InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > President van Amerika, Rutherford B. Hayes 1877-1881

President van Amerika, Rutherford B. Hayes 1877-1881

President van Amerika, Rutherford B. Hayes 1877-1881 De 19e president van Amerika was Rutherford Hayes. Hij werd eigenlijk geheel onverwacht president. De verwachting was dat zijn tegenstander Samuel Tilden de verkiezingen zou gaan winnen, maar tot ieders verbazing werd het Hayes. Deze verkiezingen zijn als de meest omstreden en verwarrende verkiezingen van de nationale geschiedenis.

Algemeen

Ook president Hayes had een record op zijn naam staan. Hij was de 1e president die getrouwd was met een vrouw die was afgestudeerd, zij was de 1e presidentsvrouw die met “First Lady” werd aangesproken. Hij was de 1e president die een telefoon had in het Witte Huis, alsmede een typemachine.

Rutherford was een breedgeschouderde man met een hoog voorhoofd en kastanjebruin haar (dat geheel wit werd toen hij op leeftijd kwam). De bebaarde man was bescheiden en vriendelijk. Uit zijn houding naar de Indianen en ex slaven bleek dat hij ook heel humaan was.

Zijn bijnaam was “Dark Horse President”.

Rutherford Birchard Hayes

Op 4 oktober 1822 werd Rutherford Birchard Hayes geboren in Delaware Ohio. Zijn ouders waren Rutherford Hayes en Sophia Birchard Hayes en hadden reeds 4 kinderen. Tien weken voor zijn geboorte stierf zijn vader. De vaderrol werd overgenomen door zijn oom Sardis Birchard, die zijn voogd werd.

Zijn opleiding hij aan de Methodist Academy in Norwalk, de Webb Voorbereidende School in Middletown, het Kenyon College in Cambier (hier studeerde hij in 1842 af) en Harvard Law School (waar hij in 1845 afstudeerde).

De carrière van Hayes

Nadat Hayes in januari 1845 was afgestudeerd in rechten, werd hij in mei van hetzelfde jaar toegelaten tot de bar. In 1849 ging hij naar Cincinnati, waar hij een succesvol advocatenkantoor begon. In de periode van 1857 tot 1859 was hij stadsadvocaat.

Dan breekt de Burgeroorlog aan en ook Rutherford Hayes moet in dienst. Hij diende, vanaf juni 1861, in het 23e regiment van de Ohio Vrijwillige Infanterie, met de rang als majoor. Ruim een jaar later wordt hij bevorderd tot kolonel en eind 1864 krijgt hij de rang van Brigadier der Vrijwilligers. Een half jaar later wordt hij bevorderd tot Generaal-Majoor der Vrijwilligers. Tijdens de periode dat hij in dienst is raakt hij 5 keer gewond, 1 maal lag hij zwaar gewond tussen de linies in gesprek met een tegenstander.

Na de Burgeroorlog, van 1865 tot 1867 werd hij gekozen als lid van het Huis van Afgevaardigden. De logische stap was het gouverneurschap van Ohio, van 1868 tot 1872. In 1875 werd hij als gouverneur herkozen tot 1877.

Rutherford familieman

Hij trouwde op 30 december 1852 met Lucy Ware Webb Samen kregen ze 8 kinderen, namelijk:
  • 1853, Birchard Austin Hayes, overleden 1926
  • 1856, James Webb Cook Hayes, overleden 1934
  • 1858, Rutherford Platt Hayes, overleden 1927
  • 1861, Joseph Thompson Hayes, overleden 1863
  • 1864, George Crook Hayes, overleden 1866
  • 1867, Fanny Hayes, overleden 1950
  • 1871, Scott Russell Hayes, overleden 1923
  • 1873, Manning Force Hayes, overleden 1874

Hayes als president

Tot aan de verkiezingen van 2000 waren de verkiezingen in 1876 de meest bizarre tot dan toe. Als gevolg van de schandalige regering van Grant, kwamen zowel de Republikeinen als de Democraten met een beschaafde gouverneur. Rutherford Hayes en Samuel Tilden. Lange tijd zag het ernaar uit dat Tilden zou gaan winnen, maar Hayes werd president. Hij won met één stem meer dan zijn tegenstander.

Hayes beloofde in zijn inaugurele rede beloofde de nieuwe president bescherming van de rechten van de voormalige slaven, herstel van wijs, eerlijk en vredig lokaal bewind. Helaas was deze belofte ijdel, de bescherming van de zwarten zou nog geen 20 jaar standhouden.

Hayes benoemde John Marshall Harlan tot rechter in het Supreme Court. Ook tekende hij vele wetten, waaronder de wet uit 1879 die vrouwelijke advocaten het recht gaf voor het Amerikaanse Hooggerechtshof te pleiten. Toen de Franse belangen in het Panamakanaal begonnen te prevaleren, greep hij in en schreef aan het Congres dat Amerika nooit toestemming zou verlenen dat de zeggenschap naar Europa zou gaan.

President af

Op 17 januari 1893 sterft Hayes, ten gevolge van hartaanval, op Spiegel Grove in Fremont Ohio.

Gedurende het grootste deel van zijn leven, vanaf zijn 12e, heeft hij een dagboek bijgehouden. Ook tijdens de periode in het Witte Huis. Zijn dagboeken en brieven zijn in 1922 gepubliceerd onder de titel “The Diary and Letters of Rutherford B. Hayes, Nineteenth President of the United States”, in 5 delen:
  • Deel 1, 1834 - 1860
  • Deel 2, 1861 – 1865
  • Deel 3, 1865 – 1881
  • Deel 4, 1881 – 1891
  • Deel 5, 1891 – 1893
Gerelateerde artikelen
Presidenten van de Verenigde StatenPresidenten van de Verenigde StatenIn 2016 zijn er opnieuw verkiezingen voor het Amerikaanse Presidentschap gehouden, de volgende staan voor 2020 op het pr…
De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789George Washington, Abraham Lincoln, Dwight Eisenhower, John Kennedy, Ronald Reagan, ... De Amerikaanse geschiedenis staa…
President van Amerika, William McKinley 1897-1901President van Amerika, William McKinley 1897-1901Ten tijde van het presidentschap van William McKinley vond de Spaans Amerikaanse oorlog plaats. De oorlog werd door Amer…
President van Amerika, William H. Taft 1909-1913President William Taft twijfelde nogal aan zichzelf. Na de grote Theodore Rossevelt dacht hij zelf niets te kunnen berei…
Staten van AmerikaStaten van AmerikaDe naam zegt het al: de Verenigde Staten van Amerika bestaan in feite uit een aantal afzonderlijke staten. Elke staat he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "President van Amerika, Rutherford B. Hayes 1877-1881"

Infoteur: Storm
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!