InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > President van Amerika, G. Cleveland 1885-1889 & 1893-1897

President van Amerika, G. Cleveland 1885-1889 & 1893-1897

Grover Cleveland is tot op heden de enige geweest die twee keer president werd. Na zijn eerste ambtstermijn verloor hij van Benjamin Harrison. Na diens termijn won Cleveland wederom en zal weer een termijn in het Witte Huis. Gedurende zijn tweede ambtstermijn zette een periode van depressie in. Hij was de enige president uit de geschiedenis die trouwde tijdens zijn ambtstermijn.

Algemeen

Grover Cleveland is de enige president die 2 ambtstermijnen heeft vol gemaakt die niet aaneengesloten waren. Hij was zowel de 22e als de 24e president van Amerika. In het voorjaar van 1889 moest hij voor de eerste keer het Witte Huis verlaten, zijn vrouw echter zei tegen de butler: “Let maar op, wij komen terug”.

Hij wordt gezien als de meest belangrijkste president in de periode van Abraham Lincoln en totdat Theodore Roosevelt aan de macht komt. Hij is trouwens de 1e en enige president geweest die in het Witte Huis is getrouwd.

Grover had een massieve gestalte, eigenlijk het postuur van een worstelaar. Hij woog 120 kg, had een stierennek, handen als kolenschoppen en een dubbele kin. Zijn bijnamen waren “Uncle Jumbo”, “Veto Mayor” en “Veto President”.

Grover Cleveland

Op 18 maart 1837 wordt Stephen Grover Cleveland geboren in Caldwell New Yersey. Zijn vader was Richard Falley Cleveland, een dominee van de Presbyteriaanse kerk, zijn moeder was Anne Neal Cleveland. Hij was het 5e kind in een gezin van 9 kinderen. Hij had nog 4 broers en 4 zusters.

Toen hij 16 was stierf zijn vader. Hij moest vanwege geldgebrek stoppen met zijn opleiding. Een oom van hem in Buffalo vraagt hem bij hem te komen wonen. Voor een bedrag van $ 10,-- per maand verzorgde hij de redactie van het “American Short Horn Handbook”. Dezelfde oom liet hem rechten studeren en bezorgde hem een baan bij het advocatenkantoor Rogers, Bowen en Rogers. In 1859 werd hij toegelaten tot de bar. Drie jaar later begon hij zijn eigen advocatenpraktijk.

Ten tijde van de Burgeroorlog kocht hij zijn militaire dienstplicht af. Een Pools immigrant nam voor $ 150,-- zijn plaats in. Gelukkig overleefde deze man de oorlog. Na de oorlog wordt hij in 1870 gekozen tot sherif van Erie County. Hierna volgt een privé praktijk met zijn vrienden Lyman K. Bass en WIlson S. Bissell. In 1882 wordt hij verkozen tot burgemeester van Buffalo.

Cleveland familieman

Rond de jaren 1870 leert Grover Maria Halpin kennen, een 33 jarige weduwe. Grover was niet de enige heer met wie zij contacten onderhield. In 1874 kreeg zij een zoon, zij noemde hem Oscar Folsom Cleveland (Folsom was één van de andere heren, de toekomstige schoonvader van Grover). Ondanks het feit dat er nog meer gegadigden waren die de vader van de jongen konden zijn, heeft Cleveland het vaderschap op zich genomen. Hij was namelijk nog de enige die vrijgezel was, en is zijn levenlang voor de jongen blijven zorgen.

Op 2 juni 1886 trouwt de president met France Folsom. Samen krijgen ze 5 kinderen, namelijk:
  • 1891; Ruth Cleveland, gestorven 1904
  • 1893; Esther Cleveland, gestorven 1980
  • 1895; Marion Cleveland, gestorven 1977
  • 1897; Richard Folsom Cleveland, gestorven 1974
  • 1903; Francis Grover Cleveland, gestorven 1995

Grover Cleveland als president

Grover was president van 1885-1889 en van 1893-1897. Hij sprak de ene veto na de ander uit over de onzin wetten. Hij ging aan de slag met de veteranenorganisatie, door een wet te vetoën die een werkloze veteraan twaalf dollar per maand gaf. Vooral tijdens zijn eerste termijn had hij zijn reputatie als eerlijk man gewaarborgd.

Gedurende zijn tweede termijn zette hij in 1894 tijdens de Pullman staking, troepen in om de staking te breken. In 1893 gingen twee spoorwegmaatschappijen failliet. Dit veroorzaakte “Grote Paniek” en begon een periode van depressie.

Cleveland stond bekend om zijn eerlijkheid. In 1895 hadden planters uit Amerika op Hawaï, met behulp van mariniers, de koningin Lilliukalani afgezet. Toen Cleveland zijn tweede termijn begon, gaf hij het bevel dat de koningin weer op de troon moest worden gezet. Helaas voor Cleveland werd dit bevel genegeerd.

In de laatste ambtstermijn werd twee keer een kwaadaardig gezwel uit zijn mond verwijderd.

President af

Na afloop van zijn tweede ambtstermijn ging hij artikelen schrijven voor de Saturday Evening Post. Hij werd voorzitter van de Vereniging van Levensverzekeraars.

Hij stierf op 24 juni 1908, ten gevolge van een hartaanval. Zijn laatste woorden waren “Ik heb zo hard geprobeerd om het goed te doen”.
Gerelateerde artikelen
President van Amerika, Benjamin Harrison 1889-1893President van Amerika, Benjamin Harrison 1889-1893Benjamin Harrison was de kleinzoon van de voormalige president William Harrison die in 1841 president werd. Hij was beke…
Ziekte van Grover: symptomen, oorzaak, behandeling, prognoseZiekte van Grover: symptomen, oorzaak, behandeling, prognoseDe ziekte van Grover wordt ook wel 'transient acantholytic dermatose' genoemd. Het is een intens jeukende huidaandoening…
Presidenten van de Verenigde StatenPresidenten van de Verenigde StatenIn 2016 zijn er opnieuw verkiezingen voor het Amerikaanse Presidentschap gehouden, de volgende staan voor 2020 op het pr…
Winterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterband…
Harriet Beecher Stowe en de Negerhut van Oom TomHarriet Beecher Stowe werd wereldberoemd met haar roman “De negerhut van oom Tom”, waarin zij de slavernij aan de kaak s…

Reageer op het artikel "President van Amerika, G. Cleveland 1885-1889 & 1893-1897"

Infoteur: Storm
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!