Supermarktpsychologie
Supermarkten willen natuurlijk dat klanten veel boodschappen doen. De supermarkt zal er dan ook veel aan doen om een klant meer te laten kopen. De marketing in de supermarkt zorgt ervoor dat een klant onderbewust meer koopt dan de bedoeling was. Onderbewust worden namelijk besluiten genomen zonder dat iemand zich daar van bewust is. Supermarkten spelen in op de onbewuste besluitvorming van de klanten.
Karretjes
Het begint al met de karretjes. Er zijn naast de gewone karren ook boodschappenmandjes en er zijn zogenaamde trekkarretjes. De meeste klanten zullen kiezen voor de gewone kar voor de grote boodschappen, of voor een trekkarretje voor de dagelijkse boodschappen. De trekkarretjes zijn echter groter dan de normale mandjes, waardoor er meer inpast, zonder dat je het gevoel hebt dat je meer koopt. Bovendien trek je de karretjes achter je aan, waardoor je niet constant in de gaten hebt hoeveel je precies koopt. Je zal hierdoor dus meer kopen.
Afgeprijsde artikelen in een mand
Vaak staat er vlak bij de ingang van de supermarkt een mand of een krat met allemaal koopjes erin. Het liefst staat er ook nog een bordje bij waarop staat dat er veel korting op de producten gegeven wordt en dat het een Op=Op aanbieding is: het is nu of nooit! Dit geeft aan dat er snelheid geboden is om te beslissen en vaak zal een klant het product dan meenemen: zo’n koopje krijg je nooit meer.
Groenten en fruit
De supermarkt begint vaak met een groente- en fruitafdeling. Helemaal niet handig, want je zou beter met de zware dingen kunnen beginnen zoals flessen limonade of zuivel, toch? Echter doen de supermarkten dit niet voor niets. Als je begint met groente en fruit, heb je het idee dat je al iets gezonds hebt gekocht. Dit zorgt ervoor dat je een goed gevoel krijgt over jezelf, waardoor je makkelijker ook iets ongezonds zal gaan kopen.
Nepaanbiedingen
Vaak zal er een grote mand staan met allerlei producten erin. Omdat er zoveel producten worden gepresenteerd, buiten de schappen, neem je vaak aan dat het een aanbieding is. Dit is echter niet altijd het geval.
Aanbiedingen zonder euroteken
Bij reclames zal er vaak geen euroteken gebruikt worden. Er zal bijvoorbeeld staan: ‘NU: 1,39’. Onbewust wordt er namelijk door het zien van een euroteken door de hersenen een pijnprikkel geactiveerd. Door de onbewuste pijnprikkel zal je het artikel niet kopen. Door het weglaten van het euroteken, is de pijnprikkel er niet en zal je eerder geneigd zijn om het artikel te kopen.
Hoog, laag
Op ooghoogte zal de supermarkt zijn dure producten zetten. Je loopt dan langs het schap en denkt: oh ja, pasta, en neemt dan vaak de pasta op ooghoogte mee. Laag in de schappen staan de goedkopere merken. Ook zal de klant eerder geneigd zijn om producten te kopen met lachende gezichten op de verpakking.
Proeven
Heerlijk even wat proeven in de supermarkt. Ook weer zo’n goede marketingtruc van de supermarkt. Door iemand iets te laten koken, zorg je ervoor dat er een lekkere lucht in de supermarkt hangt, waardoor mensen meer gaan kopen. Een andere reden waarom een supermarkt dit doet is omdat je vindt dat iemand iets aardigs voor je heeft gedaan. Iemand heeft immers iets lekkers voor je klaargemaakt en dat aan jou gegeven. Onbewust heb je hierdoor een band met de persoon opgebouwd en zal je het moeilijker vinden om iets niet van hem te kopen.
Complementaire opstelling
Supermarkten zetten producten die elkaar aanvullen bij elkaar. Ze zullen deze producten echter nooit tegelijkertijd in de aanbieding doen. Wanneer bijvoorbeeld de voorgesneden wortelen en uien in de aanbieding zijn, zal de supermarkt er de aardappels en de worst naast zetten. Echter zullen deze producten dan niet in de aanbieding zijn.
Impulsaankopen bij de kassa
Vaak staan bij de kassa nog even wat lekkere (meepak) dingen. Repen chocolade of manden met koekjes of snoepjes. Als je toch staat te wachten bij de kassa is het moeilijk om ze te negeren en zal er wellicht wat op de band erbij gezet worden.