InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hypnotherapie: hoe kun je leren iets vergeten?

Hypnotherapie: hoe kun je leren iets vergeten?

Hypnotherapie: hoe kun je leren iets vergeten? Hoe je een bepaalde gebeurtenis in je leven je herinnert, bepaalt in grote mate hoe je gebeurtenissen in de toekomst ervaart. Een hypnotherapeut kan je leren om je onder trance een herinnering te laten terugkeren en deze positiever te maken. Een gebeurtenis zal nooit volledig correct herinnerd worden. Je beschikt zelf over een groot vermogen om de wijze waarop je een herinnering ervaart te veranderen. Hoe kan een hypnotherapeut je hiermee helpen?

De invloed van een herinnering

Je vermogen om te vergeten kan een grote rol spelen in de therapie. Hoe je gebeurtenissen in de toekomst ervaart, wordt bepaald door de manier waarop je soortgelijke situaties uit het verleden herinnert. Als je bijvoorbeeld een paar pijnlijke behandelingen bij de tandarts hebt gehad, zul je bij een toekomstige zelfde behandeling denken dat dit ook pijn zal doen. De consequentie is dat je de volgende behandeling als pijnlijk en akelig zult ervaren. Als je in staat bent om de pijn van de voorgaande behandelingen te vergeten, hoef je niet onnodig gespannen de volgende behandeling te ondergaan en is de kans dat je minder pijn zult ervaren.

Herinnering vergeten

Als je hypnotherapeut aangeeft dat het beter voor je is om iets te vergeten, zal hij dat waarschijnlijk doen door te suggereren dat je het gewoonweg moet vergeten. Omdat je gemotiveerd bent om dat te doen staat je onderbewustzijn daar open voor. In sommige gevallen kan de hypnotherapeut dit proces doorlopen door het uitwissen te visualiseren.

Er kan iets gebeurd zijn in je verleden dat je wilt vergeten. Leren omgaan met de emoties die bij de herinnering horen, is soms te moeilijk en het is dan gezonder voor je om het te vergeten. Op deze manier kun je de herinnering samen met de hypnotherapeut terughalen zonder de pijn of ongemak te voelen. Ook als je de gebeurtenis bewust vergeet, zijn de emoties erover nog steeds aanwezig in je onderbewustzijn. Deze kunnen zorgen voor allerlei klachten.

Tijdens de sessie

Een andere situatie waarbij je vergeetachtigheid kunt ervaren is wanneer je uit een trance komt en je niet herinnert wat er tijdens de sessie gebeurd is. Dat kan zijn omdat:
  • Er sprake is van een reactie op een diepere trance
  • Je hypnotherapeut vroeg je te vergeten wat er in de sessie is gebeurd

Het mag vreemd lijken dat je hypnotherapeut je vraagt om onder trance gebeurtenissen te vergeten. Dit gebeurt met een reden, want de hypnotherapeut probeert je voor iets te beschermen. Het kan zijn dat de therapeut voelt dat als je uit de trance komt, dat de herinnering alles ongedaan maakt wat de sessie opgeleverd heeft.

Als de herinnering terug komt

Ondanks dat je waarschijnlijk vergeet wat er gesuggereerd werd te vergeten, is de kans groot dat de herinnering geleidelijk aan weer terugkeert. Je ontdekt dan waarschijnlijk dat de beleving van de herinnering is veranderd: deze is positiever geworden.

Kun je echt vergeten?

Het is niet mogelijk om iets te vergeten als je er niet volledig achter staat. Je moet volledig bereid zijn om iets te vergeten. Samen met je therapeut word je naar een uiteindelijke doelstelling gebracht. Het resultaat is dat je onbewuste geest meewerkt om je te laten vergeten.

Een herinnering vervangen

Als je iets kunt vergeten is het ook mogelijk om het gat dat dan ontstaat te vullen met een andere herinnering of een positievere herinnering. Een mens beschikt over een groot vermogen om de manier waarop je een gebeurtenis herinnert te veranderen. Er zijn maar weinig mensen die een 100% correcte herinnering hebben. Vraag hetzelfde verhaal maar eens aan verschillende mensen; je krijgt evenveel varianten te horen als er mensen zijn. Een herinnering bestaat uit een aantal fragmenten van de gebeurtenis. Deze komen naar voren als je een herinnering ophaalt uit je geheugen.

De hypnotherapeut kan deze onderdelen van een herinnering gebruiken om je probleem op te lossen. Door de originele herinnering met de ontbrekende delen terug te halen, stelt hij je in staat herinneringen te creëren door middel van suggestie en visualisatie. Er zal geen verandering bewerkstelligd worden waar jij niet achter staat. Van tevoren worden duidelijk de zaken doorgesproken en zal er gevraagd worden hoe je de herinnering wilt ervaren.

Oude herinneringen

Een oude herinnering vervangen door een geheel nieuwe is erg moeilijk. De techniek werkt het best wanneer veranderingen subtiel worden doorgevoerd. Als je al je hele leven bang bent voor water en je hebt als kind zijnde een ervaring gehad dat je bijna bent verdronken, is het mogelijk de herinnering te veranderen waardoor je de volgende keer in het water rustig en ontspannen blijft. Waarschijnlijk komt de originele herinnering terug nadat hij is vervangen. Maar omdat je er op een positieve, speelse manier mee omging, is de beleving ervan totaal veranderd.
Gerelateerde artikelen
Wat is 'Hypnotherapie'?Wat is 'Hypnotherapie'?Hypnotherapie is het inzetten van hypnose als middel tegen psychische en lichamelijke klachten. Ook kan hypnotherapie wo…
Herinneringen handig bewarenWeet jij nog precies wat je op je vorige vakantie allemaal gedaan hebt? En het jaar daarvoor? Waarschijnlijk zijn de her…
Wat een hypnotherapeut doetWat een hypnotherapeut doetEen hypnotherapeut is een therapeut die op een passende wijze werkt aan je probleem en te zoeken naar een oplossing. Elk…
De mogelijkheden van ons geheugenDe mogelijkheden van ons geheugenHet menselijk geheugen, een heel belangrijk en complex systeem. Iedereen weet waarschijnlijk wel hoe belangrijk ons gehe…
Hypnose en hypnotherapie: oplossing of simpele truc?Het woord hypnose is afkomstig van het Grieks ὑπνος en betekent ‘slaap’ waar in de tijd van de…
Bronnen en referenties
  • Boek: hypnotherapie voor dummies, ISBN: 9789043014601

Reageer op het artikel "Hypnotherapie: hoe kun je leren iets vergeten?"

Reacties

Charlotte, 22-09-2017 06:28 #2
Hallo, ik heb een vraag. Sinds een week heb ik mij erop gefocust dat ik constant bewust ben van mijn eigen gedachtes. Dit begon met een soort malen en ben er nu een soort van dwangmatig mee bezig dat ik constant herinnert wordt dat ik denk… ik raak hier van in paniek, bang dat het nooit meer weg gaat. Is het dan ook mogelijk om mijn denkproces weer onbewust te laten worden? Als het ware te laten vergeten dat ik denk.?

De Sutter, 18-09-2014 12:55 #1
Beste, na 19 jaar heeft mijn vrouw me verlaten. De gevoelens waren verdwenen en dit heeft te maken met iets wat ik in deze periode heb gedaan. Ik schaam me er voor. Kan deze nare herinnering worden weggewist, zodoende we samen terug verder kunnen leven en de opvoeding van ons dochtertje gezamenlijk kunnen waarborgen?

beleefde groeten, Jürgen. Reactie infoteur, 19-09-2014
Het ligt geheel aan de impact van deze herinnering. Of u het kunt leren vergeten is zo lastig aan te geven. Misschien kan hypnotherapie helpen om het een plekje te geven en dan verder te gaan met het leven. Als ik u was, zou ik contact opnemen met een hypnotherapeut, uw probleem iets uitgebreider uitleggen en dan bekijken of deze therapie zinvol is voor u.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 21-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!