InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > President van de Verenigde Staten

President van de Verenigde Staten

President van de Verenigde Staten De president van de Verenigde Staten is een van de machtigste mensen in de wereld. Hij moet een sterke natie leiden en ervoor zorgen dat de wetten tot stand worden gebracht en worden nageleefd. Hij is de bevelhebber van het leger en kan Amerikaanse soldaten naar het front sturen. De president beslist ook welke relaties de Verenigde Staten heeft met andere landen. Hij is het hoofd van het land en ontmoet andere leiders van andere landen.

Hoe word je president van Amerika

President wordt je niet zomaar, je hebt goede contacten en weet jezelf goed te verkopen.

Bron: Slonecker, RgbstockBron: Slonecker, Rgbstock
Om president van de Verenigde Staten te worden moet je:

  • minstens 35 jaar oud zijn
  • minstens 14 jaar hebben gewoond in de Verenigde Staten
  • geboren zijn in de Verenigde Staten

Een president dient zijn land voor vier jaar. Hij kan ook worden gekozen voor een tweede (en laatste) termijn. Tot 1951 konden Amerikaanse presidenten langer dan acht jaren president blijven. Franklin D. Roosevelt werd zelfs vier keer verkozen en was president van 1933 tot 1945.

Als het Congres erachter komt dat een president iets verkeerd heeft gedaan kan hij worden verwijderd uit het Witte Huis.

De taken van de president van Amerika

De president is het hoofd van de uitvoerende tak van de overheid. Als de Senaat en het Huis van Afgevaardigden een nieuwe wet willen doorgegeven, sturen ze het wetsvoorstel naar de president. Als hij akkoord gaat, tekent hij het voorstel en wordt het een wet.
Echter, als de president het voorstel niet goed vind dan hoeft hij het niet te ondertekenen. Dit heet een veto. Het wetsvoorstel gaat terug naar het congres en als twee derde van alle leden tegen het veto stemmen wordt het alsnog een wet.

Bron: Professionell Pflegende, PixabayBron: Professionell Pflegende, Pixabay

Het kabinet

De president staat er niet alleen voor om het land te regeren. Het kabinet is een groep mensen die samen komen en informatie over vele zaken geven aan de president. De president kiest zelf de leden uit en ziet ze minstens een keer per week. Zij zijn experts op vele gebieden, zoals defensie, milieu, onderwijs en anderen belangrijke zaken in het land.

Leven van een president

Een Amerikaanse president is altijd druk . Hij heeft verschillende conferenties en ziet tot honderd of meer mensen elke dag.
De voorzitter woont in het Witte Huis in de hoofdstad Washington. De meeste tijd is hij aan het werk in ‘the Oval Office’. Daar ontmoet hij zijn medewerkers , leiders uit andere landen en andere mensen.

Presidenten besteden vaak hun weekend in Camp David , een resort in de bergen van Maryland. Ze zullen daar ontspannen, golfen, paardrijden, vissen en tijd maken voor hun gezin.

De geheime dienst beschermt de Amerikaanse president vierentwintig uur per dag. Ze controleren het eten en de hotels waar een president zich bevindt.

Bron: RWLinder, RgbstockBron: RWLinder, Rgbstock
Een president reist door het gehele land of in het buitenland in zijn eigen vliegtuig, genaamd ‘Air Force One’. Het is een Boeing 747 waarin hij kan werken en leven als in het Witte Huis.

Ook al worden presidenten nog zo goed beschermd is het helaas onvermijdelijk dat een president iets kan overkomen. Abraham Lincoln werd vermoord in 1865 , toen hij bij een theatervoorstelling was en John F. Kennedy werd vermoord in de straten van Dallas , in 1963.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Barack Obama,  44e president  van AmerikaBarack Obama, 44e president van AmerikaZijn volledige naam is Barack Hussein Obama en is geboren in Honolulu, Hawai op 04-08-1961. Hij is een amerikaanse juris…
Het leven van John F. KennedyHet leven van John F. KennedyJohn Fitzgerald Kennedy was één van de beroemdste presidenten van Amerika. Maar wie was hij eigenlijk en wat heeft hij a…
De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789George Washington, Abraham Lincoln, Dwight Eisenhower, John Kennedy, Ronald Reagan, ... De Amerikaanse geschiedenis staa…
Checks and balancesChecks and balancesDe Amerikaanse politiek is nogal complex. Met het House of Representatives, The Senate, Supreme Court, president en vice…
Barack Obama, wie is hij? InformatieBarack Obama, wie is hij? InformatieOp 20 januari 2009 wordt Barack Obama (voluit Barack Hussein Obama) om 6 uur ’s middags Nederlandse tijd, officieel inge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "President van de Verenigde Staten"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 27-12-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!