InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ASMR, een nieuwe bevinding binnen de wetenschap?

ASMR, een nieuwe bevinding binnen de wetenschap?

ASMR, een nieuwe bevinding binnen de wetenschap? Sinds kort houdt onderzoek zich bezig met het fenomeen ASMR, ook wel Autonomous Sensory Meridian Response genoemd. Deze nieuwe term is pas recent onder de mensen bekend en onderzoek staat dan ook nog in de kinderschoenen. ASMR wordt in dit artikel zoveel mogelijk besproken. Wat houdt ASMR in? Is het wel veilig? Weetjes, feitjes en andere dingen die uit onderzoeken of ervaringen van mensen zelf tot nu toe gebleken zijn komen naar voren. Het artikel wordt afgesloten met een aantal tips om zelf ASMR te kunnen ervaren.

Wat is ASMR?

Autonomous Sensory Meridian Response (ASMR) is een fysieke sensatie die zich karakteriseerd door een plezierige tinteling. Dit gevoel doet zich onder andere voor bij het zien van een bepaalde video of het gevoel dat je krijgt wanneer iemand je op een bepaalde manier aanraakt, denk aan het laten borstelen van je haar. Naast deze twee voorbeelden zijn er nog veel meer externe 'triggers' die ervoor kunnen zorgen dat jij een zogezegd ASMR ervaart. Maar ook interne triggers kunnen ervoor zorgen dat iemand ASMR ervaart. Deze kenmerken zich door bepaalde gedachten of gedachtepatronen die specifiek bij iemand horen.

Onderzoek, tot nu toe

Tot dusver is er al het één en ander ontdekt over hoe ASMR wordt veroorzaakt, wanneer en in wat voor situaties mensen ASMR kunnen ervaren. Daarnaast is het enigszins uit te leggen hoe ASMR wordt ervaren. Het blijkt ook dat sommige mensen ASMR niet kunnen ervaren, terwijl anderen er juist heel gevoelig voor zijn. Toch, zoals al eerder verteld, staat ASMR nog in de kinderschoenen wat betreft onderzoek. Er valt dan ook nog heel veel te onderzoeken op dit gebied.

Onderzoek, voor de toekomst

Duidelijk is dat er meer bekend moet worden over ASMR. De precieze werking van de hersenen met betrekking tot ASMR moet verder onderzocht worden. Dit kan gedaan worden door fMRI-scans te maken of transcraniële magnetische stimulatie uit te voeren onder mensen die ASMR ervaren in vergelijking met mensen die dat niet doen. Antwoorden op bepaalde vragen moeten gevonden worden. Is ASMR nuttig voor mensen die lijden aan bepaalde aandoeningen, zoals bijvoorbeeld depressie of angststoornissen? Zo ja, dan kan overwogen worden om dit mee te nemen in de therapieën die aan dit soort mensen gegeven worden. Is het niet verslavend? En is (een teveel aan) ASMR niet schadelijk voor de mens? Dit is misschien wel de belangrijkste vraag waar een antwoord op gevonden moet worden alvorens er verder onderzoek naar ASMR wordt gedaan.

Tips om ASMR zelf te ervaren!

  • Zoek naar rustgevende video's op een videokanaal zoals youtube. Als je zoekt op de term ASMR in de zoekbalk kun je genoeg vinden
  • Ook video's waarbij schoonheidsbehandelingen of kappersbehandelingen worden gedaan kunnen ASMR opwekken
  • Zelf naar de kapper gaan is natuurlijk ook een idee, maar mocht je daar geen tijd, geld of zin in hebben dan kun je altijd iemand (een vriendin, je moeder, je partner) vragen die je haar wilt borstelen
  • Aanrakingen op het hoofd of de rug kunnen ook ASMR veroorzaken. Vraag je partner om een massage of koop een hoofdmassage Spin
  • Kunst kan bij sommigen ook ASMR opwekken. Bezoek een museum!
  • Bekijk foto's op het internet die je een feel-good gevoel geven. Een site die veel mooie foto's aanbiedt is pinterest
  • Luister naar muziek! Je kent vast wel het gevoel dat je van sommige liedjes geen genoeg kan krijgen
© 2013 - 2019 Lucia92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is psychologie?Psychologie is een veel besproken onderwerp de laatste jaren, maar wat houdt het nou eigenlijk in? Definitie: Psychologi…
Felle discussie over buitenzintuiglijke waarnemingCritici willen het niet hebben over buitenzintuiglijke waarneming totdat alles bekend is van wat er over te weten valt.…
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, UniversiteitVeel studenten kiezen ervoor om psychologie te gaan studeren. Meer kennis over de beweegredenen van mensen is vaak de re…
Inloggen en overboeken met de e.dentifier2 van ABN AMROInloggen en overboeken met de e.dentifier2 van ABN AMROIn het tijdperk waarin elektronica steeds belangrijker wordt is het belangrijk dat mensen ook weten hoe ze online moeten…

Reageer op het artikel "ASMR, een nieuwe bevinding binnen de wetenschap?"

Infoteur: Lucia92
Gepubliceerd: 02-01-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!