InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe kom je van slechte gewoontes af?

Hoe kom je van slechte gewoontes af?

Hoe kom je van slechte gewoontes af? Als er een pasklaar antwoord was, dan zou de koptekst geen vraagteken bevatten. Dan zouden we het gewoon weten en er naar handelen en met een beetje geluk zouden alle slechte gewoontes uit de wereld zijn. Met andere woorden … een eenduidig antwoord is er niet. Dit neemt niet weg dat je wel een aantal zaken kunt doen, die slechte gewoontes inzichtelijk aken en waar je iets mee kunt voor wat betreft het oplossen ervan.

Slechte gewoontes … subjectief

Om goed antwoord te kunnen geven op de vraag hoe je van je slechte gewoontes afkomt, is het belangrijk eerst duidelijk te krijgen, wat slechte gewoontes zijn. Feitelijk is het subjectief, immers … niet iedereen ervaart alle slechte gewoontes gelijk. Voor wat betreft een aantal slechte gewoontes geldt dat natuurlijk wel. Te denken valt aan roken, zowel de roker als de niet roker weet dat roken een slechte gewoonte is. Niet dat dit iets afdoet aan het wel of niet stoppen met deze slechte gewoontes, maar we zijn het er eigenlijk gewoon over eens.

Echter, dit geldt niet voor alle “slechte gewoontes” en dus is het belangrijk die vraag eerst voor jezelf te beantwoorden.

Kan je je nog wat permitteren?

Als je last hebt van je slechte gewoontes, is het zinvol er iets aan te doen. Het gaat je dwars zitten, het kan afleiden en je humeur kan er door beïnvloed worden. Je kunt slechts voor jezelf bepalen in hoeverre een slechte gewoonte invloed heeft op je functioneren, je humeur etc. Dat wil ook zeggen dat als je weet dat je het wijntje in de avonduren misschien beter kunt vermijden, maar dit niet aanleiding is tot chagrijnig worden, disfunctioneren of gezondheidsproblemen. Met andere woorden, je het jezelf punt permitteren.

Waarbij het bij iedere slechte gewoonte, die jezelf permitteert, belangrijk is dat je je grens niet verlegt. Eén wijntje op een dag is niet verkeerd, maar als het er langzaam drie of vier of zelfs meer worden, ga je over de grens en kan het je functioneren beïnvloeden en is het uiteraard niet goed meer voor je gezondheid.

The only real failure in life is not to be true to the best one knows. Buddha

Aanpakken

Het is belangrijk voor jezelf in kaart te hebben waar je jezelf op “aan wil pakken”. Hierbij is het belangrijk dat je enkele vragen kunt beantwoorden:
  • Als je in kaart hebt wat je als slechte gewoonte ervaart, bekijk dan welke slechte gewoontes jij hebt, welke zo storend zijn dat je er vanaf wilt.
  • Pak je slechte gewoontes, waar je vanaf wilt, bij de kop en bekijk wanneer het begint. Wat is de aanleiding dat je vervalt in de slechte gewoonte? Breng ze in kaart en vergewis je ervan dat je er ook echt vanaf wilt (anders wordt volhouden erg lastig).
  • Het is afhankelijk van de soort slechte gewoonte of je er meerdere tegelijk aan kunt pakken of toch maar één tegelijk. Meestal wordt geadviseerd je te beperken tot één slechte gewoonte per keer aanpakken, zo kan je je beter focussen. Maar als je wat minder heftige slechte gewoontes hebt, kan je ook kijken of je er twee tegelijk op kunt pakken. Het heeft er natuurlijk mee te maken, hoe sterk jij staat in het proces van het veranderen van die slechte gewoontes.
  • Breng bij de antwoorden op de eerste bullet een soort tegenoffensief in stelling. Bijvoorbeeld bij verkeerde voeding als je je niet goed voelt, zorg je dat er gezonde ingrediënten voor de maaltijd op het aanrecht klaar liggen. Een “zoete aanval” op brood om in de ochtend wakker te worden? Zet gezonde varianten klaar en laat de zoetigheid weg. Een sigaret als je je verveelt, zorg dat je iets klaar hebt liggen wat je bezig kan houden, op het moment dat je zo’n verveeld gevoel over je krijgt. En zo zijn er talloze zetten te bedenken.
  • Enkele keren een dergelijke switch aanbrengen werkt natuurlijk niet voor de lange termijn. Het is belangrijk dat je het een tweede natuur laat worden en iedere keer opnieuw de aanleiding tot de slechte gewoonte elimineert. Pas op het moment dat iets als vanuit een soort tweede natuur gaat, weet je dat je het proces doorbroken hebt.
  • Blijf alert op het proces en vervang de ene slechte gewoonte niet voor de andere.

Tot slot

Het ligt allemaal net iets genuanceerder dan zo op het oog lijkt. Bekijk voor jezelf wat je als slechte gewoonte ervaart waar je vanaf wilt en pak het serieus aan. Je kunt, als je echt wilt, van je slechte gewoontes afkomen. Zorg dat het een tweede natuur wordt, dit verkleind het terugvallen in de slechte gewoonte aanzienlijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slechte gewoontes afleren door zelfspraakSlechte gewoontes afleren door zelfspraakIedereen heeft zo zijn slechte gewoontes. De ene persoon eet te veel, drinkt te veel of heeft de neiging om altijd te sn…
Hoe eten je dieet kan beïnvloedenHoe eten je dieet kan beïnvloedenKan voedsel je dieet beïnvloeden Jazeker! Een slechte levensgewoonte kan je dieet zodanig beïnvloeden dat afvallen totaa…
Breken met slechte gewoontesBreken met slechte gewoontesEr bestaat een scala aan gewoonteverslavingen, zoals gokverslaving, seksverslaving, gameverslaving, enzovoorts. Deze vor…
Feitjes over rokenNiet roken wordt zo langzamerhand mode. Tussen 2001 en 2005 was het aantal jeugdige rokers flink afgenomen. Toch rookt n…
Gezond afvallenGezond afvallenEr zijn veel verschillende manieren om gewicht te verliezen, maar niet iedere manier om af te vallen is even gezond! Te…

Reageer op het artikel "Hoe kom je van slechte gewoontes af?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!