InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Rationeel-Emotieve Therapie

Rationeel-Emotieve Therapie

Rationeel-Emotieve Therapie Iedereen komt in zijn leven hindernissen tegen. De reactie hierop verschilt echter van mens tot mens. Deze reactie kan rationeel zijn of irrationeel. In het laatste geval kunnen we er behoorlijke hinder van ondervinden. RET probeert dit gedrag te corrigeren.

Ontstaan

De Rationeel-Emotieve Therapie, vaak afgekort als RET, werd uitgedacht door de Amerikaan Albert Ellis (1913-2007). Het systeem is tegelijk een filosofische benadering als een therapie. Deze methode kan worden gerekend tot de gedragstherapie, hoewel het tegelijk ook een cognitieve therapie is.

Theorie van de Rationeel-Emotieve Therapie

Volgens deze school bestaat de persoonlijkheid voor een groot deel uit overtuigingen. Zijn deze overtuigingen rationeel onderbouwd, dan leef je in harmonie met jezelf. Hebben ze echter een irrationele basis, dan zijn we uit balans en vermindert de kwaliteit van ons leven, doordat onze reacties buiten proportie zijn.

ABC-model van de RET

  • A staat voor een Activerende gebeurtenis
  • B staat voor je overtuiging (Belief)
  • C staat voor Consequentie

Relatie binnen het ABC

We verbeelden ons dat C (het gevolg) komt door A, dus dat onze narigheid komt door de activerende gebeurtenis.
In werkelijkheid komt C door B, dus door onze overtuiging (in verband met A).

Praktijk van de Rationeel-Emotieve Therapie

Wanneer de cliënt een irrationele reactie vertoont op een gebeurtenis, wordt aan de hand van dialoog aangetoond dat bijvoorbeeld zijn emotie buiten proportie is. De onlogische elementen in zijn reactie worden aangetoond. Zoals de cliënt zijn symptomen zelf heeft veroorzaakt door irrationele overtuigingen, zo zal hij ze vanzelf laten verdwijnen eens zijn mythes doorprikt zijn.

Moderne vorm

Tegen het einde van zijn leven wijzigde Ellis de naam van zijn therapie in REBT (Rational-emotive Behavioral Therapy), waarbij de B dus staat voor behavioral, dus betreffende het gedrag. Deze methode maakt eveneens gebruik van groepswerk en van huistaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rationeel-Emotieve Therapie"

Infoteur: Salilus
Laatste update: 20-01-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Psychotherapie
Schrijf mee!