InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Ben jij een hoogsensitief persoon?

Ben jij een hoogsensitief persoon?

Ben jij een hoogsensitief persoon? Vinden mensen jou wel zwaar op de hand, of overdreven overgevoelig? Ben je gevoelig voor veel prikkels, heb je mensen snel door? Ben je intelligent, creatief en een doorzetter? Vind je jezelf weleens zwaar op de hand, en heb je echt even tijd voor je zelf nodig dagelijks? Lees eens verder, misschien ben je wel een hoogsensitief persoon. Als je iemand bent die meer dan de gemiddelde mens geraakt wordt door dagelijkse gebeurtenissen en de gebeurternissen veel intenser en bewuster beleefd, dan kan het zijn dat je ook eerder "overprikkeld" bent en je gewoon tijd nodig hebt om je regelmatig alleen terug te trekken. Misschien ben je dan wel een hoogsensitief persoon.

Hier zijn enkele kenmerken van hoogsensitieve personen:

  • Hebben andere mensen snel door.
  • Gaan erg mee in de emotie van een ander: emoties van anderen grijpen ze echt aan.
  • Omdat ze overgevoelig zijn voor stemmingen van een ander, lopen ze de kans om mee te worden gesleurd in deze stemming. Ook neigen ze ernaar om "mee te gaan" in de emotie van een ander.
  • Kunnen erg genieten van smaak, geur, omdat ze alles intens beleven.
  • Moeten zich echt kunnen terugtrekken, liefst dagelijks.
  • Kunnen niet tegen druk van buitenaf.
  • Raken in de stress wanneer ze meerdere taken moeten doen, en er druk op ze staat.
  • Waren als kind wellicht verlegen en stil.
  • Kunnen niet tegen lawaai en harde geluiden, en vermijden dan ook gewelddadige films.
  • Voelen stemmingen aan van anderen.
  • Hebben een sterk ontwikkelde intuïtie.
  • Zien vaak in een oogopslag wat er speelt tussen mensen.
  • Lijden onder negativiteit en botheid van mensen.
  • Raakt eerder van slag.
  • Heeft meer tijd en rust nodig om (dagelijkse) dingen te verwerken.

Hoogsensitieven hebben het niet makkelijk in onze huidige prikkelrijke maatschappij. Er worden veel eisen gesteld en HSP's zijn gevoelig voor een burn-out. De omgeving heeft weinig begrip voor HSP's, want vindt dat men niet moet zeuren en gewoon mee moet doen. HSP's vinden vaak ook van zichzelf dat ze niet zo overgevoelig moeten zijn, en dat ze het leven gewoon moeten aankunnen en gaan dus aan zichzelf voorbij. Helaas hebben hooggevoelige mensen vaak een zwak zelfbeeld, omdat de maatschappij toch de boodschap uitzendt dat je geen watje moet zijn. Hierdoor kunnen ze verlegen zijn, of durven ze zich niet te tonen zoals ze zijn. Ze zijn sterk geneigd om steeds te voldoen aan de wensen en eisen van anderen, hebben een (te) groot aanpassingsvermogen. Hierdoor vergeten ze vaak wie ze zélf zijn. Van belang is wel opkomen voor jezelf en jezelf te dúrven laten zien zoals je bent. Grenzen aangeven bijvoorbeeld.

Want eerdergenoemde kenmerken lijken misschien negatief, maar dit is niet zo. HSP's zijn bijzondere personen, ze hebben een sterk ontwikkelde intuïtie, een goed inlevingsvermogen, begrip voor anderen. Door hun intuïtie voelen ze anderen zeer goed aan, en weten vrij snel wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ook hebben ze een goed inzicht in oorzaak en gevolg, ook voor de langere termijn. Ze zijn dus in staat om dingen/verloop van gebeurtenissen/consequenties te "voorzien". Dit zijn toch kostbare eigenschappen en daarmee houdt het niet op: HSP's zijn namelijk ook intelligent, invoelend, creatief, nauwgezet, gewetensvol en doorzetters.

Om meer balans in het dagelijkse leven te krijgen is het ondermeer handig om het naar binnenslurpen van andermans emoties te voorkomen en de invloed van omgevingsfactoren te verminderen.
Gerelateerde artikelen
Hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderen maakt vaak dat de kinderen het erg moeilijk hebben. Het woord hoogsen…
HoogsensitiviteitEen HSP (Highly Sensitive Person) is iemand die gevoeliger is voor indrukken dan de meeste mensen. Deze mensen zijn vaak…
Hoogsensitief en hoogbegaafdHoogsensitief en hoogbegaafdEr lijkt een verband te zijn tussen hoogsensitief en hoogbegaafdheid. Is dit verband er werkelijk en zo ja, waar moet je…
Hoogsensitiviteit, wat is het en kan het voor je betekenen?Hoogsensitiviteit, wat is het en kan het voor je betekenen?We horen en steeds meer over, mensen die hoogsensitief zijn. Behalve dat we er alerter op zijn en het dus lijkt alsof er…
Word van hooggevoelig iemand geen elektrogevoelig iemandmijn kijk opWord van hooggevoelig iemand geen elektrogevoelig iemandHeb je snel last van drukte, geluid en fel licht? Maken geuren je snel misselijk? Een parfum, de uitlaatgassen of de was…

Reageer op het artikel "Ben jij een hoogsensitief persoon?"

Reacties

Orye, 14-06-2015 13:50 #18
Ik ben niet zeker of ik hoogsensitief ben, ook al herken ik veel elementen. Voorlopig is het nog meer een strijd dan dat ik weet hoe ermee om te gaan. Wat me de laatste tijd (of misschien al altijd) zo moe maakt, is het contact met anderen met hun eigen frustraties, teleurstellingen, verhalen en emoties. Het voelt aan alsof ik een spons ben. Elke kleine interactie of gevoel zie, voel en hoor ik. Vaak weet ikzelf niet meer wat ikzelf eigenlijk voel. Vaak weet ik niet of ik hierop moet reageren. Meestal trek ik me terug omdat het teveel is en ik tot mijn eigen zelf wil terugkomen. Alsof ik me telkens ergens kwijtgeraak. Persoonlijk word ik er moe van en voel ik pas terug energie als ik tot mezelf ben gekomen. Ik zou mij graag hiermee comfortabeler voelen maar weet niet echt goed hoe. Dus mocht iemand tips hebben graag! Reactie infoteur, 08-04-2016
Ja, het vergt enige tijd om er mee om te gaan, en dat is een kunst die men onder de knie moet zien te krijgen. Sommige mensen zuigen ook energie, ook voor mensen zonder hoogsensitiviteit. Luisteren naar uzelf, en tijd voor uzelf inbouwen, wanneer u voelt dat het nodig is, geeft veel rust. Dat mág u uzelf gunnen. Dat is een manier om weer op te laden. Het is zelfs broodnodig voor gevoelige mensen, maar wel iets wat men even moet leren (om dit zonder schuldgevoel te doen; maar het schuldgevoel is irreëel). Er is niks mis mee, om jezelf zo nu en dan even tijdelijk af te grenzen van de buitenwereld, of energievergende mensen. En de dingen te doen waar u van geniet.

Jan Heslinga, 20-09-2012 15:59 #17
Het artikel kan ik volledig onderschrijven. HSP en Hoogbegaafdheid bevat volgens mij drie niveaus, de wortel, de boom en de vruchten. Je kunt geworteld zijn in een bepaalde cultuur, godsdienst, streek, traditie, etc. Deze fase zou je kunnen laten lopen van 0 t/m ongeveer 12 jaar. Het groeien van de boom is het autodidact -stadium en de wereld om je heen objectief waarnemen, vanuit een blanco mind spontaan reageren. Deze periode kan een periode beslaan van ongeveer 12 t/m 40 (eerder of later) en dan krijg je het vruchtstadium, dat wat je "verzamelt" hebt, dat je het je ook eigen maakt en levensstijl word. Het is geen lineaire lijn, maar een 3d en 5 dimensionaal model, die je eventueel zou kunnen vereenvoudigen en terugbrengen tot een kwadrantenmodelgrafiek.
Een lijn heeft een begin en eind. Als ik aan de ene kant zit en de ander aan de andere kant, dan kun je een situatie, gesprek, onderwerp vanuit twee kanten bekijken, vanuit het standpunt van de ander en vanuit je eigen standpunt. Het grote voordeel om zo te waarnemen en ook open te staan voor andere invalshoeken en bronnen, dat je bijvoorbeeld de hoogte van de premie van het ziekenfonds anders beredeneert. Ambtelijk- en politiek denken is een andere denkwereld, waaraan ook een bepaalde wiskundige berekening meegenomen word. Tevens zijn hieraan enkele of meerdere belangen aangekoppeld (dat een ambtenaar/politicus contact heeft met 1 of meerdere personen, bedrijven, instellingen, etc., waarbij het pragmatisch gekoppeld is aan het Kapitalistisch economisch denken. In plaats vanuit een "boerenverstand" op burgerniveau inventariseren door een groot enquêteonderzoek, zou men er achter kunnen komen, dat structureel educatie mist bij opvoeding (de goede tena gesproken) en het lager- en middelbaar onderwijs (idem). Scholen zijn leerfabrieken, wat te weinig gericht is op mondigheid, inspraak, participatie van leerlingen enerzijds en dat het onderwijs niet leidt tot zelfstandigheid, kritisch analytisch vermogen en volwassenheid. Hierdoor houd men een bepaald klassensysteem in stand, waardoor mensen uit de boom zullen vallen. Ben je anders? Zoals HSP, Hoogbegaafd, maar ook zwerver, dakloze, mensen met een psychiatrisch verleden, kritische- en analytische mensen denken, spreken anders en gaan anders met elkaar om, een ieder vanuit zijn/haar "subcultuur". Het gevolg, je wijkt af van de "standaardnorm" en daardoor word je getypeerd als moeilijk en lastig. Maar dit is meer projectie, omdat de ander er niet mee om kan gaan enerzijds de ander niet afstemt en niet in de huid van de HSP kruipt anderzijds en vanuit het subjectieve referentiekader (in de breedste zin van het woord), pragmatisch (taak en doelgericht) en dualistisch observeert, denkt, spreekt en handelt. Alleen als HSP zich per regio organiseert, kun je elkaar ontmoeten, vanuit je hart naar elkaar luisteren, meevoelen en meedenken. En daar naast ook eventuele onderwerpen bespreken op lokaal niveau voor mensen uit de omgeving. Dit heb ik voor het eerst verwoord en het is voor verbetering vatbaar. En ik hoop dat jullie met me meedenken.

L. B., 14-06-2012 09:01 #16
HSP tjong ik wist niet dat wat ik had een naam had. Ik loop dagelijks tegen kleine drempels is het me te druk dan wil ik als eerste weg.De kermis heb ik nooit leuk gevonden teveel herrie en te druk met lampjes en muziek. Grote groepen mensen vermijden en een rustig plekje zoeken. Ik kan enegie steken in mensen maar niet langer dan misschien een uur dan wil ik rennend naar huis. Ik zal nooit iets aantrekken met veel kleuren het liefst draag ik aarde tinten en veel zwart. rustů ik trek me dagelijks terug zeker naar het eten, afruimen, en dan het liefst douche of in bad even de ellende van me af douchen. oorzaak en gevolg in een klap zienů Gelijk zien wie er iets in zijn schild voerd. Een verjaardag een ramp vinden. Dan komt iedereen langs heel vervelendů

Niels, 21-05-2012 15:40 #15
Volgens een spiritueel bedoeld artikel in "een vrouwenblad" helpt het dragen van bergkristal, wellicht is het staafje wat mevr. Kas bedoelt daarvan gemaakt.

Verbeek, 09-05-2012 15:55 #14
Ik ben er ook sinds een maand achter gekomen dat ik hoog sensitief ben. Eigenlijk door mijn zoontje omdat hij niet zoals andere jongens is werd er gedacht aan autisme, maar omdat we door zijn allergie bij bioresurantie lopen bespreek ik veel met haar en zij heeft dit vak gekozen omdat ze ook hoogsensitief is heeft ze voor mijn zoontje een staafje mee gegeven, Herstel en bescherming van energetische lichamen. Ik moet zeggen dat ik na een dag al verschil zag bij m'n zoontje. Hij is na school niet meer zo over z'n toeren. Hij heeft meer rust gekregen, Hij draagt hem ieder dag en 's nachts onder z'n kussen. Daardoor heb ik er nu zelf ook 1 en draag het als ik ergens naar toe ga waar veel mensen zijn of naar mensen ga die ziek of emotioneel in de knoop zit. En het werkt ik neem het bijna niet meer tot me. Alleen als ik er zelf het nut van in zie. Door dit staafje ben ik me wat meer gaan verdiepen in hoge sensitieveteit en alle puzzelstukjes vallen op zijn plaats Helaas niet voor iedereen begrijpbaar maar ik wens iedereen succes nu je het weet kun je je er voordeel uithalen. Reactie infoteur, 15-05-2012
Dat is mooi, dat dit staafje deze uitwerking heeft! Kun je wat meer vertellen over het staafje, wat houdt het in?

Susanne, 28-02-2012 21:26 #13
Ik ben 15 jaar en "weet het nu ongeveer 2 jaar".
Elk punt wat op deze site staat komt overheen met wat ik voel & zie.

Wat ik zelf ook een belangrijk punt vindt is: 'de omgeving heeft weinig begrip voor HSP's, want vindt dat men niet moet zeuren en gewoon mee moet doen. HSP's vinden vaak ook van zichzelf dat ze niet zo overgevoelig moeten zijn, en dat ze het leven gewoon moeten aankunnen en gaan dus aan zichzelf voorbij'.

Ik word inderdaad soms niet goed van mensen, omdat ze mij (of soms een ander) echt niet begrijpen. Als ik vertel dat ik hoogsensitief ben wordt er meer gedacht van 'oke het zal wel'.

Ik zit op voetbal en daar wordt vaak kritiek op mij gegeven. Dit vind ik lastig, omdat ik niet weet hoe ik hier mee om moet gaan en ga hierdoor minder "goed" spelen. Reactie infoteur, 15-05-2012
In een reactie van 9 mei schrijft mevrouw Kas, dat zij veel baat heeft bij een staafje voor haar en haar zoon, die zij middels bioresonantietherapie gekregen heeft.
Ik hoop dat mevrouw Kas nog informatie geeft over het staafje, zodat dit de mensen hier hopelijk ook kan helpen!

Ilsepils, 17-01-2012 21:09 #12
Hmm, alweer een artikel over HSP. (Erg gek als je ernaar Googled.) Ik weet inmiddels al zeker een klein anderhalf jaar wat het allemaal inhoud. Toch heb ik het zo nu en dan nodig om het weer even terug te lezen. Zo van: 'O ja, ik ben niet de enige.'

Er zijn wat mensen die het van me weten, maar inderdaad. Vaak wordt het niet bepaald gerespecteerd. Moet eerlijk toegeven dat ik er zelf ook strondziek van wordt, dus waarom zouden anderen dan niet moe van mij worden? Ik huil snel, ben snel hyper en zonder me te snel af. Ja, je mag het dan wel nodig hebben. Maar toch…

Soms zou ik ook weleens willen dat ik wat meer behoefte had aan afspreken met anderen. Niet alleen om mijn ouders tevreden te stellen, maar ook voor mezelf. Vorig jaar was er een periode waarin ik een heel lange tijd happy door het leven ging. Het gepest op school stopte, ik kreeg een baantje, het was zomer en kocht impulsief skates in. Heel anders dan mijn normale, dagelijkse bezigheden. Naast school computer ik veel, te veel eigenlijk. Dat weet ik ook wel. Maar sport is niet mijn ding en nou ja, een grote vriendengroep heb ik niet.

Het was dan ook even slikken toen het herfst werd en mijn skates de kast in moesten. Er lagen bladeren op de weg, het had geregend en het was glad. Kortom: de delen van de weg waar ik wel hard kon gaan - op het fietspad - was nu ook bezaaid met stuff. Hetgeen waar ik eerst ruim tien uur per week aan besteedde kon ineens niet meer. In het begin heb ik het vooral ingevuld met in bad gaan en veel lezen. Dat water is natuurlijk slecht voor je huid en op een gegeven moment had ik meer een wedstrijdje met mezelf van 'eens kijken hoe lang ik over dit boek doe en hoeveel boeken ik uiteindelijk heb gelezen aan het eind van het jaar'. Nu komt de zomer terug en ik word al helemaal euforisch als ik er alleen al aan dènk. Humpf… Het mag nu dan nog wel vriezen, het wordt al wel elke dag een stukje lichter. Dus ik kan straks lekker gaan skaten.

Eens zien of mijn emoties dan ook minder hevig zijn, vooral rond de maandelijkse happy period. Dat is de laatste tijd echt zo vervelend. Heb je je verjaardag en daarbij mensen over de vloer. Zou gezellig moeten zijn. De avond ervoor heb ik mezelf in slaap gehuild - al was ik ook nogal van streek door een meningsverschil over computeren met de autoriteiten - en de drie dagen erna ben ik elke dag nog tot acht uur opgebleven en daarna naar bed gegaan en geslapen tot de volgende ochtend zeven uur. Inmiddels ben ik aardig bijgetankt, maar ik wilde dat ik weer zo moe was als toen. Soms verveel ik me echt zo te pletter door dat binnen zitten dat ik uit verveling zou gaan slapen…

Rosalie, 08-01-2012 19:56 #11
Ik ben 19 en ben al vier keer gezakt voor mijn examens waarvan de laatste twee dramatisch waren. Ik dacht te veel na wat ik allemaal fout deed, continu bang dat ik nog iets fout zou doen en de sfeer en de spanning in de auto vond ik vreselijk. Ik kon alleen maar huilen om alles wat ik deed. Het is faalangst maar ik denk ook aan hoge sensitiviteit omdat ik vrijwel mijn hele leven gevoelig ben voor prikkels in mijn omgeving. Veranderingen waren een ramp en kan niet tegen drukte (mij zie je dus niet in een discotheek). Ik ben maanden niet meer aan het lessen omdat ik elke keer mijn lessen weer een maand uitstel. Ik durf gewoon geen nieuw examen aan en wil zelfs niet meer lessen, de angst voor het fouten maken zit er goed in. Ik moet binnenkort weer contact opnemen met mijn rijinstructeur om een les in te plannen maar ik ben zo bang om deze drempel over te stappen dat ik iedere nacht er heel erg over aan het dromen ben. Reactie infoteur, 10-01-2012
Beste Rosanne, zoals ik het lees, beïnvloedt de hoogsensitiviteit helaas te veel de dagelijkse gang van zaken. Ik raad u aan om hierbij professionel hulp te zoeken. Dit hoeft niet persé gericht te zijn op hoogsensitiviteit maar kan gericht zijn op faalangst en het creëren van reëlere gedachten.

Wat betreft overgevoeligheid, heeft extra inname van magnesium hier een groot effect op. Het gaat dan om magnesiumcitraat in poedervorm waar men dagelijks 2 theelepels van inneemt (een extra inname van 300 mg per dag is aan te raden!). Veel klachten gerelateerd aan het zenuwstelsel (nervositeit, angst, prikkelbaarheid, overgevoeligheid) zijn te wijten aan een chronisch magnesiumtekort, waarvan 75% van de Nederlandse bevolking last van heeft.

Jason, 22-11-2011 10:18 #10
Nadat ik vanochtend door het lawaai van een stofzuiger en andere geluiden, zoals tv, door de kamer rennen van de hond, voor de zoveelste keer het gevoel kreeg dat het me allemaal teveel werd ben ik gaan zoeken op internet en kwam uit bij ''hooggevoelig'', heerlijk om te lezen dat er een ''oorzaak'' is, heel veel herkenning uit gehaald, wat mij opvalt is de overvloed aan prikkels die ik krijg, overal waar ik kom in het dagelijkse leven ''scan'' ik de omgeving, wat mij opvalt is dat andere mensen in mijn omgeving niet door hebben wat er om hun heen gebeurd, of het intresseerd ze niet, word er in ieder geval heel moe van. Soms denk ik weleens dat ik ''gek'' ben omdat ik alles en iedereen scan. Reactie infoteur, 27-11-2011
Ik ben er achter gekomen dat overgevoeligheid voor prikkels heel vaak komt door een tekort aan magnesium. Ga maar eens googlelen op magnesium tekort en je weet niet wat je allemaal leest! Bekijk meerdere zoekresultaten en sla het op, lees het nog even na etc.

Ik gebruik nu 2 wk magn en ben helderder en meer 'outgoing' (opener, vrolijker).

De moeite waard hoor!
Ik gebruik magnesiumcitraat in poedervorm (wordt goed opgenomen vandaar) van vital cell life, potje van 100 gr kost ongeveer 8 euro, dus dat valt wel mee! Gewoon bij een natuurvoedingszaak, misschien heeft de tuinen het ook wel of is het te bestellen via internet.

Vriendelijke groet en succes

Ria Mes, 06-11-2011 03:23 #9
Een aantal jaren geleden, las ik toevallig een artikel over hooggevoeligheid en alles viel op zijn plaats. Ik herken al de punten die hierboven vermeld staan en vind daar veel van mezelf in terug.Mijn ervaring is dat er nog weinig begrip voor is. Het is nu nacht, ik hou van de stilte en de rust in de nacht. Het is ook de beste tijd om gedichten te schrijven. Ik beschouw hooggevoeligheid als een gave, je kan zoveel meer uit het leven halen, omdat je heel diep en bewust leeft.

Janette, 23-09-2011 11:34 #8
Ik herken heel veel punten, ook van andere sites. Daardoor kan ik de conclusie trekken dat ik een hsp ben. Het enige wat mij opvalt is dat ik nooit de behoefte heb gehad om al deze eigenschappen te verklaren of ergens onder te plaatsen. Het hoort bij mij. Ik weet vrij goed welke dingen en situaties invloed op mij hebben en probeer me daar zoveel mogelijk aan aan te passen. Snappen jullie mij nog? Ik trek mij terug als ik het gevoel heb dat ik het nodig heb en als de situatie het toestaat. Dat soort dingen, maar ik geef toe dat ik mij ook te veel aanpas aan mijn omgeving, met het idee dat ik mij niet moet aanstellen.
Het zit mij ook wel in de weg en ik weet zeker niet altijd hoe ik ermee om moet gaan, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik 'anders' ben.
Ik denk ook dat het eerder voor mijn omgeving lastig is om mee om te gaan. Omdat ik ook heel heftig uit de hoek kan komen. Emotioneel gezien. Bijvoorbeeld als mijn zoon om aandacht vraagt, mijn man verteld mij tegelijkertijd wat hij allemaal heeft meegemaakt, de televisie staat aan en ik ben bezig om mijn eten te prakken. Dan barst ik zowat, want dan is het teveel wat er bij mij binnenkomt. Op zulke momenten verlang ik dat ze zich stil houden en druk ik de tv uit met een geirriteerd hoofd. Dan ben ik niet altijd even aardig en word ik bestempeld als chagerijnig.
Ik moet zeggen dat het hsp-zijn voor mij wel heel veel verklaard en ik denk dat deze kennis het voor mij in de toekomst wel makkelijker zou kunnen maken…
Als ik dit nu terug lees, denk ik alleen nog maar dat ik nog heel veel te ontdekken heb. Hoe meer ik schrijf hoe meer er op zijn plaats valt op dit moment.
Bedankt hiervoor!

Peter Rasenberg, 21-08-2011 11:34 #7
Goed stuk. Je kunt hsp zien als een gave en zoals elke gave heeft ook hsp zijn valkuilen. Heb vele boeken over hsp gelezen maar kwam niet veel verder dan herkenbaarheid. De negatieve punten kunnen goed aangepakt worden door Linden boundaries toe te passen. Zo buig je de belemmeringen om in ondersteuningen. Echt geweldig om deze verandering door te maken. Hierin worden trainingen gegeven maar ook het boek is een geweldige steun.

Ik wens alle hsp'ers heel veel succes en kracht

Helene, 31-05-2011 16:38 #6
Gek, hoe je jezelf even beschreven kan zien in een artikel. Mijn opa en vader zijn hooggevoelig en ik heb het van hen meegekregen :) Ik denk een flinke dosis want ik ben zoooo gevoelig vooral voor wat betreft fysiek en verbaal contact, of bij het luisteren van geliefde muziekliedjes. Mijn opa werd in de oorlog op zijn 23ste ter dood veroordeeld en heeft een jaar lang elke dag, elke minuut geleefd met de gedachte dat het de laatste zou zijn, gaande van de ene gevangenis naar de andere. Exact een week geleden vierde hij zijn 90ste verjaardag. Ik zag mijn hoogevoeligheid niet meer zitten op mijn 22ste?! Ik verdroeg mezelf niet meer. Vandaag is mijn opa mijn ware held. Hij heeft ondenkbare gebeurtenissen doorstaan met diezelfde gevoeligheid. Ik heb mijn hoogsensitief zijn omarmd en het is gewoon IK. Ik wou het even kwijt voor diegene die nog steeds lijden onder hun hooggevoeligheid. Het is niet gemakkelijk, maar er is ALTIJD een weg.

Henriëtte, 18-05-2011 23:00 #5
Zo herkenbaar. Afgelopen jaar naar de huisarts geweest vanwege wat concentratie problemen. Die dacht dat het ADD was. Ben toen een aantal keren naar een psycholoog geweest. Alleen ben ik daar niet veel wijzer geworden. Heb door zoeken op internet zelf ontdekt dat ik hoogsensitief ben. Heb lichamelijke klachten en de onrust is ook vaak aanwezig.Heb ook de boeken van Elaine N Aron gelezen. Loop al wel een poosje bij cesartherapie, maar kan me nog steeds niet goed ontspannen.

Karine, 14-01-2011 14:31 #4
Heb reeds een paar boeken gelezen van E. N. Aron over hooggevoeligheid en ik heb dan telkens het gevoel alsof het mijn biografie is. Ik ben wel enigszins blij lectuur en informatie te vinden over dit onderwerp maar het helpt mij niet doorheen mijn huidig zwaarmoedig gevoel, een gevoel zoals louise het uitdrukt in haar reactie van 16/5… ik heb er genoeg van, het wordt teveel! Ik lijd dan ook nog eens aan reflux en de daarbij horende slokdarmonsteking en 'k verdraag de zuurremmers niet meer… ik zoek een andere oplossing maar vind ze niet. Ik wil wel hulp maar ik weet niet waar, hoe of wat? Ik heb ook schrik dat dit maar een vaag begrip is en daardoor bij charlatans terecht kan komen. En dat is nu echt wel het laatste wat ik zou kunnen verdragen. Heeft er iemand degelijke informatie voor mij? Reactie infoteur, 15-01-2011
Ik denk dat de volgende website behulpzaam kan zijn:
www.vereniginghooggevoelig.nl
Hierbij zit een lijst van hulpverleners.

Ook hier vind je nog meer informatie:
www.hoogsensitief.startpagina.nl
(onder andere: http://www.hoogsensitief.startpagina.nl/prikbord/5160371/hsp-en-hulp-zoeken.nl

En kijk ook eens hier:
http://hsp.goedbegin.nl/

Veel succes en sterkte!

Louise, 16-05-2010 14:57 #3
Wist nooit wat ermet me aan de hand was, ben er door dit artikel eindelijk achter en hoop dat ik mijn leven nu een positieve wending kan geven. Heb soms het gevoel dat ik het niet lang meer volhou.

Kitty, 24-09-2009 14:50 #2
Goed artikel, veel van bovengenoemde punten komen overeen met kenmerken bij mijn oudste kleinzoon en mij.
kan sensitief intelligent mens erfelijk zijn? Reactie infoteur, 24-09-2009
Ja, HSP is erfelijk, vaak is duidelijk te zien welke ouder of grootouder ook HSP'er is.
U heeft zelf al opgemerkt dat de kenmerken van u en uw kleinzoon overeenkomen. Vaak is het ook zo, dat hooggevoeligheid bij één van de (groot)ouders aanwezig is zonder dat dit er expliciet uitkomt, misschien omdat ze zich hebben aangeleerd bepaalde kenmerken niet te tonen. De duidelijke kenmerken echter maken meestal wel dat te achterhalen is waar de HSP vandaan komt.

Martin Rosier, 01-09-2009 09:58 #1
Helder artikel, maakt veel duidelijk voor mij.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 18
Schrijf mee!