InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > De zin en onzin van goede voornemens

De zin en onzin van goede voornemens

De zin en onzin van goede voornemens Elke nieuwe jaar zijn ze er weer, de goede voornemens. Meer sport, afvallen, stoppen met roken of niet meer op je vingernagels bijten. Er is nauwelijks een datum beter geschikt om je gewoonten te resetten als oudejaarsavond. Onbelast door zonden die je in de voorbije 365 dagen hebt begaan, kan je op 1 januari weer helemaal opnieuw beginnen! Voorgenomen wordt er veel, maar gerealiseerd wordt er veel minder. Over de zin en onzin van goede voornemens.

Wat is er tegen goede voornemens?

Goede voornemens maken voor een nieuw jaar is een korte-termijn-reflex, uitsluitend verband houdend met kortstondige sentimentele gevoelens aan het einde van een jaar. Dergelijke verbeterpunten zijn gebaseerd op de absurde veronderstelling dat in de nacht van 31 december iets fundamenteels eindigt en iets nieuws begint. De realiteit ziet echter anders uit. Ons karakter, ons verleden en onze persoonlijke voorkeuren blijven hardnekkig aanwezig, ongeacht de datum die het kalenderblad aangeeft.

Goede voornemens doorgaans ingegeven door onze omgeving

Daarnaast dringt onze omgeving ons elk jaar weer op indringende wijze op om goede voornemens te maken. “Nou, wat heb je je voorgenomen voor het nieuwe jaar?”, klinkt het tijdens de eerste januari-dagen schijnheilig in kantines en kantoren. Maar wat gaan anderen jouw goede of minder goede bedoelingen eigenlijk aan?

Wat spreekt er vóór goede voornemens?

Toegegeven, niet alles wat we ons voornemen, kunnen we volhouden en permanent integreren in ons leven. Maar bestaat er dan een alternatief voor goede voornemens? Moeten we dan maar niets meer nastreven, alleen vanwege het simpele feit dat we ook wel eens kunnen falen? Moet onze lijfspreuk dan maar luiden: "Hij die zich niets voorneemt, kan ook niemand teleurstellen"? Mensen die zo denken zijn op een gevaarlijk punt beland: ze verkeren in de illusie de wereld niet te kunnen veranderen of verbeteren.

Goede voornemens omzetten in duurzaam gedrag

Met betrekking tot goede voornemens zouden we een voorbeeld moeten nemen aan de Chinese filosoof Confucius, die meer dan 2000 jaar geleden al opmerkte: "Aan een boom met goede voornemens zijn er veel bloemen, maar weinig vruchten". Niet alle goede voornemens worden omgezet in duurzaam gedrag, maar de voornemens die wél permanent worden doorgevoerd, kunnen een heilzame en veranderende invloed op ons leven hebben.

Zo lukken goede voornemens

Maar hoe lukt het nu überhaupt om goede voornemens daadwerkelijk in permanent gedrag om te zetten? Als jij tot de mensen behoort die er niet in slagen om je goede voornemens in praktijk te brengen, zijn hier enkele tips:
  • formuleer je doelen zo concreet mogelijk. Niet "ik wil afvallen" maar "ik wil op 1 mei vijf kilo minder wegen";
  • dwing jezelf niet tot een te hoge frequentie. Je zwakheden overwinnen is weliswaar goed en belangrijk, maar het betekent niet dat je nu meteen elke avond naar het fitness-center moet gaan. Houd maat;
  • beloon jezelf, maar wél met overleg. Fitness met chocolade belonen, is absolute onzin. Ook helpt het niet om de hele dag niet te roken om dan 's avonds een half pakje weg te werken;
  • aarzel niet! In de tijd dat je zit te dubben of je nu gaat sporten of niet, of dat je gaat opruimen of niet, zou je al drie keer klaar zijn. De eerste stap is altijd de moeilijkste.

Eén aanbeveling tot slot

Iedereen moet voor zichzelf beslissen hoe hij met goede voornemens omgaat. Maar wie eraan meedoet, zou eigenlijk niet tot 1 januari moeten wachten. Als je een goede intentie hebt en iets wil veranderen, dan kan je er elke dag mee beginnen. Ieder van ons moet er namelijk naar streven om zich doorlopend verder te verbeteren.
Gerelateerde artikelen
Goede voornemens realiserenHet hebben van goede voornemens alleen, zal niet voldoende zijn om het uiteindelijke doel ook werkelijk te realiseren. N…
De top-10 goede voornemens: hoe bereik je ze?We doen het bijna allemaal: met oudejaarsavond maken we weer een rijtje goede voornemens voor het nieuwe jaar. Van stopp…
Waarom steken we met oud en nieuw vuurwerk af?We steken allemaal elk jaar met oud en nieuw vuurwerk af. Waarom steken we vuurwerk af en hoe is vuurwerk ontstaan?
Hoe maak je je goede voornemens waar met visualisatie?Elk jaar op 1 januari begint iedereen vol goede moed te werken aan zijn of haar nieuwe voornemens. Gebruikelijke goede v…
Goede voornemens volhouden, doelen bereikenGoede voornemens volhouden, doelen bereikenGoede voornemens volhouden kan heel moeilijk zijn. Je begint heel enthousiast aan stoppen met roken, afvallen, meer bewe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De zin en onzin van goede voornemens"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-01-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!