Therapie externaliserende en internaliserende problemen

Therapie externaliserende en internaliserende problemen Jongeren kunnen last hebben van internaliserende en externaliserende problematieken. Bij internaliserende problematieken gaat het om problemen die van binnen bezig zijn. Deze zijn vaak niet zichtbaar voor anderen en worden door de persoon in kwestie verborgen. Hierdoor worden deze onvoldoende herkend en dus onvoldoende behandeld. Bij externaliserende problematieken gaat het juist om problemen die te zien zijn aan een persoon. Deze gaan vaak hand in hand met conflicten met andere mensen of de maatschappij. Ook kun je hierbij denken aan fout middelengebruik, liegen of stelen.

Externaliserende problemen

Bij externaliserende problemen zijn er verschillende therapieën mogelijk.

Cognitief gedragstherapeutische programma’s

Bij cognitieve gedragstherapeutische programma's worden cognitieve en sociale vaardigheden aangeleerd. Dit wordt gedaan door het geven van instructie. Het goede voorbeeld geven en oefenen zijn ook twee belangrijke punten in deze programma's. De oefeningen worden vaak gedaan in een trainingsruimte en in de praktijk. Door feedback te geven leren mensen wat de volgende keer anders moet, maar ook wat ze de volgende keer weer kunnen gebruiken.

Systeemgerichte interventies

Bij deze manier van werken is het belangrijk om eerst de mensen te vinden die het belangrijk vinden dat het goed gaat met de patiënt. Ook is het netwerk van iemand in kaart brengen een belangrijke stap. Dit kun je gewoon doen door de de patiënt vragen te stellen. Daarna worden er gesprekken gehouden om problematische relatiepatronen aan te pakken. Vervolgens is het belangrijk dat het netwerk van iemand versterkt wordt. Doordat je deze in kaart hebt gebracht, kun je deze gaan uitbreiden. Een andere stap is de opvoeders ondersteunen in het opvoedproces. Door hen hier in te ondersteunen, kan het ook weer beter gaan met de jongere.

Versterking van het moreel redeneren

De theorie van Kohlberg stelt dat er verschillende niveaus zijn waarop iemand kan zitten wat betreft moreel redeneren. Dit zijn geen fases, ze kunnen dus door elkaar lopen. Het ene moment zit je meer op het bepaald niveau dan op een willekeurig ander moment. In het preconventionele niveau denk je alleen maar aan jezelf. Je probeert straffen te ontlopen en kiest de weg die voor jou het meeste voordeel oplevert. Met deze therapie probeert de hulpverlener je naar het conventioneel niveau te krijgen. Op dit niveau houd je rekening met anderen en doe je wat het beste is voor de groep/gemeenschap. Dit doet de hulpverlener door een jongere te leren wat de behoeften van anderen zijn. Door dit in te zien, kan een jongere het volgende niveau bereiken. Ook is het belangrijk dat de mate van zelfcontrole die een jongere heeft, wordt vergroot.

Internaliserende problemen

Cognitieve model van Beck (1999)

In het cognitieve model gaat Beck ervan uit dat er na een bepaalde gebeurtenis automatische gedachten ontstaan. Deze gedachten komen voort uit leefregels en kernovertuigingen (denk bijvoorbeeld aan normen en waarden). Door deze gedachten ontstaat er een bepaalde emotie. Het gevolg daarop is bepaald gedrag. Uit deze gedragingen ontstaat dan weer een gevolg. Met deze therapie probeert de hulpverlener de automatische gedachten te veranderen. Daardoor ontstaan er andere emoties of gevoelens. Dit leidt dan vervolgens weer tot ander gedrag en een ander gevolg.

Cognitieve gedragstherapie

Bij de cognitieve gedragstherapie leert een jongere vanuit een ander perspectief naar een bepaalde situatie kijken. Hierdoor leert deze anders te reageren. Een voorbeeld hiervan is exposure. De jongere wordt dan geconfronteerd met een angst of vervelende ervaring. Een hulpverlener praat hem/haar hier doorheen en probeert een ander perspectief te bieden.

EMDR

Bij EMDR worden pijnlijke gedachten opnieuw in de hersenen opgeslagen. De patiënt beleeft een vervelende ervaring opnieuw met de hulpverlener. Deze maakt een bepaalde beweging met de handen. Dit is een afleidende stimulus voor de patiënt. Deze moet hij/zij volgen, terwijl de gedachten worden herleefd. Hierdoor slaat de jongere de gedachten anders op en kan er beter mee worden omgegaan.

Natuurlijk bestaan er nog meerdere soort therapieën om internaliserende en externaliserende problematieken te verhelpen. Dit is slechts een klein overzicht van de mogelijkheden.
© 2015 - 2024 Star2000, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Het basisonderwijs in Nederland is grofweg verdeeld in regulier (gewoon) onderwijs en speciaal onderwijs. Op deze laatst…
Kinderopvang is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkelingIn het kader van het streven naar die kwaliteit is er onderzoek gedaan naar de invloed van kinderopvang op de sociaal-em…
Depressie bij kinderenDepressie bij kinderenDat jongeren en volwassenen met een depressie kunnen kampen is algemeen bekend, maar een depressie kan ook bij jonge kin…
Wat is een jeugdagent?Wat is een jeugdagent?Een jeugdagent: je hebt er vast wel eens van gehoord. Een jeugdagent houdt zich voornamelijk bezig met jeugdigen, dus jo…

Stromingen binnen pedagogiek volgens het drie-stromen-modelStromingen binnen pedagogiek volgens het drie-stromen-modelBinnen de pedagogiek zijn er drie wetenschappelijke stromingen: de geestelijk wetenschappelijke pedagogiek, de empirisch…
Vondelingenkamers en babyluikjesVondelingenkamers en babyluikjesEr is veel discussie over het nut van vondelingenkamers en babyluikjes. In Europa komen er steeds meer babyluikjes. In N…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Westfrisco, Pixabay
  • Feldman, R.S. (2012) Ontwikkelingspsychologie. Hoofdstuk 13: internaliserende problematiek. Amsterdam: Pearson Benelux
  • Feldman, R.S. (2012) Ontwikkelingspsychologie. Hoofdstuk 14: Crimineel gedrag en externaliserende stoornissen. Amsterdam: Pearson Benelux
  • http://opvoedingsvraagstukken.nl/binaries/content/assets/standaardsites/opvoedingsvraagstukken/internaliserend-gedrag/achtergrondinformatie-bij-internaliserend-.pdf
Star2000 (45 artikelen)
Laatste update: 11-12-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.