InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Gedrag en socialisatie

Gedrag en socialisatie

Gedurende je hele leven wordt je beinvloed door mensen. Mensen nemen over en weer opvattingen en regels van anderen over. Dit proces van socialisatie begint al bij de geboorte. Socialiseren is ook nodig om deel uit te kunnen maken van een gemeenschap. Wat is socialisatie nu precies?

Socialisatie

Socialisatie is het overnemen en verinnerlijken van opvattingen en gedragsregels van mensen binnen een bepaalde gemeenschap of cultuur.

De waarden, normen, opvattingen, regels en gedragingen van mensen in je sociale omgeving worden ook jouw waarden, normen, opvattingen enz. Je verinnerlijkt als het ware het gedrag van andere mensen. Je neemt het over van hen. Dit wordt internalisatie genoemd. Vaak is het ook heel gewoon om de opvattingen van de gemeenschap of cultuur waarin je leeft over te nemen. Je groeit er als het ware mee op en je vindt het dan ook normaal dat mensen er bepaalde opvattingen op na houden. Bevind je je buiten je oorspronkelijke gemeenschap of cultuur, dan kan het zijn dat je je gedrag aanpast aan de gemeenschap of cultuur waar je je op dat moment in bevindt. Het gedrag dat in die desbetreffende gemeenschap vereist is, word je dan duidelijk en je past je gedrag er op aan.

Socialisatieprocessen

Via verschillende socialisatieprocessen worden we lid van een gemeenschap of cultuur. We horen erbij, de mensen kennen je. Wanneer je op een normale manier wil samenleven met deze gemeenschap of cultuur, is het van belang dat je de belangrijkste cultuur- of gemeenschapselementen overneemt. In deze maatschappij wordt dan ook van je verwacht dat je je als 'goede burger' gedraagt. Door deze elementen over te nemen, kun je in harmonie met je gemeenschap of cultuur leven omdat je dezelfde waarden en normen e.d. deelt. Je bent als het ware in harmonie met de rest van je omgeving.

Ouders zijn de belangrijkste socialisatoren. Van hen leer je de belangrijkste dingen. Je leert over persoonlijke waarden als zorgzaamheid en eerlijkheid. Je ouders zijn, zeker aan het begin van je leven, letterlijk en figuurlijk je grote voorbeeld. Andere mensen kunnen ook belangrijke socialisatoren worden in je latere leven. Denk hierbij aan leraren, collega's, vrienden en trainers enz. Dit is niet te vergelijken met de socialisatie die je meekrijgt van je ouders. Deze socialisatie van de ouders wordt ook wel primaire socialisatie genoemd. Bij secundaire socialisatie kun je denken aan scholen, verenigingen enz. Elke keer dat je deel uit gaat maken van een nieuwe groep, dan vindt er een socialisatieproces plaats. Je leert steeds weer je gedrag 'aan te passen' aan de nieuwe waarden en regels die binnen die groep gelden.

Je persoonlijkheid kan als gevolg van al die socialisatieprocessen gedurende je leven veranderingen doormaken. Je persoonlijkheid groeit mee met je leven.

Lees verder

© 2007 - 2017 Veron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het belang van socialisatieHet belang van socialisatieSocialisatie is belangrijk, daar zal iedereen het waarschijnlijk wel over eens zijn. Maar wat is socialisatie nou eigenl…
Het proces van socialisatieWaar mensen veelvuldig met elkaar omgaan, vindt een voortdurende wederzijdse beïnvloeding plaats. Door deze wederzijdse…
De socialisatie van een pupDe socialisatie van een pupDe socialisatie is een onmisbaar onderdeel in de opvoeding van een pup. Hij leert omgaan met de wereld om hem heen die o…
Sociaal-culturele achtergrond van kinderenElk kind in de groep neemt zijn eigen achtergrond mee van thuis. Dat merk je als leerkracht aan de manier waarop kindere…
Veiligheid in de groepWanneer mensen geen veilige ontwikkeling hebben meegekregen in hun thuissituatie heeft dat gevolgen voor hun verdere ont…

Reageer op het artikel "Gedrag en socialisatie"

Reacties

Angela, 05-06-2013 00:16 #5
Beste Veron,
Ik wil graag een deel van de informatie gebruiken voor mijn scriptie. Mag dit?

met vriendelijke groet,
Angela

Tarique, 12-12-2012 22:32 #4
Wat is het belang van socialisatie kort gezegd? En wat is socialisatie? (ook samengevat, in eigen woorden?)

Pieter, 19-04-2012 19:57 #3
Beste,

Ik ben bezig met een scriptie over het resocialisatie proces van gedetineerden. In het artikel staat wat informatie die ik graag zou gebruiken. Ik zie dat er al eerder een verzoek is gedaan, ik zou graag het zelfde verzoek in dienen. Mag ik wat informatie uitsluitend voor mijn scriptie gebruiken?

Mvg,
Pieter

Mtw Peeters, 07-03-2012 08:46 #2
Hoi Veron,

Ik ben bezig met mijn scriptie en wil wat informatie omtrent gedrag van u site gebruiken. Hier moet ik toestemming voor vragen. Middels deze mail vraag ik toestemming bepaalde stukken van u werk te gebruiken. Is dit mogelijk?

Met vriendelijke groet, MTW Peeters Reactie infoteur, 08-03-2012
Dat is zeker mogelijk, ik zou het op prijs stellen als u mijn tekst enkel voor de scriptie gebruikt en niet voor andere doeleinden zoals eigen publicaties e.d.
Ik wens u veel succes met uw scriptie!

Vriendelijke groeten,
Veron

Semora, 11-11-2011 13:18 #1
Ik vind deze artikel prima, vraagje: kunt u mij een duidelijke voorbeeld geven van secundaire socialisatie? Reactie infoteur, 08-03-2012
Secundaire socialisatie zou kunnen zijn het leren van discipline op een voetbaltraining. De trainer leert je dat je niet te laat mag komen, dat je doorzettingsvermogen moet hebben enz. Een ander voorbeeld is het respect leren hebben voor je medemens in de schoolklas.

Infoteur: Veron
Laatste update: 08-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Gedragspsychologie
Reacties: 5
Schrijf mee!