InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Coaching, echt van deze tijd

Coaching, echt van deze tijd

Coaching, echt van deze tijd Soms lijkt het alsof de ene helft van Nederland de andere helft aan het coachen is, zoveel verschillende coachen en verschillende coaching programma’s worden er aangeboden. Toch is coaching echt iets van deze tijd. Coaching gaat immers uit van eigen kracht. Door gebruik te maken van een coach leer je om jezelf te helpen.

Wanneer helpt coaching?

Coaching kan helpen om kleine onvolkomenheden aan jezelf te verbeteren en te leren om de balans te bewaren zodat je minder gevoelig wordt voor stress. Coaching kan ook helpen om meer inzicht in jezelf te krijgen en wanneer je verder wilt met je leven, het verleden achter je wil laten en inzicht wil krijgen in je eigen doelstellingen.

Coaching kan antwoord geven op de volgende vragen:

  • Welk toekomstpad past bij mij, welke richting moet ik aan mijn leven geven?
  • Hoe leer ik grenzen te stellen?
  • Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?
  • Wat zijn mijn kwaliteiten en hoe kan ik die optimaal benutten?
  • Ik heb weinig zelfdiscipline en ik kan mijzelf slecht motiveren, hoe verbeter ik dat?
  • Hoe ga ik om met stress, zorgen, oververmoeidheid en werkdruk?
  • Hoe ga ik om met conflicten?
  • Hoe stel ik prioriteiten en vind ik weer de balans in mijn leven?
  • Hoe krijg ik meer plezier of meer voldoening in mijn leven?
  • Mijn leven is een sleur en ik ben op zoek naar nieuwe uitdagingen, alleen welke?
  • Wat moet ik doen om doeltreffender te communiceren?

Hoe werkt coaching?

Bij coaching gaat men uit van eigen kunnen en eigen kracht. Met behulp van coaching kom je tot nieuwe inzichten en betere zelfkennis. De antwoorden worden je niet aangereikt, maar haal je met de hulp van de coach uit jezelf. Een coach geeft je een zetje in de goede richting door het stellen van de juiste vragen, je te inspireren en je te steunen. Er komt meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, doordat je in staat bent tot zelfreflectie en je zelfsturend vermogen wordt gestimuleerd.

Coaching is praktisch en resultaatgericht. Geen ellenlange therapiesessie waarin allerlei oude koeien uit de sloot worden gehaald, maar een kortdurende cursus waarbij je leert hoe jijzelf in elkaar steekt en hoe je daar het best mee om gaat.

Werkt coaching voor iedereen?

Nee, coaching werkt niet voor mensen met ernstige psychische klachten, mensen die totaal niet gemotiveerd zijn en voor mensen die niet bereid zijn eerlijk naar zichzelf te kijken en de schuld op een ander afschuiven. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen leven en je eigen handelen, ondanks eventuele traumatische gebeurtenissen in je leven. Een trauma moet eerst verwerkt zijn voordat coaching effectief kan zijn, want coaching gaat niet over gisteren maar over de toekomst. Wanneer je baat wil hebben bij een coach, moet je eerlijk naar jezelf te kijken en je eigen verantwoordelijkheid oppakken. Coaching werkt alleen wanneer je na inzicht voldoende gemotiveerd bent om de tweede stap te zetten, namelijk actie nemen.

Waarom coaching?

Soms lijkt het leven alleen nog maar te bestaan uit verplichtingen en voel je je gevangen in het stramien wat je is opgelegd door werk, gezin, sociale verplichtingen en je directe omgeving. Ergens onderweg ben je je dromen en het plezier in je leven kwijt geraakt. Je wil uit de tredmolen van elke dag en weer plezier in het leven hebben. Een coach helpt je om je dromen weer terug te vinden en om deze de juiste prioriteit te geven. Door tijd en energie in jezelf te stoppen, groei je geestelijk en haal je meer voldoening uit het leven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden/coachen

Reageer op het artikel "Coaching, echt van deze tijd"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!