InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Familiedrama’s: waarom vermoorden ouders hun eigen kind?

Familiedrama’s: waarom vermoorden ouders hun eigen kind?

Elk jaar wordt Nederland wel een aantal keren opgeschrikte door een ouder die eerst de kinderen heeft omgebracht en daarna zichzelf. Maar waarom vermoorden ouders hun eigen kinderen en plegen ze daarna zelfmoord? Wat gaat er in het hoofd om van een ouder die zijn eigen kind vermoordt? En waarom zien ouders geen uitweg meer?

Waarom vermoorden ouders hun kinderen en plegen daarna zelfmoord?

Ouders die hun kinderen vermoorden en daarna zelfmoord plegen, doen dat vanzelfsprekend niet omdat ze zo gelukkig zijn. Een dergelijke wanhoopsdaad is vaak omdat mensen geen andere uitweg meer zien. Toch zijn er grofweg een aantal redenen aan te wijzen waarom mensen zo’n gruwelijke daad plegen. Dit zijn:
  • De ouder heeft psychische problemen en overziet de gevolgen van de daad niet
  • De ouders liggen in scheiding en de ene ouder denkt dat de ander niet goed voor de kinderen kan zorgen. Zelfmoord plegen betekent in dat geval het kind onverzorgd achterlaten.
  • De ouder zit in een psychotische depressie en is er van overtuigd dat de dood een uitkomst is voor iedereen, omdat er na de dood iets goeds wacht. De gedachte is dan vaak dat iedereen in de hemel weer bij elkaar komt en het gezin op die manier veel gelukkiger zal zijn
  • De ouder wil wraak op hun (ex)-partner en doen dat via het grootste bezit van de ander, namelijk het kind.
  • De ouder gunt de andere ouder de kinderen niet en dan is de enige uitweg het doden van de kinderen
  • De ouder denkt dat het kind is bezeten van de duivel en het enige dat daartegen helpt is moord

Waarom plegen ouders na het vermoorden van hun kind zelfmoord of doen ze een poging daartoe?

Vaak wordt gedacht dat ouders te laf zijn om hun eigen daad onder ogen te zien en daarom dan maar een einde aan hun eigen leven maken. De zelfmoord is altijd deel geweest van het plan en wordt niet pas bedacht als de kinderen al zijn omgebracht. Wel zijn er mensen die toch zo schrikken van hun eigen daad dat ze opeens tot inkeer komen. Die geven zich in de meeste gevallen direct aan bij de politie. Vaak is dat overigens even triest als dat ze zichzelf ook van het leven beroven, want iemand die zijn kind van het leven heeft beroofd, moet daar de rest van zijn leven wel mee verder leven. Ook zijn er zelfmoordpogingen die mislukken. De ouder die het zelf veroorzaakte drama dan overleeft, leeft de rest van zijn of haar leven ook in een hel want ook dan blijft het eeuwige besef dat ze iets verschrikkelijks hebben gedaan. Ouders die hun kinderen vermoorden, houden in de meeste gevallen namelijk zielsveel van hun kroost, maar zien geen andere uitweg meer.

Mensen die hun kinderen ombrengen zijn vaak in wezen heel aardige mensen

Vaak is de buitenwereld helemaal geschokt als ze horen welke mensen hun kinderen vermoorden. Vaak zijn het de aardigste en liefste mensen van de buurt en in veel gevallen ziet dan ook niemand het aankomen. Bovendien zijn veel psychische klachten niet te zien aan mensen. Ook iemand die psychotisch is, toont dat niet altijd aan de buitenwereld. Vaak spelen zulke taferelen zich binnenshuis af, zodat weinigen er van weten. Ook iemand die zo verslagen is door het mislukken van een huwelijk of het weinig kunnen zien van de kinderen kan ogenschijnlijk heel normaal met de situatie om kunnen gaan.

Voorkomen van familiedrama’s: kan dat?

Doordat mensen het niet zien aankomen is het ook moeilijk om familiedrama’s te voorkomen. Wie echter in de gaten heeft dat een gezin zich steeds meer terugtrekt, kan daar vraagtekens bij zetten. Een vader of moeder die steeds meer in zichzelf gekeerd is en waarvan de kinderen bijna niet meer buitenkomen, dit alles kan duiden op een situatie die verkeerd dreigt te gaan. De kinderen zelf voelen waarschijnlijk wel heel goed aan dat er iets fout dreigt te gaan, maar ook voor hen is het moeilijk om daar de vinger op te leggen. Een goede veilige omgeving in de vorm van ooms, tantes, leerkrachten of goede buren kunnen een hulp zijn, maar een familiedrama is en blijft onvoorspelbaar. Dit komt voornamelijk omdat de mensen die hun kinderen van het leven beroven geen kille psychopaten zijn, maar in feite heel vaak warme mensen die het leven niet meer aankunnen.

Kinderen die bang zijn dat hun ouders hen willen vermoorden

Kinderen die bang zijn dat hun ouders hen ook willen vermoorden, omdat ze wel eens hebben gezegd dat deze wereld niet goed voor hen is, kunnen het beste hulp vragen bij iemand die ze aardig vinden en vertrouwen. Het is nogal wat om tegen iemand te vertellen dat papa of mama soms raar doet en vertelt dat ze snel in de hemel zullen zijn. Of die dat niet zeggen maar waarvan de kinderen wel merken dat ze in de war zijn. Het is niet raar om dat aan iemand te vertellen en als er niemand in de buurt is waarmee gemakkelijk te praten is, wil de meester of juffrouw na de les vaak ook wel praten. Op veel scholen zijn ook speciale mensen waar kinderen mee kunnen praten als ze problemen hebben. Het hoeft dan niet alleen over verliefdheid te gaan of over pesten, maar mag ook over grote mensendingen gaan zoals dat papa of mama vreemd doet en het kind daar bang voor is. Ook is voor dat soort zaken de kindertelefoon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Achtergronden bij familiedrama'sVan 2002 tot 2011 werd Nederland opgeschrikt door een dertigtal familiedrama's: moord- en zelfmoordsituaties die zich in…
Rookmelders en andere brandbeveiliging verplicht stellenIn ieder huis zouden rookmelders moeten zitten of een andere vorm van brandpreventie. De kans op brand in uw woonhuis is…
recensieFilmrecensie: Happy TogetherHappy Together is een Belgisch familiedrama van Geoffrey Enthoven, met in de hoofdrollen Ben Van Ostade, Bien de Moor, C…
Boekverslag: Een hart van steenDit is mijn boekverslag over het boek "Een hart van steen" van Renate Dorrestein. Dit boek gaat over een vrouw die het f…
Renate Dorrestein - Een hart van steenRenate Dorrestein - Een hart van steenDit boekverslag gaat over het boek "Een hart van steen" van Renate Dorrestein. Aan dit boekverslag is een samenvatting t…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Kindertelefoon

Reageer op het artikel "Familiedrama’s: waarom vermoorden ouders hun eigen kind?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Kindermoord
Schrijf mee!