InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Wat is een burn-out?

Wat is een burn-out?

Wat is een burn-out? Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies vandaan komt is onbekend, dit kan bij iedereen anders zijn. Voornamelijk ontstaat een burn-out bij mensen die teveel stress op hun werk ervaren. Een burn-out wordt ook wel overspannen genoemd. De grootste risicogroepen zijn in het onderwijs en in de gezondheidszorg. Maar ook een huisvrouw kan een burn-out krijgen. Wat is een burn-out?
Een burn-out wordt ook wel overspannen genoemd. Het betekent dat je het gevoel hebt dat je volledig opgebrand bent. Alles kost je energie en niks gaat je gemakkelijk af. Een burn-out kan lang aanhouden en mensen hebben er soms wel maanden last van. Het kan zo erg worden, dat werken niet meer mogelijk is en dat je alleen nog maar op de bank kunt liggen.

Verschillende oorzaken van een burn-out

Een burn-out kan verschillende oorzaken hebben. Je kunt bijvoorbeeld een burn-out krijgen als je het gevoel heeft te veel dingen te moeten doen op het werk. Er zijn deadlines, nieuwe opdrachten en klanten die wachten. Daardoor werk je elke dag over en raak je steeds meer in de stress, dat uiteindelijk kan leiden tot een burn-out. Andere situaties op het werk, zoals pesterijen, je buitengesloten voelen of onzekerheid of je de baan nog wel zult houden, kunnen een oorzaak zijn van een burn-out. Tevens kunnen lawaaierige werkruimtes ook voor een burn-out zorgen.

Thuissituatie

Ook de thuissituatie is belangrijk voor hoe jij je voelt op het werk. Heb je thuis veel problemen, zoals een scheiding, een lastige zoon of dochter, of een slechte nachtrust vanwege de buren? Dan is de kans groot dat u deze problemen meeneemt naar het werk.

Financiële problemen en een burn-out

Heb je geen financiële zekerheid? Omdat je bijvoorbeeld schulden hebt en niet meer weet hoe u deze moet terugbetalen, dan kan dit ook leiden tot een burn-out. Je werkt harder en langer door, of neemt misschien zelfs twee banen. Maar hierdoor kom je niet tot rust en raak je steeds meer overspannen.

Zelfbeeld

Niet alleen de situaties tijdens het werk of thuis hebben te maken met de burn-out. Ook je zelfbeeld heeft te maken met de burn-out. Ben je van nature al onzeker? Dan is de kans groot dat je deze onzekerheid meeneemt op het werk en je eerder aantrekt wat mensen zeggen en vinden. Ook de eisen die je jezelf stelt kunnen te maken hebben met een burn-out. Probeer dus minder kritisch naar jezelf te kijken en wees tevreden met wat je hebt en hoe je bent.

Van je burn-out afkomen

Een arts zal vaak aanraden om een tijd thuis te blijven en weer tot rust te komen. In sommige gevallen helpt dit zeker, maar dat is niet altijd zo. De problemen kunnen weer terugkomen zodra je weer op je werk zit. En ook het thuiszitten kan de burn-out juist verergeren. Je denkt na over het werk, waar je nu geen invloed op hebt en bent bang dat het allemaal verkeerd zal lopen.
In dit geval is het beter andere acties te ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld therapie nemen, waar je leert om te gaan met de problemen die je op het werk of thuis tegenkomt. Het probleem leren erkennen is een belangrijke stap om van een burn-out af te komen. Vaak is deze stap zelfs nog beter dan thuisblijven en zitten piekeren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is een burn-out?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!