InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Goede voornemens, hoe hou je ze vol?

Goede voornemens, hoe hou je ze vol?

Goede voornemens, hoe hou je ze vol? Op bepaalde momenten in het jaar, bijvoorbeeld met de start van het nieuwe jaar, of wanneer we weer een paar kilo te zwaar zijn nemen we ons voor het anders te gaan doen. We hebben dan goede voornemens, maar vaak falen we weer en lukken onze goede voornemens niet, wat kunnen we hieraan doen.

Goede voornemens hebben

Goede voornemens hebben vaak te maken met zaken die we deden en voortaan niet meer willen doen. Het heeft meestal te maken met slechte gewoonten waar we vanaf willen. Zoals bijvoorbeeld: "vandaag stop ik met roken", "morgen stop ik met veel eten" of "straks drink ik mijn allerlaatste borrel". Er is een traditie ontstaan om, juist in de tijd van kerst en jaarwisseling, het moment te benutten om tegen jezelf te zeggen: nu stop ik!

Falen in goede voornemens

In praktijk is het blijven volhouden van een goed voornemen een hele toer. De meeste mensen die zich een goed voornemen hebben gesteld zullen zich na het voorbij gevlogen jaar realiseren dat zij met deze jaarwisseling hetzelfde goede voornemen hebben als de vorige. Ze zijn goed begonnen, de eerste weken ging het goed, maar langzamerhand kwam er de klad in. "Toch maar ook een sigaretje meeroken, anders is het zo ongezellig", "nou één biertje dan, dat kan ik wel hebben", "ach, een feestje, dan kan ik die chips of nootjes toch wel één keertje nemen"? Voor je het weet zit je weer in je oude patroon en realiseer je je dat je hebt gefaald.

De meest populaire voornemens

  1. Ik ga afvallen
  2. Ik ga stoppen met roken
  3. Ik ga gezonder leven
  4. Ik ga mijn schulden aflossen
  5. Ik ga meer sporten
  6. Ik zal aardiger zijn
  7. Ik ga een cursus/opleiding volgen
  8. Ik ga minder werken
  9. Ik ga afstuderen

Hoe kan ik mijn goede voornemens volhouden?

De meeste mensen die zichzelf een goed voornemen hebben gesteld, zijn binnen een week alweer in hun oude patroon vervallen, onderstaande tips helpen je om je goede voornemens vol te houden.
  • Deel je goede voornemen met veel anderen zoals vrienden, familie etc. Wanneer je moeite hebt je goede voornemen vol te houden is het prettig om mensen om je heen te hebben die je een steuntje in de rug willen geven.
  • Kijk goed wat je zwakke momenten zijn. Wanneer je er moeite mee hebt om op een gezellig feestje een borrel af te slaan, vermijd dan in het begin dergelijke feestjes, je kunt ook een vriend of vriendin meenemen en deze persoon vragen je te helpen de borrel, sigaret o.i.d. te weerstaan
  • Beloon jezelf. Stel jezelf doelen en trakteer je zelf op iets leuks als je dit doel hebt gehaald. Bijvoorbeeld na een week niet roken beloon je jezelf met een mooi kadootje of een leuk uitje.
  • Geef jezelf complimentjes en vertel je successen aan anderen. Zo ontvang je ook complimentjes van anderen. Dit zal je zelfvertrouwen doen toenemen, waardoor doorzetten makkelijker wordt.
  • Geef er, na één keer gefaald te hebben, niet de brui aan! Eén sigaretje is nog gemakkelijk af te wennen, wanneer je denkt "het is me weer niet gelukt, het lukt me nooit" dan is het hek van de dam en was je goede voornemen geen succes.
  • Stel jezelf voor ogen dat winnen een veel beter gevoel gaat geven dan falen. Het gevoel van gefaald hebben is niet fijn, waardoor je juist weer naar die sigaret grijpt, een borrel pakt, of de sportschool links laat liggen, doordat je je niet prettig voelt.
Gerelateerde artikelen
Goede voornemens realiserenHet hebben van goede voornemens alleen, zal niet voldoende zijn om het uiteindelijke doel ook werkelijk te realiseren. N…
De zin en onzin van goede voornemensDe zin en onzin van goede voornemensElke nieuwe jaar zijn ze er weer, de goede voornemens. Meer sport, afvallen, stoppen met roken of niet meer op je vinger…
Goede voornemens en nieuw gedrag volhouden, hoe doe je dat?Goede voornemens en nieuw gedrag volhouden, hoe doe je dat?Je hebt besloten iets in je leven te veranderen. Je hebt een goed voornemen en je bezit de motivatie om te veranderen. M…
Goede voornemens volhouden, doelen bereikenGoede voornemens volhouden, doelen bereikenGoede voornemens volhouden kan heel moeilijk zijn. Je begint heel enthousiast aan stoppen met roken, afvallen, meer bewe…
Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsNieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsGoede voornemens: we maken ze allemaal wel eens met nieuwjaar. Nieuwjaar is het ideale moment om iets aan ons leven te v…
Bronnen en referenties
  • Viva

Reageer op het artikel "Goede voornemens, hoe hou je ze vol?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 14-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!