InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Bijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvuller

Bijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvuller

Bijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvuller Veel jongeren hebben een bijbaan in de supermarkt. Het gaat vooral om 15 en 16-jarigen, aangezien zij goedkope krachten zijn. In de supermarkt zijn er verschillende functies, zoals caissière en vakkenvuller. Daarnaast is het mogelijk om carrière te maken tot afdelingsleider. Wat zijn de verdiensten van een bijbaan in de supermarkt? Welke werkzaamheden moet je precies verrichten als je een bijbaan in de supermarkt hebt?

Bijbaan in de supermarkt

Supermarkten hebben meestal de voorkeur voor jonge scholieren, die 15 of 16 jaar zijn. Die zijn namelijk relatief “goedkoop”. Zij krijgen twee tot drie tijdelijke contracten en na deze contracten zijn ze “te duur” geworden en wordt het contract niet meer verlengd. Een groot voordeel van werken in een supermarkt is dat er in vrijwel ieder dorp of stad wel enkele supermarkten te vinden zijn. Werken bij de Jumbo, de C1000, de Plus, de Aldi, Lidl of Albert Heijn? Het is allemaal mogelijk.

Bijbaan vakkenvuller

Een bijbaan als “Vakkenvuller” wordt ook wel aangeduid als “vulploegmedewerker”. Het vullen van de supermarktschappen lijkt makkelijk, maar gaat volgens een bepaalde strategie waar het management goed over nagedacht heeft, namelijk volgens het FIFO-principe (First In First Out). Producten die al langer in het schap staan, moeten naar voren worden geplaatst vanwege de beperkte houdbaarheidsdatum.

Werkzaamheden vakkenvuller

  • De schappen in de winkel/supermarkt bijvullen
  • Het helpen van klanten
  • Het oplezen van cijfercodes als de streepjescode ontbreekt bij de kassa
  • Het uitladen van vrachtwagenlevering

Bijbaan caissière of kassamedewerker

Een caissière bedient de kassa in een winkel of supermarkt. In een supermarkt is deze functie meestal bestemd voor de vrouwelijke medewerkers. De meeste kassa’s zijn voorzien van een automatische rekenmachine en streepjescodescan. Daarom is het geen vereiste goed te kunnen rekenen. Het werk van een caissière in de supermarkt bestaat dan ook voornamelijk uit het scannen van de producten en het wisselen van de hoeveelheid geld die door de kassa is berekend. Je kunt als caissière aan de slag vanaf 16 jaar.

Werkzaamheden caissière

  • Het scannen van producten
  • Afrekenen, wisselgeld teruggeven
  • Vragen van klanten beantwoorden

Bijbaan Medewerker broodafdeling

Naast de functies als caissière en vakkenvuller zijn er andere bijbaantjes mogelijk, zoals medewerker broodafdeling. Een medewerker broodafdeling helpt bij het bakken van vers brood. Tevens snijdt hij of zij het brood (met de machine), verpakt het en zet het op een aantrekkelijke manier in de schappen. Een groot voordeel van een functie als “medewerker broodafdeling” is dat je de halve dag kunt genieten van de heerlijke geur van versgebakken brood. Ideaal, toch? Voor een functie als medewerker brood moet je minstens 16 jaar zijn.

Medewerker slagerij

Er zijn ook nevenfuncties zoals “medewerker slagerij”. De werkzaamheden zijn ondersteunend van aard en bestaan uit het snijden van vlees, het bewerken van vlees (bijvoorbeeld het maken van gehakt), vlees op een aantrekkelijke manier in de schappen leggen en lichte schoonmaakwerkzaamheden.

Verdiensten bijbaan supermarkt

Met een bijbaan in de supermarkt verdien je doorgaans het minimum jeugdloon. Maar naarmate je er langer werkt, stijgt je loon. Er zijn namelijk "ervaringsschalen" ingevoerd in de nieuwe CAO. Dus hoe meer ervaring, hoe hoger je salaris. Zo kan een jongere van 17 jaar met een ruime ervaring meer verdienen dan een nieuwe medewerker van 20 jaar zonder ervaring.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvuller"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Bijbanen studenten
Schrijf mee!