InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Zondag rituelen

Zondag rituelen

Zondag rituelen Veel mensen hebben zondag rituelen, een aantal vaste waardes die veel mensen als belangrijk ervaren en vaak gaat het bij deze vaste waardes om het vrije moment. Even niets, even zonder klok en doen wat je wilt doen. Zeker de zondagochtend is er mee doordrenkt. Hoe werkt dat met rituelen en hoe laat je deze rituele voor je werken?

”Eigen” momentjes

Het gaat op de vrije zondag meestal om niets te hoeven en niets te moeten. Gewoon doen wat goed voelt en als je geen zin hebt, dan doe je niets. Maar ook gericht wat quality-time met kinderen, de partner of vrienden doorbrengen. We zijn immers allemaal erg druk-druk-druk in deze ratracemaatschappij. Dit alles binnen de kaders van ontspanning en zoveel als mogelijke “moetjes” vermijden.

Dit kan niet altijd, want als bijvoorbeeld ouders op je bezoekje rekenen dan laat je het niet afweten, ook als het een keertje niet uitkomt of je hebt gewoon geen zin. Toch leert de ervaring dat als we ons er in verdiepen en er iets leuks van maken. De vrije zondag laat eigenlijk geen “gedoe-dingen” toe.

Verschillen in rituelen

Het is afhankelijk van je situatie hoe een ritueel zich binnen een leefomgeving zal ontwikkelen. Twee grote groepen zijn de kort- versus langslapers en de (jonge) gezinnen.

De langslaper en de kortslaper

Bij partners zie je niet zelden dat de een een langslaper is en de ander niet. Dit is prima op te vangen voor de vroege opstaander, door dingen te gaan doen die hij of zij ook alleen kan doen en wat ook een soort quality-time is. Te denken valt aan:
  • Op internet in alle rust iets opzoeken en/of wat spulletjes bestellen.
  • Wat leuke momenten op Facebook posten.
  • Je werkweek voorbereiden.
  • Een lekker lang bad nemen (met fijne kruiden en badzout) … ofwel een wellness-moment.
  • Heerlijk in het koele ochtendgloren gaan wandelen of fietsen.
  • De laatste pagina’s uit dat prachtige boek lezen.
  • Lekker sporten, met yoga aan de slag of ieder ander sportief moment.
  • Alvast een heerlijk ontbijt voorbereiden, voor het moment dat je partner ook het bed verlaten heeft.

De middag samen doorbrengen, kan een middag zijn van niets doen en alleen samen zijn. Maar je kunt ook samen gaan winkelen, een goed museum bezoeken of met vrienden een wijntje gaan drinken op een gezellig terras. Zo’n moment dat je accu kan doen opladen.

Het (jonge) gezin

De weekdagen zijn bij het jonge gezin vaak erg druk en behalve de noodzakelijke dingen om de dag voor het hele gezin te laten beginnen, komen veel mensen niet. Dat moet ergens gecompenseerd worden en daar kan de zondag(ochtend) prima dienst voor doen. Kinderen op bed, omdat kinderen ook meestal eerder op zijn dan de ouders. Lekker ravotten, maar met kinderen beter geen ontbijt op bed. Dan kan je er zeker van zijn dat je je bed moet verschonen. Eventueel supporteren bij kinderen die aan het sporten zijn of met de kinderen lekker naar buiten gaan, voor bijvoorbeeld:
  • Lekker de bossen in en als het heel vroeg is, vooral gaan dauwtrappen.
  • Als je niet te ver van zee woont, lekker gaan wandelen en spelen op het strand.
  • Een leuke speeltuin opzoeken, waar bijvoorbeeld ook nog pannenkoeken of een ijsje gegeten kunnen worden.
  • Een stukje fietsen in de natuur of als het weer er zich voor leent, even het water op voor een willekeurige sport of zomaar een stukje varen.
  • Tijdens warme dagen komt bij kinderen niets zo lekker uit als water en dus is het zwembad prima. Kan je zelf ook nog bij relaxen.

Rituelen: zoveel als mogelijkheden en vaak in een (redelijk) vast stramien

Dat alles kan, maar waarom we toch vaak in dezelfde richting ons ding doen, heeft te maken het gegeven dat we gewoontedieren zijn. Als we eenmaal wat leuke dingen doen, dan is dat het prettigst én veiligst dit in een vast patroon te gieten. We laden onszelf, zonder er over na te denken, op. We hoeven niet “moeilijk” te doen en we ontspannen er bij, waar het uiteindelijk toch ook om te doen is. De rituelen zijn vaste waardes en voelen oké als ontspanningsmoment en dus stappen we daar als vanzelfsprekend in.

Tot slot

Niets mis mee … je kunt alleen wel je wereld verbreden door af en toe eens iets anders te doen, dan hetgeen er binnen je vaste zondag(ochtend) rituelen past. Gewoon out-of-the-blue en vooral niet proberen te beredeneren. Geniet van het moment, zorg dat wat je ook doet je doet opladen en dit alles binnen je rituelen … of daarbuiten.
Gerelateerde artikelen
Ons leven, aaneenschakeling van rituelenOns leven, aaneenschakeling van rituelenGoal! Wegrennen, op de knieën en shirt over het hoofd! Ons leven wordt gekenmerkt door rituelen. Rituelen worden van gen…
Wicca: Verschillende begrippen uitgelichtIn de wicca wordt gebruik gemaakt van veel verschillende begrippen die we niet zo kennen in het dagelijkse leven. In dit…
Gebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken verschillen per cultuur en per religie, gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de geb…
Heksehoeve: museum vol lieve rituelenHeksehoeve: museum vol lieve rituelenHeksen zijn vreedzame mensen met kennis van natuurlijke geneeswijzen en spirituele rituelen. Door de eeuwen heen werden…
Kinderen en rituelenRituelen helpen ons voorbereiden op een gebeurtenis of het juist verwerken. Voor kinderen zijn rituelen zeer belangrijk.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giografiche, Pixabay
  • Rituals Magazine: editie 2015 “Sunday Morning Rituals”
  • http://www.bellesqa.nl/7-zondag-rituelen-die-jouw-week-beter-zullen-maken/

Reageer op het artikel "Zondag rituelen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 11-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!