InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Democratie en dictatuur

Democratie en dictatuur

Democratie en dictatuur Nederland wordt een democratie genoemd. Democratie is afgeleid van de Griekse woorden 'demos' (volk) en 'kratein' (regeren) en betekent letterlijk: de burgers regeren. Maar niet in elk land hebben burgers wat te zeggen. In sommige land hebben ze juist helemaal niets te zeggen. Dat is een dictatuur.

Democratie

Definitie

Democratie is een wijze van besluitvorming waarbij alle burgers stemrecht hebben. In een democratie heeft het volk rechten en plichten, ze zijn gelijk en hebben vrijheid. Ze mogen hun eigen leven zelf inrichten. De regering mag alleen die vrijheid van een burger alleen beperken, als die burger de vrijheid van andere burgers schaadt.

Soorten

Nederland is een indirecte of parlementaire democratie. Dat betekent dat de bevolking niet rechtstreeks is betrokken bij belangrijke overheidsbeslissingen, maa slechts indirect via een gekozen volksvertegenwoordiging: het parlement, de Eerste en Tweede Kamer. Zij beslissen volgens de meerderheid van stemmen. Dat noemen we een representatieve democratie.

Kenmerken

Kermerken van een parlementaire democratie zijn:
  1. Het volk wordt vertegenwoordigd door een volksvertegenwoordiging, het parlement
  2. De regering is verantwoording schuldig aan de volksvertegenwoordiging
  3. De parlementsleden kunnen door de burgers via vrije en geheime verkiezingen worden gekozen
  4. Besluitvorming vindt plaats bij meerderheid van stemmen
  5. Gelijkwaardigheid van alle burgers
  6. Algemeen kiesrecht: iedere burger heeft één stem
  7. Men houdt rekening met de rechten/belangen van minderheden
  8. Er is sprake van een rechtsstaat

Directe democratie

In een directe democratie beslissen de burgers rechtstreeks mee over alle belangrijke zaken. Omdat het onmogelijk is met alle menden van een heel land over allerlei problemen te vergaderen, wordt in de praktijk de bevolking alleen maar gehoord in enkele zeer belangrijke kwesties. Dat gebeurt via een volksraadpleging of referendum.

Dictatuur

Definitie

Dictatuur is een wijze van besluitvorming waarbij de burgers weinig tot niets in te brengen hebben. In een dictatuur heeft het volk voornamelijk plichten en weinig tot geen rechten, daardoor zijn burgers daar meer onderdanen. De macht is in handen van één persoon of een kleine groep mensen.
Gerelateerde artikelen
Nederland: een parlementaire democratieNederland is een democratie. In een democratie heeft de bevolking zeggenschap over de overheid. Ook heeft Nederland een…
Democratie en politiek in NederlandDemocratie en politiek in NederlandIn Nederland hebben wij, net zoals de meeste landen in het Westen, als staatsvorm een democratie. Dit kan vrij vertaald…
Democratie in NederlandDemocratie in NederlandWat is een democratie, in een land zoals Nederland. Wat voor rechten hebben wij, als inwoners op deze democratie. Je heb…
Regeringsvormen: democratie, aristocratie, oligarchie, etcRegeringsvormen: democratie, aristocratie, oligarchie, etcDe geschiedenis heeft vele regeringsvormen gekend: democratie, aristocratie, oligarchie, theocratie en dictatuur, om enk…
Politiek voor dummies: Wat is democratie?In Nederland kennen we een democratie. Maar wat is een democratie nou precies? Waar komt het vandaan en wat verstaan we…

Reageer op het artikel "Democratie en dictatuur"

Reacties

Mazzelaer, 09-09-2017 20:55 #4
Het is onjuist om te stellen dat in een dictatuur de bevolking geen rechten heeft. Zo had men bijvoorbeeld in Libie recht op huisvesting en zorg, en kent Cuba een toegankelijkere gezondheidszorg dan de VS. Vaak blijkt ook, wanneer de zorg niet op peil is of gerandeerd, dat er vaak democratische Westerse machten achter zitten - door sancties opgelegd aan Iraq zijn er door gebrek aan medicatie en voedingsmiddelen in tien jaar zo'n half miljoen doden gevallen. Dictatuur ontstaat ook vaak wanneer een regering omver is geholpen, het land ligt dan meestal nog in puin. In Zuid-Amerika had de VS er nogal een hand in met dictators aan de macht te helpen, sinds Chavez is er echter een ontwikkeling gaande waarbij de VS aan invloed verliest en de betreffende staatsvormen zich eindelijk verder kunnen ontwikkelen.

Democratie is niet veel meer dan dictatuur van de 51% op de andere 49%, en de doodsteek voor de vrijheid gezien vanuit een republiek als Amerika waarin iedereen voor 100% zichzelf mag dicteren.

Jolanda, 14-03-2014 16:40 #3
Ik had een vraag,
Wat is de invloed van dictatuur op de zorg? Hoe is het geregeld in deze landen qua verzekeringen en technologie
En wat is de invloed van democratie op de zorg? hoe is het geregeld en hoe is de technologie.
En wat is het duidelijke verschil tussen deze 2
Ik kan van beide eigelijk geen concrete informatie vinden en hoop dat iemand mij kan helpen.

Waarheid, 03-12-2013 21:03 #2
Echten democratie zoals het beschreven staat bestaat (nog) niet. De democratie waar wij in leven is een goed voorbeeld van schijn democratie. We leven in een dictatuur. We worden gemanupuleerd, een klein groepje mensen maken de echten regels. Die regels zijn aleen gunstig voor hun zelf niet voor de 99.99%. Waarscheinlijk zal ik voor gek uitgemaakt worden door de mensen, de mensen die mij begrijpen dat zijn de mensen die zich zelf verdedigen tegen manipulatie. Dat zijn de denkers.

Gegroet meden slaven!

Ja ik ben dyslecties, maar ik ben een denker.

Rinus, 16-10-2011 20:13 #1
Een semi-Dictatuur
Dictatuur is een wijze van besluitvorming waarbij burgers (uiteindelijk) weinig of niets hebben in te brengen. In een dictatuur hebben burgers (uiteindelijk) alleen maar te volgen en te buigen en daardoor zijn zij ondergeschikten. De macht is in handen van politici en een groot aantal instanties die uiteindelijk elkaar de bal toespelen en daarmee het ambtenaren-regentschap de handen boven het hoofd houden. Een stem uitbrengen of op je strepen staan kost je de kop.

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 09-02-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 4
Schrijf mee!