InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Kernreflectie en kernkwaliteiten

Kernreflectie en kernkwaliteiten

De laatste jaren is de positieve psychologie in opkomst. Een positieve kijk op het leven, positieve gevoelens en het beste bereiken lijken het hoofddoel geworden te zijn. Kernreflectie is een onderdeel van de positieve psychologie die in gaat op de kernkwaliteiten van ieder mens.

Kernreflectie en kernkwaliteiten

Bij kernreflectie kijk je naar de kernkwaliteiten van mensen. Je leert om je eigen kernkwaliteiten te benoemen, maar ook om ze te zien bij een ander. Het is een onderdeel van de positieve psychologie, deze gaat uit van de kwaliteiten en talenten van elk mens. Je beschikt over vele kernkwaliteiten en deze kun je ontwikkelen door ze positief te benaderen.

Door kernreflectie leer je jezelf kennen. Je leert hoe je zelf bent, hoe je je inzet voor jezelf en voor anderen, maar ook wat je voelt. Je leert om te kijken waarom je bepaalde keuzes maakt en hoe het komt dat je op een bepaalde manier handelt. Je leert je binnenste ik en dus je kern kennen.

Wat is kernreflectie?

Kernreflectie is een manier van reflecteren. Dit reflecteren heeft verschillende lagen. Het model wat hiervoor gebruikt wordt, wordt ook wel het ui-model genoemd. Aan de buitenkant van het ui-model zit gedrag: dat wat een ander ook ziet. Daarna komen de competenties of eigen dat wat je kunt. Bij elke laag ga je een stukje dieper en kom je bij waar je in gelooft. Nog een stap dieper kom je bij je eigen identiteit en de manier waarop je jezelf ziet. In de binnenste laag van de ui zit de betrokkenheid: waar doe je het voor? Bij kernreflectie gaat het voornamelijk om de binnenste lagen van de ui. Je wilt door te reflecteren kijken waar je in gelooft, hoe je jezelf ziet en vooral waarom je iets doen en dus welke kernkwaliteit er achter jouw gedrag zit.

Als je alle lagen hebt doorlopen en dit samen komt ontstaat er flow. Flow is een gedrevenheid die de motivatie versterkt en hierdoor ga je sneller en diepgaand leren. Je hebt geen belemmeringen meer omdat het vanuit jouw binnenste komt. Je doet het met plezier, motivatie en vooral met een positieve blik. Je kernkwaliteiten worden dan ook goed zichtbaar in het handelen.

Wat zijn kernkwaliteiten?

Kernkwaliteiten zijn de kwaliteiten die aangeboren zijn en die je helpen om alles uit je leven te halen. Voordat je deze goed kunt inzetten, moet je weten wat jouw kernkwaliteiten zijn. Door middel van kernreflectie en het benoemen van kernkwaliteiten bij jezelf en bij de ander kun je leren om jouw eigen kernkwaliteiten te herkennen. Het zelfbewustzijn wordt groter en hierdoor ga je begrijpen waarom je op een bepaalde manier handelt.

Waarom kernreflectie?

Kernreflectie geeft een positieve insteek in jouw eigen leven, maar ook in dat van anderen. Door kernkwaliteiten bij een ander te benoemen leg je de focus op het positieve van een ander in plaats van op het negatieve. Dit versterkt een positieve sfeer en omgang met elkaar. Door dit jezelf aan te leren, zul je merken dat je op een hele andere manier naar de wereld gaat kijken. Het krijgt veel meer kleur en vrolijkheid. Als mens zijn wij geneigd om ons te focussen op de dingen die niet goed gaan, de dingen die beter kunnen en de dingen die anders moeten. Door kernkwaliteiten bij onszelf en bij de ander te leren zien, worden de negatieve dingen minder belangrijk en zal de focus langzaam verschuiven naar al het mooie wat er bij jezelf en de ander te zien is.
© 2013 - 2019 Iris1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
KernkwaliteitenKernkwaliteiten zijn eigenschappen van iemand die diegene zo uitstraalt en uitdraagt dat het echt bij hem/haar hoort. De…
Een visie op emoties: Broaden-and-build theorieDe broaden-and-build theorie van Barbara Fredrickson gaat er van uit dat positieve en negatieve emoties verschillend zij…
Het kernkwadrant; kernkwaliteiten, valkuilen en uitdagingenHet kernkwadrant; kernkwaliteiten, valkuilen en uitdagingenDoor middel van het opstellen van een kernkwadrant kan een persoonlijkheid worden samengevat; waar liggen de sterktes en…
Wat is positieve psychologie?Wat is positieve psychologie?Positieve psychologie wordt vaak verward met het ontkennen van negatief gedrag en wordt vaak bezien in een zweverige sfe…
Bronnen en referenties
  • Evelein, F. & Korthagen, F. (2011) ,Werken vanuit je kern, Haarlem: uitgeverij Nelissen.
  • Leimon, A. & McMahon, G. (2009), Positive Psychology For Dummies, Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons.

Reageer op het artikel "Kernreflectie en kernkwaliteiten"

Infoteur: Iris1991
Gepubliceerd: 09-07-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!