InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Politiek: campagne voeren voor lokale verkiezingen

Politiek: campagne voeren voor lokale verkiezingen

Politiek: campagne voeren voor lokale verkiezingen Om in de politiek te gaan, moet je uit het goede hout gesneden zijn. Het vereist immers heel wat energie om de veelvuldige dossiers goed op te volgen. Je dient ook aanwezig te zijn op talrijke vergaderingen en evenementen waardoor je privéleven het hard te verduren kan krijgen. Daarnaast wil je met persoonlijke ideeën zelf kunnen wegen op het beleid van je gemeente of stad. Je belangrijkste motivatie moet zijn om je graag in te zetten voor het welzijn van je medemens. Aan politiek doen omwille van de postjes en de vergoedingen keert zich vroeg of laat toch tegen jou. Politiek doe je omdat je er rotsvast van overtuigd bent dat het beter kan in je gemeente of stad.

Waarom neem je deel aan lokale verkiezingen en ga je in de politiek?

De redenen waarom je deelneemt aan de lokale verkiezingen kunnen veelzijdig zijn. Uiteraard dien je het graag te doen en wil je meewerken aan het dagelijks beleid en de visie van je gemeente of stad. Een andere reden kan zijn omdat je een bepaalde partij wil steunen en je toestemming geeft dat ze je op de lijst mogen zetten. Ook ambtenaren die hogerop willen geraken binnen hun professionele omgeving staan vaak op de lijst. Indien immers een bepaalde partij aan de macht is, dan kan het zijn dat ze wel eens aan jou denken voor een topfunctie binnen een overheidsbedrijf. Men kan ook deelnemen omdat het leuk is om een verkiezingscampagne eens mee te maken. De hele verkiezingscampagne is enorm intensief, maar je doet er wel veel mensenkennis mee op en je leert nieuwe mensen kennen. Uiteraard is de doorslaggevende reden de pure passie om jezelf in het politieke en maatschappelijke debat te begeven.

Op welke partijlijst ga je staan?

Voor vele toekomstige politici is dit een moeilijke keuze. Dit komt omdat het partijprogramma van vele partijen dicht bij elkaar aanleunt, en dan met name de centrumrechtse en centrumlinkse partijprogramma’s. Vaak wordt de politieke voorkeur ook meegegeven van thuis uit of heeft je voorkeur te maken met het beroep dat je uitoefent. Indien je zelfstandige bent, dan is de kans groot dat je liberaal zal stemmen. Mensen werkzaam in de sociale sector hebben dan meer de neiging om naar het socialisme aan te leunen. Christelijke mensen die waarden, normen en het gezin als erg belangrijk beschouwen, zijn meer geneigd om christen-democratisch te stemmen. Uiteraard is dit geen absolute waarheid. Er zijn mensen die een zelfstandig beroep uitoefenen en toch christen-democratisch stemmen. Of katholieke mensen die uitermate rechts stemmen. Het is belangrijk om voor jezelf goed uit te maken welke politieke partij je voorkeur geniet. Zorg ervoor dat je de algemene programma’s van de partijen leest en maak vervolgens je besluit. De beste manier is hierin je hart te volgen en niet je verstand. Het is niet omdat een bepaalde partij nu goed in de peilingen ligt, dat je op die lijst moet gaan staan om een grotere kans te maken om verkozen te worden. Dat is een volledig verkeerde insteek om je partijkeuze te bepalen.

De belangrijke lijstvorming

De lijstvorming is de eerste belangrijke stap tijdens een verkiezingscampagne. Het is immers belangrijk om een goede plaats te bemachtigen op de kieslijst. Hoe hoger je staat op de lijst, hoe beter. De lijsttrekker staat op nummer één en de lijstduwer staat onderaan de lijst. De lijsttrekker kan aangezien worden als het kopstuk van de campagne. In principe moet deze persoon het meest aantal stemmen kunnen halen. De lijstduwer is iemand die de lijst als het ware naar de overwinning moet duwen. Vaak is het ook een bekend persoon met een grote staat van verdienste.

Het aantal plaatsen op de lijst hangt af van de locatie waar je deelneemt aan de verkiezingen. Via een berekeningssleutel wordt bepaald hoeveel mensen per partij op de lijst mogen staan. De lijstvorming is voor de lijstsamenstellers een heel moeilijke taak. Men moet immers een evenwicht zien te vinden tussen oudere en jonge mensen, tussen oudgedienden en nieuw vers bloed, enzovoort. Discussies en ruzies zijn vaak onderwerp van de lijstvorming en het is best mogelijk dat er mensen afhaken nadat ze een minder goede plaats op de lijst toegekend krijgen. Het is permanent een evenwicht trachten te vinden om zo veel mogelijk mensen gelukkig te maken met hun plaats op de lijst. Indien er elektronisch wordt gestemd, dan kan het van belang zijn om de plaats op het scherm van de stemcomputer in het oog te houden. Indien er bijvoorbeeld vijfentwintig personen op de lijst staan in twee kolommen, dan komt nummer veertien rechts bovenaan te staan. Uiteraard sta je dan visueel meer in de kijker dan bijvoorbeeld bij een tiende plaats op de lijst.

Campagne voeren in groep

Enkele maanden voor de verkiezingen wordt er gewerkt aan een verkiezingscampagne, die intensiever wordt een tweetal maanden voor de effectieve verkiezingsdatum. Het campagne voeren is nu echt begonnen. Het belangrijkste element is hierin het verkiezingsprogramma. Dit zijn de programmapunten waarvoor jouw partij wil gaan de komende legislatuur. Een verkiezingsprogramma wordt samengesteld met de inbreng van alle personen die op de lijst staan. Het programma wordt uitgebracht in een soort brochurevorm en wordt zoveel mogelijk verspreid bij de inwoners van de gemeente of de stad.

Nadien is het de bedoeling dat jullie dit programma verdedigen en aanprijzen bij de bevolking. Leg heel goed uit wat jullie aandachtspunten zijn en wat voor jullie van belang is tijdens de komende legislatuur. Indien men in de oppositie zit, dan kan men heel duidelijk het verschil aantonen tussen wat er nu gebeurt, en wat jullie in de toekomst anders en beter willen gaan doen. In deze periode komen jullie zoveel mogelijk samen naar buiten op evenementen, workshops, presentaties, eetfestijnen enzovoort. Ook het plaatsen van verkiezingsborden met jullie foto’s en thema’s is een belangrijk onderdeel van de verkiezingscampagne. De bevolking moet duidelijk zien dat jullie er staan, aan het zelfde zeil trekken en echt de gemeente of stad willen gaan veranderen.

Persoonlijke campagne

Naast de groepscampagne die jullie samen voeren kan je ook enkele programmapunten extra in de verf zetten en hierrond je persoonlijke campagne gaan uitbouwen. Je pikt dan een vijftal programmapunten eruit en geeft hierover je persoonlijke visie en aanpak weer. Je kan hierover communiceren op verschillende manieren:
  • Via een eigen website: bouw je eigen persoonlijke webstek waarin je vertelt over jezelf, je omgeving, en je persoonlijke programmapunten waarvoor je wil gaan. Een bezoekersteller op je website is een handig instrument om je populariteit te meten.
  • Via sociale media: laat via Facebook en Twitter weten aan de mensen wat je vindt van bepaalde beslissingen, maatschappelijke problemen en zet uit waar jij persoonlijk wil voor gaan in je campagne.
  • Via een eigen flyer: indien je budgettair de mogelijkheid hebt om een flyer te ontwikkelen, dan moet je zeker niet twijfelen. Doe ook de moeite om deze flyer in zoveel mogelijk brievenbussen te droppen.

Campagne voeren doe je samen en een goede teamgeest is erg belangrijk. / Bron: Vait Mcright, PixabayCampagne voeren doe je samen en een goede teamgeest is erg belangrijk. / Bron: Vait Mcright, Pixabay

Teamgeest is heel belangrijk

Een verkiezingscampagne kan weleens verstoord worden door partijleden die solo slim willen spelen. Ze proberen andere mensen in een slecht daglicht te brengen of ze treden te veel persoonlijk op de voorgrond en spreken meer uit hun naam in plaats van uit de naam van de partij. Het is aan de voorzitter en de lijsttrekker van de politieke partij om te waken over de correctheid van de campagne. Iedere persoon op de lijst moet in principe evenveel kansen krijgen om verkozen te raken. Uiteraard speelt de plaats op de lijst een rol. Qua communicatie en campagne kan iedereen wel evenveel aan bod komen. Teamgeest is dus een heel belangrijk sleutelwoord in aanloop naar de verkiezingsdag.

Wat na de verkiezingen?

Nu de verkiezingen achter de rug zijn, wordt met heel veel aandacht gekeken naar de resultaten. Op basis van het resultaat kunnen er verkozenen zijn die een mandaat zullen gaan uitoefenen. Daarnaast zullen er nog meer mensen zijn die niet verkozen zullen zijn en bijgevolg niets aan de campagne overhouden. Kortom zijn dit meestal de ontgoochelden van de verkiezingsavond. Het is een goed idee om na een slechte verkiezingsuitslag niet onmiddellijk conclusies te trekken. Trek je even terug en laat alles wat bezinken. Het is belangrijk om jezelf in vraag te stellen en na te gaan op welke vlakken het is misgelopen. Indien je niet verkozen bent, kan je beslissen om uit de politiek te stappen, maar je kan eveneens beslissen om nog harder je best te doen of beslissen wat minder actief deel te nemen aan vergaderingen en activiteiten.
© 2015 - 2019 Auteurjr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenHet Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenMeer dan een jaar voor de eigenlijke presidentsverkiezingen barst het circus los. In principe kan iedereen zich presiden…
Politiek: verkiezingen winnen met een sterke campagnePolitiek: verkiezingen winnen met een sterke campagneNieuwe politieke verkiezingen betekenen voor heel wat mandatarissen en nieuw geëngageerde kandidaten verkiezingskoorts.…
Zelf een politieke partij oprichtenZelf een politieke partij oprichtenVeel mensen weten niet dat het voor iedereen mogelijk is om zelf een politieke partij op te richten. Het oprichten van e…
Barack Obama,  44e president  van AmerikaBarack Obama, 44e president van AmerikaZijn volledige naam is Barack Hussein Obama en is geboren in Honolulu, Hawai op 04-08-1961. Hij is een amerikaanse juris…
Politieke communicatie: inzicht in de werkwijzeWat is politieke communicatie? In welk opzicht verschilt politieke communicatie van overheidscommunicatie? Hoe wordt pol…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bartek001, Pixabay
  • Eigen ervaring bij lokale verkiezingen
  • Afbeelding bron 1: Vait Mcright, Pixabay

Reageer op het artikel "Politiek: campagne voeren voor lokale verkiezingen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 28-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!