InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Geluk zit in een klein hoekje: iedereen kan het pakken!

Geluk zit in een klein hoekje: iedereen kan het pakken!

Sommige mensen lijken al het geluk van de wereld te hebben. Op de één of andere manier hebben zij altijd alles goed en snel voor elkaar en tegenslag lijken zij niet te kennen. Aan de andere kant van de zijlijn staan de mensen die altijd pech hebben. Altijd problemen, regelmatig ongelukjes en vreemde situaties. Kun je dit beïnvloeden? Jazeker wel, niemand is geboren voor het ongeluk! Heb je eenmaal geluk? Leer er dan van te genieten en het vast te houden.

Het zelfvertrouwen

Behalve alle pech, tegenslag en andere zaken is er eigenlijk maar één groot verschil tussen deze groepen: het zelfvertrouwen. De geluks-groep zal veel meer zelfvertrouwen hebben dan de pech-groep. Logisch, als altijd alles goed gaat groeit dat zelfvertrouwen heus wel. Bij de pech-groep zal het vertrouwen juist steeds verder zakken omdat altijd alles mis gaat en dat is slecht voor het zelfvertrouwen.
Voor de pech-groep is het dus belangrijk dat er aan het zelfvertrouwen gewerkt wordt. Als je meer zelfvertrouwen hebt gaan de zaken langzaam aan vanzelf beter en zul je zelfs steeds vaker geluk hebben! Maar hoe werk je aan dat zelfvertrouwen als je altijd pech hebt? Door op een andere manier aan je zelfvertrouwen te werken. Dat je altijd pech hebt vergeten we even. Dat is namelijk niet interessant. Kijk naar je goede punten. Heb je mooie ogen, een goed figuur, een mooi huis, lieve kinderen, enzovoorts, enzovoorts? Dat is toch ook een vorm van geluk hebben? Houdt jezelf eens deze zaken voor, die zijn toch ook belangrijk? Helaas worden dit soort zaken regelmatig vergeten, terwijl het gevoel van geluk hebben hier ook uit te halen is en je zelfvertrouwen vooruit kan gaan door eens bij al dit soort dingen stil te gaan staan. En doe dat niet één keer; doe dat iedere dag. Als een soort oefening voor jezelf en je zult zien dat met het groeien van het zelfvertrouwen je pech steeds minder wordt.

Geluk zit in een klein hoekje

Je hoeft niet eerst de hoofdprijs te winnen voordat je geluk hebt. Een kleine prijs waarmee je wat extra's kan doen is toch ook leuk? En van daaruit zal je geluk verder groeien. Leer het geluk kennen en sta eens stil bij de kleine dingen in het leven. Gezellig samen zijn met de familie. De eerste lammetjes in de wei in het voorjaar. Een vlinder die op je arm komt zitten. En ga zo maar door. Deze kleine dingen maken heel gelukkig. Sta hier eens wat vaker bij stil en ervaar het gevoel van geluk dat je hierdoor krijgt.
Sommige mensen hebben zoveel pech gehad gedurende een lange periode dat zij nauwelijks meer weten hoe geluk voelt. Voor deze mensen is het belangrijk deze geluks-momenten te hebben. Zo verliezen zij het gevoel van geluk niet helemaal.Het geluks gevoel kan geen pijn verzachten, maar het is wel een prettig gevoel!

Tevreden zijn

Wees tevreden met wat je hebt. Mensen hebben de vervelende gewoonte altijd maar meer te willen. Dan hebben ze iets moois, en dan moet het weer nog mooier, nog groter en nog beter worden. Waarom, het was toch al goed? Hebberig zijn is een slechte eigenschap. Altijd maar hebberig zijn naar meer geluk valt daar ook onder. Als je gelukkig bent is het toch goed? Waarom zou je dan nóg gelukkiger willen worden. Het houdt natuurlijk wel een keer op, en uiteindelijk zal je hebberigheid zich dan tegen je keren. Dat was vast niet de bedoeling. Stel jezelf dus een grens; ben je gelukkig, prima, houden zo! En niet altijd maar naar meer zoeken.

Leer delen

Ben je gelukkig? Deel dat geluk dan eens met anderen! Je krijgt er zo ontzettend veel voor terug, en dat zal jouw geluk ook weer groter maken. Want waarom zou je alles voor jezelf houden? Dat is toch helemaal niet nodig? Geluk is de grootste rijkdom die er is en helemaal gratis! Dus die kun je best delen met iemand die wat minder gelukkig is.
Ook dit kan weer door middel van hele kleine dingen. Als er iemand met veel bewondering naar die prachtige plant in jouw tuin staat te kijken kun je diegene best een stekje van die plant geven in plaats van diegene je tuin uit te jagen. Met zo´n klein gebaar maak je vaak wel de hele dag goed van die andere persoon. En die stralende lach zal jou ook weer een goed gevoel geven!
© 2009 - 2019 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werk of passie?Werk of passie?Heb je het geluk dat je werk je passie is of sleep je je iedere dag naar je werk? Is het wel verstandig om je passie te…
Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Een goede manier tegen stress is sporten en bewegen. Iedereen die regelmatig met te veel stress in zijn leven te maken k…
Geluk zoeken en vinden!Geluk zoeken en vinden!Geluk zit niet in de tastbare dingen, geluk is een gevoel dat je hebt. Onze manier van denken heeft invloed op ons geluk…
De relatie tussen geld en gelukDe relatie tussen geld en gelukIs er een relatie tussen geld en geluk? Maakt geld gelukkig? Als geld gelukkig maakt, hoeveel geld heb je dan nodig? Bes…
Hoe word je gelukkig? Geluksgevoel positief beïnvloedenHoe word je gelukkig? Geluksgevoel positief beïnvloedenGelukkig zijn en gelukkig worden willen we allemaal. Dat is toch één van de dingen die we allemaal nastreven in ons leve…

Reageer op het artikel "Geluk zit in een klein hoekje: iedereen kan het pakken!"

Reacties

Baris, 25-03-2016 11:39 #6
Waarom heb ik geen geluk ik ben altijd zeer respectbol tegen de mensen rondom mij en ik doe het altijd goed maar ik heb geen geluk ik heb nooit iemand gezien die mij wou helpen waarom zou dat zijn?

vriendelijke groeten baris

Pechvogel, 18-04-2014 23:02 #5
Nou ik ben het niet eens maar ook niet oneens met dit artikel. Als je in 3 jaar tijd 3 keer een baan verliest om economische redenen dan wordt je zelfvertrouwen echt naar de 0 lijn geduwd. Dan maar niet te spreken over de (financiële) stress die je er van hebt.
Ondertussen moeten er wel monden gevoed worden en de hypotheek loopt ook vrolijk verder. Vandaag ook nog eens te horen gekregen dat mijn partner ongeneeslijk ziek is.
Dit is nog maar een deeltje van mijn rot leven, ik zie ook niks positiefs meer.
Mijn leven is echt ***!

Jane, 05-12-2013 19:23 #4
Met sommige dingen ben ik het er niet mee eens.ook al doe je soms nog zo je best, om gelukkig te zijn, maar er word dag in dag uit tegen je aangeschopt[niet figuurlijk],dan zakt op het laatst je de moed wel in de schoenen, en dan kunnen ze wel zeggen, geld maakt niet gelukkig, maar om gelukkig te worden, is het wel heel erg makkelijk en handig dat je geld hebt.je hebt het helaas in deze wereld hard nodig, en als je gezondheid je zo danig in de steek laat, dat je niet werken kunt, ook al wil je nog zo graag, dan zakt je de moed wel in de schoenen, ik word heus blij van de zon, maar ook van een mooie bos bloemen, o.i.d.daar mankeert het niet aan, maar gelukkig zijn nee.!want je hebt alle dagen weer opnieuw pech.de 1 fluit door het leven, terwijl de ander zich er doorheen moet worstelen.en dat al een halve eeuw lang.das niet leuk meer.dan valt het niet mee om dan nog geluk te vinden.

Logica, 01-08-2012 12:45 #3
Ik dacht in de eerste instantie dat het een goed advies was om iets te bereiken in je leven, maar achteraf blijkt het om tevredenheid met bijna niks te gaan.
Valt tegen dus, zoals gewoonlijk…

Zelda (infoteur), 16-12-2009 17:00 #2
Ik ga hier gewoon van blozen… Wat een compliment, dank je wel!

Hans, 16-12-2009 11:01 #1
Dit stukje zou net zo "min of meer verplicht" te lezen en leren moeten zijn net als hoe iedereen leert lopen (want dat is normaal) en veters leer strikken (want dat is normaal) en naar school gaat ( wan tdat is "normaal"). Ook dit zou onder de kop "normaal" de wereld in moeten. Je hebt vaak meer dan je denkt alleen zie je het niet omdat je er zelf allerlei negatieve dingen voor hebt gezet. Tuurlijk zijn er uitzonderingen en dat kan heel zwaar zijn maar lees dit stuk eens en vraag je af of je wel echt tot die uitzonderingen hoort.

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 05-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 6
Schrijf mee!