InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Het leven van John F. Kennedy

Het leven van John F. Kennedy

Het leven van John F. Kennedy John Fitzgerald Kennedy was één van de beroemdste presidenten van Amerika. Maar wie was hij eigenlijk en wat heeft hij allemaal bereikt in zijn leven?

Jonge jaren

John Fitzgerald Kennedy werd geboren op 29 mei 1917 in Brookline (Massachusetts). Johns vader was een ambitieuze politicus. Hij trouwde met de dochter van de burgemeester van Boston, Rose Fitzgerald. John was hun tweede zoon, ze hebben daarna nog zeven kinderen gekregen.

Carrière

Kennedy studeerde aan Harvard, toen hij klaar was met zijn opleiding ging hij werken als luitenant van de PT 109. In 1952 werd hij senator van Massachusetts. In 1956 werd hij bijna running mate van Adlai Stevenson, maar hij verloor van Estes Kefauver Tennessee. In 1958 won hij de verkiezen wel, met de grote meerderheid van de stemmen. In november 1960 werd hij verkozen tot president. Hij versloeg Richard Nixon hiervoor. Hij was de jongste president ooit van Amerika.

Cuba

Tijdens zijn presidentschap heeft hij te maken gehad met crises. De eerste daarvan was in april 1961, bij de Bay of Pigs (Cuba). Dit plan was bedacht door de CIA, maar de landingspoging was mislukt. Dit was een grote tegenslag voor Kennedy, deze tegenslag kwam door het slecht advies dat hij had gekregen van zijn adviseurs.

De Cuba crisis in 1962 was een veel ingewikkeldere crisis, deze crisis was veroorzaakt door het plaatsen van middellange afstand raketten in Cuba door de Russen. Toen Kennedy dit ontdekte kwam er bijna een oorlog, omdat zijn adviseurs een onmiddellijke luchtaanval adviseerden. Na een week hadden de al Russen een deal gesloten met Kennedy, dat ze Cuba niet meer zouden binnenvallen.

Detente

De Koude Oorlog had tegenslagen voor de presidenten maar ook ups. Een ‘hotline’ zorgde voor een telefoonverdieping tussen Kremlin en het Witte Huis. Beide regeringen werden hierdoor rustiger en in 1963 ondertekenden zij allebei het ‘Test Ban Treaty’ verdrag, met dit verdrag werden nucleaire wapens verboden.

Burgerrechten

Tijdens het presidentschap van Kennedy bestond het interne beleid voor een groot deel uit gelijke rechten voor alle burgers. Kennedy had met veel weerstand te maken. Kennedy had plannen om het sociaal beleid te verbeteren, maar dit is hem niet gelukt. De meeste ideeën van Kennedy werden aanvaard door het Congres.

22 november 1963

Op 22 november 1963 bezocht Kennedy Dallas samen met vrouw Jackie. Hij werd neergeschoten tijdens een tocht in een open limousine. Hij overleed na ongeveer een half uur. Volgens het officiële rapport doodde Lee Harvey Oswald de president, maar daar zijn ernstige twijfels over. John F. Kennedy is slechts zesenveertig jaar oud geworden en liet een vrouw en twee kinderen achter.

De Verenigde Staten na de dood van Kennedy

Na de dood van Kennedy werd Lyndon Johnson president van de Verenigde Staten. De Verenigde Staten was op dit moment aan het vechten in de Vietnamoorlog.
Gerelateerde artikelen
President van Amerika, John F. Kennedy 1961-1963President van Amerika, John F. Kennedy 1961-1963John F. Kennedy was een geliefd president. De moord in november 1963 in Dallas, die op film werd vastgelegd, deed een sc…
Het leven van Edward KennedyEdward Kennedy wordt ook wel de leeuw van de Senaat genoemd. De op 22 februari 1932 geboren laatste broer van de familie…
Cuba Crisis (1962)Achteraf gezien was het ongetwijfeld de meest spannende gebeurtenis tijdens de Koude Oorlog; Amerikaanse en Russische sc…
De Kennedy's, een bijzondere familieDe Kennedy's, een bijzondere familieDe Kennedy's zijn een bijzondere familie. Niemand anders heeft de Amerikaanse droom zo consequent nageleefd dan zij en b…
De Cubaanse raketcrisisDe Cubaanse raketcrisis of Cuba-crisis in 1962 was het dieptepunt in de Koude Oorlog en de bracht de wereld aan de rand…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het leven van John F. Kennedy"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 07-02-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!