InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Mannen en vrouwen versus succes

Mannen en vrouwen versus succes

Mannen en vrouwen versus succes Succes geeft aanzien, succes geeft (meestal) financiële middelen en/of succes geeft zelfvertrouwen en/of het goede gevoel. Wie wil er geen succes in datgene wat hij of zij doet? Maar als iets positieve kanten heeft, dan wil dat meestal ook zeggen dat er negatieve kanten aan zitten. Waarbij er ook een duidelijk verschil zit aan de negatieve kanten als hij succesvol is versus als zij succesvol is. Interessant of alleen leuk te weten?

Wat is succes?

Volgens het woordenboek is het: ’gunstige afloop of resultaat’ of ’ welslagen’ of ’overwinning’ of ’gelukkige afloop’ of ’goede uitslag’. Kortom, het welslagen van iets wat je doet c.q. gedaan hebt. Dit kan een werksituatie betreffen, maar ook een hobby of andere privebezigheid.

Eigenwaarde

Hoewel we weten dat eigenwaarde uit het hart moet komen, is voor relatief veel mensen succes iets wat hun eigenwaarde opkrikt. Het feit dat mensen tegen hen opkijken en zien, bijvoorbeeld met een grote woning, dure auto’s en vakanties etc., dat er veel geld binnenkomt, is iets wat een soort aanzien geeft.

Vertrouwen als je bijvoorbeeld een mooie sportprestatie hebt geleverd of van een verslaving afgekomen ben, is reëel. Maar mannen en vrouwen gaan er anders mee om.

Gewoon goed

Een ander doet waar hij of zij goed in is, waar de passie ligt, waar je doorzettingsvermogens gestaag doorwerkt. Daar ben je over het algemeen succesvol in is. Dat wil eigenlijk zeggen dat je iets doet wat dicht bij je natuur ligt en waar je lol in hebt. Als je er bijvoorbeeld ook nog van kunt leven, is dat helemaal super.

Succes negatief?

Er zijn de afgelopen jaren een aantal onderzoeken gedaan (onder meer University of Massachusetts) die betrekking hebben op mensen die succesvol zijn. Het kan van alles zijn, zoals:
  • Werk
  • Sport of spel
  • Opvoeding (levert m.n. bij gescheiden mensen een probleem op)
  • Verslaving overwinnen
  • Mensen samenbrengen
Hierbij is verschil gemaakt tussen mannen en vrouwen en de daarbij behorende achterban.

Mannen

Als mannen succesvol zijn lijken ze te groeien (mogelijk ook het ego) en levert het veel support op van de achterban. Vrouwen vinden het prima een succesvolle man te hebben. Enerzijds is er een groep die qua werk de mogelijk bijbehorende financiën het meest kan appreciëren, maar wat veel meer een rol speelt is dat vrouwen mannen graag het succes gunnen en zich gemakkelijk een plaatsje achter de man zetten. De respondenten komen uit de VS en mogelijk is de rolverdeling daar iets traditioneler, maar is niet te controleren.

Vrouwen

Bij mannen ligt het een stuk genuanceerder. Mannen zijn competitiever ingesteld dan vrouwen en zien sneller een soort strijd ontstaan. Dit kan doorwerken in hetgeen ze zelf doen. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 13% van de mannen minder goed gaat functioneren in hetgeen zelf doen. Daarnaast is er zo’n 27% van de mannen die, bij een identieke klus/opgave, beduidend minder gaat functioneren. Het maakt in deze niet uit of het gaat om een werksituatie, sport en spel of van een rook-, drank of eetverslaving af te komen.

Er is een verschil tussen succesvol en succesvoller en dat laatste ligt bij mannen gevoeliger dan dat dit bij vrouwen het geval is. Je kunt het natuurlijk scharen onder het ‘ego’ probleem, maar dit is niet wetenschappelijk onderzocht. Als dit al mogelijk is. De verklaringen die door de respondenten zijn opgenomen en vastgelegd, geven nadrukkelijk het competitieve aspect weer. Waarbij ook nadrukkelijk wordt aangegeven dat het niet gaat om het misgunnen en jaloezie lijkt ook erg ver te gaan. Wel is er een groep mannen die in meer of mindere mate bagatelliseert. Een ieder moet voor zich uitmaken wat ‘erger’ is.

Dezelfde sexy

Een verschil is aan te geven tussen mannen versus mannen en vrouwen versus vrouwen. Hoewel mannen competitiever zijn, ligt het percentage dat minder functioneert lager als ze van een andere man verliezen dan wanneer ze van een vrouw verliezen. Bij vrouwen onderling is dit juist andersom. De respondenten geven aan dat mannen gemakkelijker van hun soortgenoten verliezen, het minder erg vinden. “Als iemand beter is, dan is die gewoon beter.” is de opmerking van enkele mannen, volgens een van de onderzoeken.

Tot slot

Is het gewoon leuk te weten of kan je er ook nog wat mee? Mogelijk alleen leuk en bevestigt het wat ‘vooroordelen’ over mannen versus vrouwen. Als we spreken over hoe clichés in de wereld komen, dan kan dit er aan meehelpen. Overigens is de noot van de onderzoeker wel aardig, hij geeft aan dat het percentage mensen beduidend lager zou zijn, als het niet anoniem zou zijn gegaan. Er voor uit durven komen, is nog steeds een lastige zo blijkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema tafeltennisOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema tafeltennisOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema tafeltennis. Van 28 juli tot en met 8 augustus 2012 wordt er tafeltennis gesp…
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema beachvolleybalOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema beachvolleybalOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema beachvolleybal. Van 28 juli tot en met 9 augustus 2012 worden er beachvolleyb…
Wat willen mannen in een relatie?Wat willen mannen in een relatie?Wat willen mannen in een relatie? Wat doet ze besluiten om een verhouding serieus te nemen en zich vast te leggen? Natuu…
Vriendschap tussen man en vrouwVriendschap tussen man en vrouwPlatonische vriendschappen welteverstaan. De meningen lopen uiteen als je de vraag neerlegt. Er is een grote groep mense…
Verklaring vreemdgaanVerklaring vreemdgaanVreemdgaan is een natuurlijke drift, vol met passie en hartstocht. Vreemdgaan wordt sterk veroordeeld. Toch zijn er veel…
Bronnen en referenties
  • Ph. Carter - University of Massachusetts

Reageer op het artikel "Mannen en vrouwen versus succes"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!