InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Wat is een minderheidskabinet?

Wat is een minderheidskabinet?

Voor Nederland is het vrij ongebruikelijk, terwijl het in een aantal andere landen heel normaal is: een minderheidskabinet. Er komt meer bij kijken dan alleen het "hebben van een minderheid" in de Tweede Kamer. Wat is een minderheidskabinet, wat is gedoogsteun en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Wat is een minderheidskabinet?

Een minderheidskabinet is een kabinet dat geen meerderheid aan zetels heeft in de Tweede Kamer, een meerderheidskabinet heeft dat wel. De Tweede Kamer heeft 150 zetels, dus de term kan pas worden gebruikt als de politieke partij(en) die het kabinet vormen bij elkaar 75 of minder zetels hebben.

Een minderheidskabinet heeft net als een meerderheidskabinet een regeerakkoord: hierin staat in hoofdlijnen wat het kabinet in de kabinetsperiode van 4 jaar gaat doen.

Wat is gedoogsteun?

Een oppositiepartij kan gedoogsteun geven aan een minderheidskabinet, zodat deze toch het regeerakkoord (sneller) kunnen uitvoeren.

In een gedoogakkoord staat aan welke afspraken in het regeerakkoord deze partij zeker steun moet verlenen. De gedogende partij is wel vrij om andere voorstellen te steunen of juist niet te steunen, en is niet verantwoordelijk voor het uitvoeren van het regeerakkoord.

Wat zijn de voor- en nadelen?

Een minderheidskabinet heeft voordelen, maar zeker ook nadelen.

Voordelen

  • Het kabinet moet actief steun zoeken in de Tweede Kamer, en kan dus niet zomaar dingen besluiten
  • Oppositiepartijen krijgen hierdoor een grotere kans om hun standpunten te vertegenwoordigen.
  • Een kabinet kan sneller worden gevormd, want er is geen meerderheid nodig. Hierdoor kunnen ook relatief kleinere politieke partijen meedoen, bijvoorbeeld in de vorm van gedoogsteun.

Nadelen

  • Bij een krappe meerderheid is er een grotere kans op het vallen van het kabinet
  • Doordat het kabinet steun moet zoeken in de Tweede Kamer, kan dat tot grote vertraging leiden
  • De gedogende partij heeft wel meer macht dan andere oppositiepartijen, maar hoeft uiteindelijk geen verantwoording af te leggen.
  • Een minderheidskabinet heeft meestal ook een minderheid in de Eerste Kamer, waardoor het uitvoeren van het regeerakkoord nog moeilijker wordt.

Buitenland

In landen als Canada, Denemarken, Noorwegen en Zweden komen minderheidskabinetten veel vaker voor dan in Nederland. In Nederland is het gebruikelijk om een meerderheidskabinet te vormen, met het idee dat het kabinet het regeerakkoord sneller kan uitvoeren. In de bovengenoemde landen kan er vaak geen meerderheid worden gevormd door de verschillende standpunten van politieke partijen.
© 2010 - 2019 Ndb312, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De regering en het kabinetDe regering wordt gevormd door de koningin en alle ministers. Het kabinet bestuurt het land en voert het beleid uit. Dez…
Alleenstaande ouderkorting 2012Alleenstaande ouderkorting 2012In 2012 zijn de alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting samengevoegd tot een heffingskor…
Boerkaverbod in Nederland: maximale boete  405,-nieuws uitgelichtBoerkaverbod in Nederland: maximale boete 405,-In Nederland wordt een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding zoals een boerka of nikab ingevoerd, als het…
Afgetreden bewindslieden kabinetten Van Agt (1977-1982)Afgetreden bewindslieden kabinetten Van Agt (1977-1982)Dries van Agt is van december 1977 tot november 1982 minister-president van Nederland. In zijn drie kabinetten zijn in t…
Catshuis-syndroom voorbijmijn kijk opCatshuis-syndroom voorbijHet Catshuis is sedert 1963 de ambtswoning van de minister-president. Jacob Cats heeft het laten bouwen en nam het op 14…

Reageer op het artikel "Wat is een minderheidskabinet?"

Infoteur: Ndb312
Gepubliceerd: 06-08-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!