InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Equitherapie: therapeutische werking van paarden

Equitherapie: therapeutische werking van paarden

De helende invloed van dieren wordt steeds wijdverspreider geaccepteerd en gebruikt. In ziekenhuizen wordt steeds meer gebruik gemaakt van zogenaamde dierentherapie: zieke mensen die kleine dieren mogen aaien, verzorgen en vasthouden. Equitherapie bouwt hier op voort door therapie te geven met paarden.

Ontstaan van Equitherapie

De invloed van paarden op de psyche van de mens is voor het eerst onderzocht in 1909 door de arts R. Piekenbach. In zijn onderzoeksrapport raadde hij paardrijden aan voor versteviging van het skelet, soepelere gewrichten, bevordering van de eetlust, algeheel aansterken en hij noemde ook de mogelijke psychosomatische effecten.

De Deense vrouw Lis Hartel belandde door Polio in een rolstoel maar keerde na veel oefenen en een ijzeren wilskracht weer op de rug van haar paard, waarmee ze uiteindelijk zelfs twee keer Olympisch zilver in de dressuur won. Zij wordt gezien als hét voorbeeld van het effect van sterke motivatie op revalidatie.

Hartel was tevens een grote inspiratiebron voor vele onderzoekers, waardoor het aantal publicaties op het gebied van therapeutisch paardrijden niet meer op één hand te tellen waren. In 1970 ontstond in Duitsland zelfs het Kuratorium für Therapeutisches Reiten, waar artsen, fysiotherapeuten, psychologen, hippologen, pedagogen en wetenschappelijke onderzoeksinstituten hun krachten bundelen en samen vele ontdekkingen deden.

In de jaren '90 van de 20e eeuw is hieruit het therapeutisch paardrijden ontstaan, wat ontwikkeld is uit de psychotherapie in combinatie met hippische deskundigen.

De Equitherapie zelf

Equitherapie is een mengsel van diverse therapeutische uitgangspunten. Men maakt onder andere gebruik van technieken uit de Gestaltpsychologie, de Gedragstherapie, de Client-centered therapie, Systeemtherapie en klassieke Psychotherapie.

Het paard vervult een eigen unieke rol in de Equitherapie. Equitherapie kan het beste gezien worden als een drie-eenheid van cliënt, paard en therapeut. Het paard biedt verschillende mogelijkheden in de therapie. Zo kan het dier onder andere incongruentie tussen de lichaamstaal en het verbale gedrag ontmaskeren, de cliënt gevoelig maken voor plaats en ruimte, een luisterend oor bieden, de directe aandacht van de therapeut en therapie afleiden en op een indirecte manier feedback geven. Een paard kan via zijn lichaamstaal en gedrag feedback geven op het gedrag van de cliënt. Een paard zal niet meelopen met een cliënt met een onzekere houding/gevoel en dit aangeven, zonder dat hij dit met harde woorden duidelijk maakt.

De toepassingen van Equitherapie

Equitherapie kan voor uiteenlopende problematiek ingezet worden. Hieronder enkele voorbeelden:
  • Psychosomatische stoornissen
  • Persoonlijkheidsstoornissen (waaronder ook Borderline)
  • Trauma's
  • Eetstoornissen
  • Angsstoornissen
  • Aandachtstoornissen
  • Emotionele problematiek

Verzekeringen en Equitherapie

Er zijn nog niet veel verzekeraars die Equitherapie (volledig) vergoeden. Desondanks kan met de therapie via het Persoons Geboden Budget (PGB) in de meeste gevallen vergoed krijgen.
Gerelateerde artikelen
Therapie met paardenTherapie met dieren is niets nieuws onder de zon. Equitherapie, of Equine Assisted Therapie (EAT) is een therapievorm vo…
Diagnose: Borderline persoonlijkheidsstoornisDe borderline persoonlijkheidsstoornis(BPS) is een stoornis die zich uit in extreem gedrag en zwart-wit denken bij mense…
De antisociale persoonlijkheidsstoornisMensen met de antisociale persoonlijkheidsstoornis (vroeger ook wel psychopaten genoemd) worden gekenmerkt door een grot…
Paardrijles geven aan kinderenPaardrijles geven aan kinderenPaardrijles wordt meeste gegeven op maneges. Er zijn vaak speciale groepen voor kinderen die willen beginnen met paardri…
Bronnen en referenties
  • http://www.equitherapie.org/

Reageer op het artikel "Equitherapie: therapeutische werking van paarden"

Infoteur: Melod
Laatste update: 28-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!