InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Valkuilen van perfectionisme

Valkuilen van perfectionisme

Valkuilen van perfectionisme De een ziet en ervaart perfectionisme als goed en prettig en de ander vaart beter bij zaken los kunnen laten en wanneer iets goed is, het ook goed is. Zaken kunnen altijd beter en de perfectionist wil het nog beter of eigenlijk is het nooit goed genoeg. Wat de situatie voor de persoon in kwestie zeker lastig kan maken en mogelijk diens directe omgeving. Hoe gezond of ongezond is perfectionisme?

Beter is niet perfect

Als je uitgaat van het gegeven dat je het beste uit jezelf wilt halen, dan zou je kunnen spreken over een vorm van perfectionisme. Er is niets mis met het beste uit jezelf willen halen, dus dan is perfectionisme goed zou je zeggen. Immers, als je iets moois voor elkaar krijgt, mag je trots zijn op jezelf, krijg je ergens lol in en doet je goed. Het is zeker voor de toekomstige activiteiten een prachtige motivator.

Voor degene waar iets nooit goed genoeg is, wordt het lastiger. De kans dat je een ontevreden mens wordt, is zeker aanwezig. Het gegeven dat je het nooit helemaal naar wens doet en die wens is iets nastreven wat mogelijk niet haalbaar is en/of de frequentie is uitputtend. Continue van jezelf verlangen dat je ver boven de 100% uitkomt, is niet goed voor een mens. Bovendien. 100% is het hoogst haalbare en dan kan je wel meer willen, maar als dat niet kan of je haalt het voor je gevoel niet, dan wordt ontevreden en uiteindelijk zuur.

Waarom perfectie?

De medemens die geen last heeft van perfectie, zal zich afvragen waarom goed niet goed genoeg is. Perfectionisme is vaak te maken met denken niet goed genoeg te zijn. Zaken die in het verleden gespeeld hebben, kunnen hier nu een rol in spelen. Ouders, vrienden of andere naaste die de persoon het gevoel hebben gegeven, niet goed genoeg te zijn en dit wordt gecompenseerd door deze houding en hopen zo geaccepteerd te worden. Dit kan enig moment zo ingebakken zijn dat, ook wanneer mensen helemaal niet negatief meer zijn, men nog steeds uitermate kritisch naar zichzelf is.

Perfectie bestaat niet

Wat is perfect? Perfect zijn is niets, want iets kan altijd beter maar niets is helemaal perfect, als je de definitie van perfectie al kunt omschrijven. Dit kan resulteren in verschillende zaken, te weten:

  • Verzuring Het is nooit goed genoeg en je gaat maar door. Dat punt dat je trots op jezelf kunt zijn, zal nooit echt komen. Er is altijd wel iets wat nog beter kan en moet. Dit kan leiden tot verzuring, want je bent immers nooit trots op jezelf of content over wat je gedaan hebt.
  • Faalangst Als je maar niets doet, dan kan je jezelf ook niet blootstellen aan zaken die niet goed genoeg zijn en dus kan je last van faalangst krijgen.
  • Onleefbaar De perfectionist richt zich in eerste instantie op zichzelf, maar ook de omgeving kan er veel van meekrijgen. Het moet allemaal binnen het perfecte plaatje (om na te streven) passen en als dat niet het geval is, krijgt de omgeving dit mee.

Er iets aan doen?

Het gaat vaak gepaard met een psychische stoornis, zoals de obsessieve-compulsieve persoonlijkheidsstoornis. Dat wil nog niet zeggen dat je het er maar bij moet laten.
Nee, je kunt een goed begin maken, door er bewust mee bezig te zijn, al dat niet met professionele hulp.
  • Bewustwording is een eerste belangrijke stap in het proces. Leren accepteren dat je goed bent zoals je bent, wat natuurlijk niet eenvoudig is, maar wat je wel consequent in je gedachten rond laten spoken. Bedenk daarnaast ook eens wat je al hebt laten zien van jezelf en hoe goed dat is.
  • Een andere belangrijk aspect is je nooit te willen vergelijken met iemand. Iedereen is anders en jezelf vergelijken, maakt omdat je te weinig van die andere situatie af weet dat je ontevreden wordt.
  • Bedenk wie er nog van je verwacht om perfect te zijn en als dat niemand meer is, dan ben je het alleen zelf. Geef jezelf dan maar de definitie van wat perfect is en streef dat na. Je zult zien, dat er geen definitie is en dus zinloze energie.
  • Uiteindelijk kom je het verste als je ook eens onderuit gaat. Dat is niet bedacht, dat is een universele wet. Vanuit de teleurstelling boek je namelijk weer succes en meer succes en dus relativeren.
  • Kijk jezelf af en toe in de spiegel aan, zeg tegen jezelf dat je het goed doet en stop met het vechten tegen iets wat er niet is.

Leer te genieten van imperfectie

Imperfectie is mooi en écht. Door te leren genieten van deze imperfectie, leer je ook te relativeren en te zien dat imperfectie ook mooi kan zijn of misschien zelfs wel mooier. Menen zijn niet perfect, zo zijn ze ook niet gebouwd en je maakt het jezelf alleen maar moeilijker door iets na te streven wat er niet is. Is dat niet ook imperfectie?
Gerelateerde artikelen
Dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis: symptomen DSM-5Dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis: symptomen DSM-5Het belangrijkste kenmerk of symptoom van een dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis is preoccupatie met ordelijkheid, per…
Obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis (OCPS)OCPS wordt gekenmerkt door een overdreven perfectionisme. Sommige mensen willen hun werk zo perfect mogelijk afleveren e…
Perfectionisme: Hoe kom ik er vanaf?Heb je vaak het idee dat je absoluut perfect moet zijn in alles wat je doet? Wil je koste wat het kost aan je eigen verw…
PersoonlijkheidsstoornissenPersoonlijkheidsstoornissenPersoonlijkheidsstoornissen zijn psychische aandoeningen die gekenmerkt worden door een star en duurzaam patroon van ged…
Kernkwadrant - hulp bij zelfinzicht en interactieHet kernkwadrant is een model dat jouw eigenschappen, leerpunten en gevoeligheden in kaart brengt. Het is ontworpen rond…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Valkuilen van perfectionisme"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!