Supermarkten gebruiken psychologie om u te verleiden
Supermarkten gebruiken psychologie om hun klanten tot het kopen van meer producten te verleiden. Vaak hebt u als klant daar helemaal geen idee van, maar het werkt wel. Veel klanten komen met meer producten uit de supermarkt, dan ze gedacht hadden daar “even” te halen. Vaak gaat het bovendien om producten die u niet echt nodig had, maar die u tijdens het voorbijgaan zag liggen en erg aantrekkelijk leken, of die u al een tijd niet meer in huis gehad had. Vooral als u zonder boodschappenbriefje de winkel in gaat, loopt u gevaar om met producten thuis te komen die u eigenlijk niet nodig had. Hoe krijgt de supermarkt dat voor elkaar?
De strategie en psychologie van de supermarkt
Klanten komen meestal met een bepaald doel voor ogen in de supermarkt van hun keuze. Velen hebben zelfs een lijstje voor de nodige boodschappen. Ondanks dat komen veel klanten toch met meer producten de winkel uit, dan er op hun lijstje staan. De verklaring is eenvoudig. Supermarkten hebben verschillende psychologische strategieën om hun klanten tot de aankoop van meerdere producten te verleiden.
Het manipuleren van klanten is gangbaar
Op diverse manieren manipuleren ze het gedrag van u als klant om er zo voor te zorgen dat u langzamer loopt, regelmatig blijft staan en op die manier de producten binnen uw bereik beter bekijkt en tevens, door de manier van presenteren, ook verleid wordt tot de aankoop ervan. Niets ligt “zomaar” in het schap. Over de plaats van elk product is goed nagedacht.
Supermarkten zijn doelmatig ingericht
Supermarkten richten hun winkel zo doelmatig mogelijk in. Het gaat daarbij echter niet alleen om de samenstelling van de vlees- brood- en zuivelproducten, maar ook om de plaats van de houdbare producten. Zo liggen de lekkere producten altijd heel aantrekkelijk op ooghoogte. De producten die iedereen slechts af en toe nodig heeft, liggen vaak heel laag. Denk bijvoorbeeld aan blikjes tomatenpuree, goedkope blikken ananas, enzovoort. Sauzen en soepen liggen meestal beter in het blikveld, want daar wordt ook beter aan verdiend.
Zoete en zoute lokkertjes liggen op ooghoogte
Snoep, chips, enzovoort liggen eveneens ongeveer op ooghoogte. Het zijn de producten, die iedereen verleiden tot lekker eten, snoepen, koffie drinken en thee drinken met een lekker koekje. De schappen met de noodzakelijke poetsmiddelen, toiletpapier, keukenpapier, en dergelijke liggen meestal aan het einde van de weg door de supermarkt. Daar kan immers niemand mee verleid worden, maar zelfs daar is over de plaats van de verschillende producten goed nagedacht.
Supermarkten verleiden hun klanten tot langzamer lopen
Bijna alle supermarkten richten graag vertragingszones in. Al direct bij de ingang van de supermarkt staan er producten in de aanbieding die speciaal de aandacht trekken door een lekkere geur (denk aan brood en gebak) een lagere prijs of door iets extra’s erbij. Bij de ene supermarkt is dat een koelvak met lekkere salades, koude schotel, enzovoort, bij de andere supermarkt worden meteen aan het begin al de verse groenten en fruit aangeboden, terwijl een derde begint met de aanbieding van mooi uitgestalde chocolade en bonbons.
De klant mindert vaart
De klant blijft er meteen even bij staan of zal er minstens een ogenblik de pas voor inhouden om te kijken. Dat zorgt ervoor dat de eventuele haast van de klant bij het binnenkomen al meteen tot een lager punt gemanipuleerd wordt. Zo wordt al meteen voorkomen dat de klant niet alleen voor dat ene product de winkel in rent, het product neemt en rechtstreeks naar de kassa komt, maar de tijd neemt om rond te kijken.
Bepaalde muziek gebruiken met een bedoeling
Ook de muziek heeft bewust invloed op de klanten. Zo zal een supermarkt nooit enorm snelle muziek laten horen. Opgewekte muziek met een snelle maat zal de klant onbewust sneller doen doorlopen, waardoor deze ook sneller aan de kassa is. De muziek bij de supermarkt is er echter op uitgezocht om de klant tot rust en “aangenaam verpozen” te bewegen, waardoor deze op zijn gemak de winkel doorwandelt en ondertussen de tijd neemt om rond te kijken.
Steeds meer gratis hapjes, thee en koffie
Steeds meer supermarkten zetten bij de vleesafdeling bijvoorbeeld plakjes worst op een schaaltje voor het grijpen klaar, zodat de klanten kunnen proeven en dan hopelijk een pakje van dat boterhamvlees extra mee naar huis nemen. Bij de afdeling kaas en brood gebeurt vaak hetzelfde. Er staat tevens meestal wel een koffiezetapparaat klaar waar de klant gratis koffie of thee kan krijgen. Ook dat vertraagt en zorgt ervoor dat u langer in de winkel blijft dan u van plan was. Dicht bij het apparaat staan bovendien vaak lekkere dingen die u tijdens het drinken beter kunt bekijken en misschien wel extra mee naar huis neemt.
Een heerlijke geur van verse producten
De geur van vers gebakken brood komt u bij de broodafdeling meestal al tegen. Ook die geur is onderdeel van de supermarktpsychologie. Ze verleidt tot een langer verblijf bij de broodafdeling en een groter honger gevoel, waardoor u als klant misschien iets meer brood meeneemt dan u oorspronkelijk van plan was.
Ook proefdagen van groothandels proberen u te verleiden
Groothandels, zoals de Sligro, organiseren voor de feestdagen soms zelfs een proefdag, waarop hun klanten kleine porties kunnen proeven van diverse producten die door koks zijn klaargemaakt. Op die manier kopen klanten vaak producten die zij voorheen nog nooit gekocht en zeker nooit geproefd hadden.
Voorgesneden groenten en fruit
Het gemak dient de mens en dus worden er steeds meer voorgesneden groenten en fruit in de supermarkten aangeboden. Dat fruit en die groenten zijn vaak een aantal malen duurder dan de verse versie ervan. Vergelijkt u bovendien de hoeveelheid gesneden sla met de hoeveelheid sla die u uit een krop haalt, dan is het verschil in prijs per hoeveelheid al snel duidelijk. Daarnaast is de voorgesneden groenten misschien wel dagvers gesneden, maar ligt toch al een aantal uren gesneden in het licht en is minder vers dan de intacte versie.
Aanbiedingen bij de kassa horen bij de psychologische strategie
Bij de kassa vindt u altijd aanbiedingen. Ook dat is een psychologische strategie van de supermarkt. U staat er immers af en toe te wachten voordat u geholpen wordt en kijkt dan automatisch rond. De verleidelijke aanbiedingen staan dan meteen in uw blikveld. Sommige supermarkten zetten er zelfs een kleine diepvries neer, zodat er ijsjes aangeboden kunnen worden. Vooral klanten die met kinderen komen winkelen, zullen hierdoor sneller met een ijsje de winkel verlaten.
Eigen merk van de supermarkt
Producten van het eigen merk staan altijd op ooghoogte in de schappen van de supermarkt. Op die producten verdient de supermarkt het meest. Merkproducten staan er vaak onder of helemaal bovenop, waar de klant dus moeite voor moet doen om ze te vinden en te pakken.
Let goed op de trucs
Als u nu als klant weet, welke trucs de supermarkt op u loslaat, kunt u er ook iets aan doen om uw eigen gang te gaan. Neem bijvoorbeeld altijd een boodschappenlijstje mee en haal alleen wat daarop staat. Bekijk thuis de aanbiedingen in de folders en neem daarvan alleen datgene dat goedkoper is dan gewoonlijk en wat u toch altijd al gebruikt.
Bouw weerstand op
Laat u niet te snel verleiden door aanbiedingen van producten die u anders nooit in huis hebt en kijk in de supermarkt ook eens onder in de schappen, want daar liggen meestal de goedkopere producten die vaak van even goede kwaliteit zijn als de producten die op ooghoogte liggen.
Nooit met een lege maag boodschappen doen
Ga nooit met honger op pad. Zorg dat u met een gevulde maag boodschappen gaat doen, zodat u niet al te snel voor iets lekkers bezwijkt. Met een lege maag lijken alle lekkere etenswaren nog veel aantrekkelijker. U loopt het risico dat u meer koopt dan u van plan was. Met een gevulde maag kunt u verleidelijke etenswaren gemakkelijker weerstaan. Op die manier kunt u uw uitgaven beter binnen de perken houden.