je moet weten dat de intuïtie uit je onderbewuste komt. Dat is je eerste gedachten en onderbuik gevoel wat altijd klopt. Als je erna te lang logisch gaat nadenken over bijv een keuze maken, dan maak je vaak opeens met je gedachten een keuze en niet op je intuïtie. Vaak krijg je hierna spijt! Omdat dit rationeel de beste keuze is maar niet emotioneel. Probeer maar eens!

Floris, 08-02-2013 20:10 #1
Intuitie lijkt in dit verhaal niet meer toe te voegen aan logica dan simpelweg tijdgewin. Wie zijn gevoel verwaarloost en louter denkt in logica zal echter niet gelukkig worden. Intuitie is ook belangrijk bij wezenlijke keuzes in het leven: werk, partner, wel of geen kinderen. Logica heeft geen antwoord op vragen als: "wat wil ik, wat vind ik leuk", intuitie kan daar mee helpen. Hoewel ervaring ook daar belangrijk is.

Ik heb altijd het idee gehad dat intuitie gewoon snel oproepbaar geheugen is, of het nu iets logisch is of iets gevoelsmatigs.

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 19-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 3
Schrijf mee!