InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Linkse politieke partijen

Linkse politieke partijen

Linkse politieke partijen Linkse politieke partijen in Nederland zijn onder andere GroenLinks en de SP. Linkse partijen zijn voorstander van de verzorgingsstaat. Zij vinden dat de overheid op moet komen voor zwakkeren in de samenleving.

Politiek spectrum

Een politiek spectrum is een manier om verschillende politieke opvattingen te classificeren. De bekendste indeling is een schema van politiek links tot politiek rechts. Links is progressief; rechts conservatief. Toch is het niet eenvoudig om partijen in te delen. Een partij kan op sommige punten behoudend zijn, maar op andere vlakken een progressief standpunt innemen.

Wat willen linkse politieke partijen?

Linkse partijen willen de samenleving veranderen, omdat ze die onrechtvaardig vinden. Ze zijn progressief, oftewel vooruitstrevend. Ze vinden dat de overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen en op moet komen voor de zwakkeren in de samenleving.

“Links” is voorstander van meer gelijkwaardigheid, een eerlijke verdeling van kennis, inkomen en macht, bescherming van de zwakkeren in de samenleving en een actieve rol van de overheid. Rechtse partijen daarentegen vinden dat er zoveel mogelijk moet worden overgelaten aan het particulier initiatief. Bij rechts heeft de overheid de rol van beschermer van de vrijheid.

Visie van linkse partijen

  • Staatsbemoeienis op sociaaleconomisch gebied
  • Goed sociale zekerheidsstelsel, geen bezwaar tegen belastingverhoging om zo te sociale zekerheid te financieren
  • Wantrouwen ten aanzien van de vrije marktwerking in het bedrijfsleven
  • Ondersteunen van minderheden, bijvoorbeeld door “positieve discriminatie”
  • Nivellering: de kloof tussen arm en rijk moet gedicht worden
  • Meer geld uitgeven aan ontwikkelingshulp
  • Niet teveel geld uitgeven aan de verdediging: een klein leger
  • Verzorgingstaak voor de overheid: linkse partijen zijn voorstander van de verzorgingsstaat
  • Democratisering in het bedrijfsleven: medezeggenschap en inspraak voor het personeel

Linkse politieke partijen in Nederland

De volgende politieke partijen worden tot links gerekend in Nederland:
  • Socialistische Partij (SP)
  • GroenLinks (GL)
  • Partij voor de Dieren
  • Partij van de Arbeid (PvdA)

D66 wordt tot “centrumlinks” gerekend. De ChristenUnie is in sociaal en in economisch opzicht “linkser” dan andere confessionele partijen, maar is ten aanzien van “gezag” en “normen en waarden” eerder rechts. Daarom is het niet eenvoudig om de CU in het links-rechtsschema te positioneren.

Extreem-links

De term “extreem-links” wordt gebruikt voor partijen die er niet voor terugdeinzen fysiek geweld te gebruiken om hun linkse standpunten te verdedigen. Maar in het westen worden communistische partijen ook als “extreem-links” aangeduid, omdat ze zich aan het linkse uiteinde van het politieke spectrum bevinden. Zij willen dat het land wordt bestuurd door één partij of door één persoon. De bedrijven en productiemiddelen komen dan in handen van de overheid en de winst wordt verdeeld onder de bevolking.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Linkse politieke partijen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!