InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De midlifecrisis

De midlifecrisis

De midlifecrisis Het wordt zo gemakkelijk in de mond genomen als iemand even niet goed in het vel zit en de vraag is of het de midlifecrisis is. Maar als dit het geval is, wat is een midlifecrisis nu echt. Midlifecrisis komt voort uit de psychologie en wil zo veel of weinig zeggen dat mensen tussen halfweg 30 en eind 40 oog in oog komen met belangrijke vraagstukken van het leven, zoals;
  • Waar sta ik
  • Wat wil ik (nog)
  • Is er meer uit te halen
  • Is dit wat ik van het leven verwacht c.q. mag verwachten

Wanneer en waarom?

Dit en meer zingevingvraagstukken komen vaak in de periode dat er, na de adolescentenperiode een plaats in de maatschappij is gerealiseerd. Je hebt een aantal idealen, welke je in je adolescententijd voor ogen had, gerealiseerd. Dit kan het gewenste gezin zijn, de ideale functie e/o de gezochte plaats in de maatschappij.

Je werkt ergens naar toe gedurende 30 of 40 jaar en dan sta je op het punt waar je wilde staan of bijna bent en wat nu. Maar het kan ook zijn dat je voor jezelf het leven zo niet had uitgestippeld en toch op een punt bent gearriveerd waarop je bedenkt of hetgeen je uit het leven gehaald hebt alles is. Dit kan uit teleurstelling voortkomen, maar ook de spanning die -tot een bepaald punt komen- met zich meebracht en nu niets nieuws meer in petto lijkt te hebben.
“Sleur” is een woord wat men ook graag in de mond neemt.

Wat is het?

Het is een emotionele staat welke voorkomt uit een bepaalde soort onrust en twijfel. Je hebt het moment bereikt dat je qua leeftijd en levensverwachting ergens staat en nu… Deze bezinning roept de vragen zoals bovenstaand op en ook al zijn een aantal doelen bereikt dan nog kan het zijn dat je het gevoel hebt dat er meer uit te halen moet zijn. Doe je niets dan stomp je af en dus kunnen deze vragen leiden tot het zoeken van spanning, nieuwe dingen etc.

Voorop gesteld dat niet iedereen er last van krijgt is de duur van een midlifecrisis heel wisselend, maar over het algemeen is de duur bij vrouwen iets korter dan bij mannen.

Is er een remedie? Niet echt … je moet door de periode heen. Inmiddels is er wel de zogenaamde Life Coach die je kan begeleiden in een dergelijke periode. In de Verenigde Staten en Groot Brittannie is deze Life Coach populair, maar of het ook daadwerkelijk zoden aan de dijk zet valt nog te bezien.

Kan het kwaad? Een stuk zelfreflectie op zich kan geen kwaad, maar in deze periode schieten sommige mensen wel eens door. Plots dure luxe speeltjes aanschaffen of een relatie aangaan met een beduidend jonger iemand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De midlifecrisis"

Reactie

Hellebel, 14-04-2009 08:34 #1
Ook ik zit met mijn man in deze situatie, ik heb nog nooit zoiets vreselijks meegemaakt, hij kleineert me, ik deb vroeger geen ambities gehad, ik moest meer werken, terwijl ik twee rugoperaties heb gehad en helemaal niet fulltime mag werken, de ene keer is hij zo en de andere keer wil hij weer vrij zijn een ander leven, beslissingen zelf nemen enz, ik wordt er werkelijk gek van en onze kinderen ook, wat moet ik hiermee!

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 23-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Psychische gezondheid
Reacties: 1
Schrijf mee!